کاهش ده درصدی برداشت گردو/ سیاست جهادکشاورزی توسعه اصلاح باغات است

کاهش ده درصدی برداشت گردو/ سیاست جهادکشاورزی  توسعه اصلاح باغات است
شناسه خبـر : ۱۰۶۶۲۰ پنجشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۴

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: با توجه به بروز خشکسالی شاهد کاهش ده درصدی تولید گردو در استان هستیم.

ناصر کیانی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار موج خبر در خرم‌آباد با اشاره به سطح زیر کشت گردو در استان عنوان کرد: حدود 13 هزار و پانصد هکتار سطح زیر کشت گردو در استان داریم، میزان برداشت گردو 21 هزار تن است.

وی افزود: پیش‌بینی ما این است که برداشت گردو در سال جاری با توجه به خشکسالی و بروز کم آبی نسبت به سال گذشته ده درصد کاهش داشته باشد، کم آبی و حتی بادهای گرم سبب می‌شود که وزن مغز گردو کاهش پیدا کند.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی لرستان با اشاره به اینکه  قطب تولید گردو در استان الشتر است و از کیفیت بالایی برخوردار است، اظهارکرد: سیاست وزارت جهادکشاورزی  و مدیریت باغبانی اصلاح باغات از طریق ارقام بازار پسند است، ارقام قدیمی را باسر شاخه کاری به ارقام بازار پسند و با کیفیت تبدیل می‌کنیم.

کیانی‌فر گفت: دولت به صورت یارانه‌ی بخشی از هزینه اصلاح باغات را تقبل و بخشی هم از طریق کشاورز تامین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه توسعه کشت گردو به عنوان یک محصول خشکبار جزء سیاست‌ کلی وزارت جهاد کشاورزی است ، بیان کرد: با توجه به اینکه صادرات  گردو به عنوان خشکبارراحت تر است، از طرفی فرآورده‌های تولید شده از ماندگاری بیشتری برخوردار است بنابراین توسعه کشت گردو از اهمیت فراوانی برخوردار است.

مدیرباغبانی سازمان جهادکشاورزی لرستان گفت: نکته دیگر اینکه گردو نسبت به میوه‌های دیگر مانند هلو، شلیل و گلابی نیاز آبی کمتری دارد بنابراین توسعه باغات گردو ضرورت دارد. 

کیانی‌فر اما در خصوص صادرات گردوی استان توضیح داد: صادرات گردو به طور مستقیم نداریم زیرا بیشتر از طریق واسطه و دلال خریداری و همراه با گردو دیگر استان‌هاعرضه می‌شود.

انتهای پیام/

منبع خبر:فارس

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir