بین قهرمانی و پهلوانی تفاوت بارز وجود دارد/ فرهنگ پهلوانی باید ترویج یابد

بین قهرمانی و پهلوانی تفاوت بارز وجود دارد/ فرهنگ پهلوانی باید ترویج یابد
شناسه خبـر : ۱۲۰۳۷۰ پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۰

مسوول بسیج اقشار سپاه حضرت ابوالفضل (ع) لرستان گفت: پهلوان دردمند اجتماع و از جنس مردم و زبان گویای مردم است و حتی ممکن است دارای زور و قدرت بدنی برتر هم نباشد اما از قدرت روحی و معنای بالایی بهره می‌برد.

به گزارش موج خبر از خرم‌آباد، فریبرز حاتمی امروز آیین بزرگداشت منش و اخلاق پهلوانی ضمن گرامیداشت یاد ۲۵۴ شهید ورزشکار استان لرستان و شهید الداغی، اظهار کرد: شهید الداغی شهید غیرت و جوانمردی بود که روح جدیدی در کالبد منش و مرام پهلوانی دمید. شهیدی که با وجود رفتارهای ناملایم اجتماعی با نثار جان خود سهم خود را به دین و دیانت ادا نمود.

وی افزود: هر مرام و منشی که دغدغه ماندگاری و پابرجایی و تاثیر گزاری را در اجتماع داشته باشد می‌بایست پیشکسوتان خود را مورد احترام قرار دهد و آنها را لایق احترام فراوان بداند؛ این یک اصل اساسی و مسلم است.

مسوول بسیج اقشار سپاه حضرت ابوالفضل (ع)لرستان گفت: تفاوت بارز و مشهودی بین پهلوان و قهرمان وجود دارد؛ ضمن اینکه ارتباط قوی بین این دو لفظ برقرار است از جمله نزدیکترین اشخاص و کسانی که در فاصله کوتاهی نسبت به پهلوانان قراردارند قهرمانان هستند و هر کدام بلقوه می‌توانند پهلوان عصار خود باشند.

وی تصریح کرد: قهرمان یک واحد و شاخص کمی است و بر تعداد عنوان و مقام کسب شده در میادین ملی و فرا ملی که توسط خود شخص کسب شده دلالت دارد، اما پهلوان شاخصی کیفی است و به اذهان اطرافیان دلالت دارد و دیگران پهلوان را مشخص و معین می‌کنند و پس از روئیت منش پهلوانی وی را پهلوان خطاب می‌نمایند.

حاتمی افزود: قهرمان یعنی برنده و آن کسی که دستش لحظه‌ای بالا می‌ماند و پهلوان یعنی پیروز و توانگر و کسی که تا ابد دستش بالا باقی خواهد ماند و این مقام برای او ابدیت دارد.

وی اظهار داشت: قهرمان در مسیر کمال گام بر می دارد و پهلوان کمال رادرک کرده است در آغوش گرفته است، پهلوان ممکن است باخت را تجربه کرده باشد اما شکست را هرگز بر نمی‌تابد و شکست خورده نیست. 

مسوول بسیج اقشار سپاه حضرت ابوالفضل (ع) لرستان گفت: پهلوان دردمند اجتماع و از جنس مردم و زبان گویای مردم است و حتی ممکن است دارای زور و قدرت بدنی برتر هم نباشد اما از قدرت روحی و معنای بالایی بهره می‌برد. 

وی با بیان اینکه قهرمان الزاما برنده مصاف است، ادامه داد: اما پهلوان هنگامی هم که بازنده مصاف است برنده میدان و اذهان است.

برتری قهرمان حاصل تلاش خود او و در درون مصاف پیکار توسط شخص قهرمان معین می‌شود اما برتری پهلوان در بیرون مصاف و توسط مردم اعطا می‌گردد. قهرمان موفق است.

حاتمی بیان کرد: پهلوان خوشبخت است و بین این دو فاصله بسیار ظریف و نازک است. لذتی که در ذهن پهلوان اتفاق می‌افتد قابل توصیف نیست و صرفا قابل درک برای پهلوانان است. اطراف قهرمان اشخاص فراوانی جمع می‌گردد که به یکباره پراکنده می‌شوند اما اطراف پهلوان دوستان فراوان و صمیمی جمع می‌گردد و باقی می‌ماند.

وی با بیان اینکه عمر قهرمانی نسبتا کوتاه و عمر پهلوانی بلند است، تصریح کرد: پهلوانی جامه‌ای نیست که آنرا هر کسی به تن کند، پهلوانی قبایی است که بدنبال صاحب خودش می‌گردد و برازنده هر تنی نیست.

مسوول بسیج اقشار سپاه حضرت ابوالفضل (ع) عنوان کرد: یک پهلوان حتما می‌بایست پیرو راستین ائمه(س) و بر مرام و مسلک مولایمان علی(ع) باشد. یک پهلوان دست پاک، چشم پاک، دل پاک، دارای اندیشه پاک و امانت دار اموال واصرار مردم است. یاری دهنده است. کمک کننده به افتادگان است. مدافع حق است. آمر به معرف به معروف و ناهی از منکرات است.

وی اظهار داشت: پهلوان اهل سرکشی صله ارحام، تفقد و دلجویی و همراهی و همدلی با مردم است. پهلوان وقت مناسب به مردم داری و مردم یاری اختصاص می‌دهد.

حاتمی تاکید کرد: نباید اجازه داد عنوان پهلوانی که مربوط به عده.ای خاص و با رعایت موازین مشخص است توسط غیر مرتبطین تصاحب گردد. سکوت در مقابل قهرمان نماهای بی تهذب که لاف پهلوانی می‌زنند جایز نیست و تواضع محسوب نمی‌گردد و اجری بر آن مترتب نیست.

وی یادآور شد: البته هر دسترسی و دستیابی به مواهب و موفقیت‌های اجتماعی مادی و معنوی نیازمند به بسترهای خاص و از مجرای خاص عبور می‌نماید، یکی از راه‌های خیلی نزدیک و قرین برای رسیدن به پهلوانی بهره از فرصت قهرمانی برای رسیدن به پهلوانی است.

مسوول بسیج اقشار سپاه حضرت ابوالفضل (ع) لرستان گفت: زحمات و مشقات و مرارت‌هایی که قهرمانان برای بدست آوردن آن متحمل شده‌اند را نباید از نظر دور دانست چراکه بر پای نام و نشان کشور و نمایندگی ملت و موجبات بالا بردن غرور ملی و اهتزاز پرچم کشور برفرار دنیا مسئله مهمی است و مرد میدان می‌خواهد، اما دارا بودن منش ویژه پهلوانان نباید به دست فراموشی سپرده شود.

وی بر لزوم انتقال منش پهلوانی به میان آحاد مردم تاکید نمود و افزود: هر قشر و هر گروه اجتماعی می‌تواند پهلوان خود را پرورش دهد.

حاتمی خاطرنشان کرد: وقت آن رسیده که فرهنگ پهلوانی بسط و گسترش یابد و به همه ارکان اجتماع رسوخ نماید و تنها در تسخیر زورخانه و کشتی قرار نگیرد و حتی با ارئه الگوی مشخص در میان شیر زنان نیز پهلوانی گسترش یابد و مصادیق آن شناسایی و معرفی گردد.

وی بیان داشت: تکریم پهلوانان در همه مراحل و در رفع گرفتاری‌ها، رنج‌ها و آلام ناخواسته و سرکشی از آنها وظیفه مرتبطین در حوزه نشر فرهنگ اخلاق و منش پهلوانی است و باید در دستور کار مستمر مسولین باشد، چرا که پایبند بودن به این ارزش‌ها در حفظ و ادامه منش پهلوانان موثر است و براستمرار این روند تاثیر مستقیم دارد.

حاتمی در پایان گفت: ورزش نباید تنها بعنوان تفریح و سرگرمی، تناوری عضلات و توجه به ظاهر و وسیله مباهات و خود برتر بینی و و ابزار سؤاستفاده و اغفال ناآگاهان در این زمینه و یا در سایر زمینه‌ها قرا بگیرد و بدان نگریسته شود، ورزش وسیله‌ای است جهت پرورش معنویت و ایضا جسم و توان فیزیکی و رساندن انسان به کمال انسانیت و تعلق خاطر به همنوعان.

پایان پیام/

منبع خبر:فارس

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir