آبشار رؤیایی بیشه لرستان/ گزارش تسنیم را ببینید + فیلم

آبشار رؤیایی بیشه لرستان/ گزارش تسنیم را ببینید + فیلم
شناسه خبـر : ۱۴۱۲۶۳ یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۲

پروندۀ ثبت جهانی روستای بیشه با آبشارها و طبیعت کم‌نظیر آماده ارسال به سازمان جهانگردی و گردشگری است.

به گزارش موج خبر از دورود، ایران در سال 2024 امکان ارسال هشت پرونده به سازمان گردشگری ملل متحد برای انتخاب روستاهای برگزیده گردشگری در فهرست جهانی را دارد.

روستای ابیانه (اصفهان)، روستای کندلوس (مازندران)، پالنگان (کردستان)، بیشه (لرستان)، میمند (کرمان)، روستای فهرج (یزد)، اصفهک (خراسان جنوبی) و قلعه بالا (سمنان) از روستاهای معرفی‌شدۀ ایران برای ثبت در فهرست جهانی است.

روستای هدف گردشگری بیشه در حاشیۀ راه‌آهن سراسری تهران به جنوب و در کنار آبشاری زیبا به این نام در 70 کیلومتری خرم‌آباد قرار دارد.

آبشار بیشه در 65کیلومتری خرم‌آباد ـ دورود کنار راه‌آهن تهران ـ جنوب و نزدیکی ایستگاه بیشه قرار دارد. این آبشار با ارتفاع 48 متر و عرض 20 متر یکی از عریض‌ترین آبشارهای کشور است.

چشمه‌های پرآب متعددی در بالای آبشار بیشه از دل کوه می‌جوشد و زمزمه‌کنان در وسط ایستگاه قطار این آبشار را تشکیل می‌دهد.

2 اثر لرستان در مسیر ثبت جهانی

کنار کوه‌های بلند و جویبارهای زلال، نسیم خنکی در دل درختان سرسبز می‌تراود که بیشه را دل‌نشین می‌کند و رودخانه و نهرهای خروشان این منطقه جنگلی ـ کوهستانی را دیدنی‌تر می‌کند.

سید مصطفی فاطمی، مدیرکل توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور گفت: پرونده ثبت جهانی روستای گردشگری بیشه آماده شده و هفته آینده به سازمان جهانگردی و گردشگری ارسال می‌شود.

او اضافه کرد: لرستان در سال جاری با پرونده ثبت جهانی دره خرم‌آباد و ثبت جهانی پرونده روستای گردشگری بیشه گام‌های بلندی به‌سمت جهانی‌شدن برداشته است.

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور عنوان کرد: دو اثر لرستان به‌دلیل ظرفیت‌های گردشگری، تاریخی و توریستی در مسیر جهانی‌شدن است.

فاطمی اشاره کرد: پروندۀ ثبت جهانی روستای گردشگری بیشه با تلاش شبانه‌روزی کارشناسان و همکاری خوب مردم این منطقه در هفتۀ آینده برای ثبت جهانی ارسال می‌شود.

6ماه زمان برای رفع نواقص

او بیان کرد: شش ماه زمان برای برطرف‌کردن نواقص در مسیر ثبت جهانی روستای بیشه وجود دارد که تلاش می کنیم این روستا را جهانی کنیم.

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور با بیان اینکه درّۀ خرم‌آباد و روستای بیشه لرستان موردتوجه است، خاطرنشان کرد: هشت روستا در کشور آماده ثبت جهانی است.

عطا حسن‌پور، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان نیز گفت: جشنوارۀ رود و ریل به‌دلیل وجود دو عنصر مهم و حیاتی آبشار بیشه و همجواری با راه‌آهن سراسری برای ثبت جهانی روستای بیشه برگزار شده‌ است.

تدوین نهایی برای ارسال به یونسکو

او با بیان اینکه پروندۀ روستای بیشه برای ارسال به یونسکو تدوین نهایی شده‌ است، اضافه کرد: مسیر راه‌آهن سراسری در کنار این آبشار نیز ثبت جهانی شده‌ است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان یادآور شد: پروندۀ ثبت جهانی روستای بیشه بین 500 روستای کشور انتخاب و در میان هشت روستای گردشگری کشور برای ثبت جهانی تدوین شده‌ است.

او بیان کرد: روستای بیشه به‌عنوان دومین روستای ایران پس از ماسوله در صورت تأیید یونسکو در فهرست جهانی قرار خواهد گرفت.

آبشار بیشه چهل‌وهشتمین اثر ملی است که در 27 اسفند 1387 در فهرست میراث طبیعی ایران ثبت شد.

.

انتهای پیام/ 645/.

منبع خبر:تسنیم

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir