پژوهش ایران در 20 سال آینده متحول می‌شود / 30 درصد دانشجویان به دوره تحصیلات تکمیلی راه خواهند یافت

پژوهش ایران در 20 سال آینده متحول می‌شود / 30 درصد دانشجویان به دوره تحصیلات تکمیلی راه خواهند یافت
شناسه خبـر : ۶۶۱۰۵ شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۱

دکتر محمد مهدی زاهدی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دیدار با هیئتی متشکل از نخبگان و رؤسای دانشگاههای جمهوری قرقیزستان در محل وزارت علوم بخ رشد پژوهش و تحصیلات تکمیلی در دانشگاههای کشور اشاره کرد.

به گزارش موج خبر، دکتر زاهدی در این دیدار ضمن اظهار امیدواری از گسترش همه جانبه روابط بین دو کشور به موقعیت علمی کشورمان در منطقه اشاره کرد و گفت: ما در پایان برنامه بیست ‌ساله‌ای که تنظیم کرده‌ایم باید مقام اول تولید علم و فناوری در جهان اسلام و آسیای جنوب غربی را کسب کنیم و اکنون در حال فراهم کردن زیر ساخت‌های آن هستیم که در بعضی موارد از قبیل مبانی فناوری هسته‌ای به حد مطلوب رسیده‌ایم.

وزیر علوم در ادامه با بیان اینکه در زمینه نانو تکنولوژی و تولیدات مقالات در منطقه وضعیت مناسبی داریم به جمعیت سه میلیون و سیصد هزار نفری دانشجویان در کشور اشاره کرد و گفت: ما در دو سال آینده سی درصد دانشجویان ما در دوره‌های تحصیلات تکمیلی تحصیل کنند.

وی همچنین به توسعه و تأسیس بخش دانشگاهی در کشور اشاره کرد و گفت: تقریباً در همه شهرهای ما یک شعبه دانشگاهی وجود دارد که اکنون ما به دنبال توسعه دانشگاه‌های مجازی و غیر حضوری هستیم تا بتوانیم آموزش عالی را در اقصی نقاط کشور فعال کنیم.

دکتر زاهدی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت پژوهش در کشورمان اشاره کرد و گفت: تقریباً در همه زمینه‌های علمی پژوهشگاه تأسیس کرده‌ایم و سرمایه گذاری مناسبی در توسعه این پژوهشگاهها به عمل آمده و مصمم هستیم در بیست سال آینده در زمینه پژوهش نیز به موقعیت مناسبی در منطقه برسیم.

وی با اشاره به مشترکات فرهنگی و مذهبی بین دو کشور اظهار داشت: این مشترکات می‌توانند زمینه ساز توسعه همکاری مشترک در حوزه آموزش عالی نیز باشند. به طور مثال ما می‌توانیم همکاری‌های بیشتری در آیسسکو و یونسکو داشته باشیم زیرا آیسسکو در جهان اسلام و یونسکو در جهان مفاهیم علم و فرهنگ را پی گیری می‌کنند و ما می توانیم تفاهم مشترکی در این خصوص داشته باشیم.

وزیر علوم همچنین آمادگی وزارت علوم را جهت استفاده اساتید و دانشجویان قرقیزی از امکانات آزمایشگاه‌ها و کارگاههای دانشگاههای کشورمان و امضا تفاهم نامه با مسئولان آموزش عالی قرقیزستان در خصوص تبادل استاد و دانشجو، برگزاری همایشها و پودمانهای تحقیقاتی مشترک و سایر همکاری‌های علمی و فرهنگی و پژوهشی اعلام کرد. 

هیئت نخبگان و رؤسای دانشگاههای جمهوری قرقیزستان که بالغ بر 35 نفر هستند، به دعوت ریاست جمهوری و برای گسترش ارتباطات علمی و فناوری فی‌مابین و بازدید از پیشرفت‌های علمی و پژوهشی کشورمان به ایران سفر کرده‌اند.

منبع خبر:مهر

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir