شانگهای پل موفقیت ایران در عرصه آسیایی وبین المللی

شانگهای پل موفقیت ایران در عرصه آسیایی وبین المللی
شناسه خبـر : ۱۰۵۸۴۲ پنجشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹

اجلاس شانگهایی با توجه به حضور کشورهای بزرگ و قدرتمند آسیایی از نظر تکنولوژی  اقتصادی بازرگانی وحتی نظامی مثل چین روسیه  وکشور در حال توسعه هند که دارای مزایا و مباحث استراتژیکی خاص محسوب میشوند از اهمیت خاصی برای کشور مادر این عصر برخوردار است.

 

سازمان شانگهای ابتدا با هدف مبارزه با تروریسم  سازمان یافته و تهدیدهای امنیتی با حضور کشورهای روسیه چین  تاجیکستان  قزاقستان در سال ۱۹۹۶تحت عنوان گروه شانگهای در چین تاسیس گردید.

در نهایت با پذیرش ازبکستان تعداد اعضا به ۶کشور افزایش یافت و به نام سازمان همکاری شانگهای تغییر پیدا کرد.

کشور ما درسال ۱۳۸۳تقاضای عضویت در این سازمان را ارائه نمود سند پیوستن به این سازمان به همراه کشورهای  پاکستان و هند  به عنوان ناظر در شهر آستانه قزاقستان درسال ۱۳۸۴امضا گردید واز آن زمان تاکنون هرساله در اجلاس بعنوان ناظر حضوری فعال داریم.

سازمان شانگهای مانند سایر سازمانهای منطقه ای وآسیایی مثل آ سه آن بخشی از فرایند  همگرایی های آسیایی می باشد که تصمیمات این سازمان حدود ۳۵میلیون متر مربع از کره خاکی ،معادل ۲۳درصد وجمعیتی بالغ بر سه میلیارد و ۵۰۰میلیون‌جمعیت معادل ۴۵درصد جمعیت جهان و۲۵درصد تولید ناخالص داخلی در کشورهای عضو متمرکز می باشد.

کشور ما ایران از معدود کشورهای قدرتمند و صاحب منابع خدادادی در غرب آسیاست که جذابیت‌های خاصی را برای کشورهای توسعه یافته دارا می باشد  که از این همگرایی بهره‌ های فراوانی خواهد برد.

اجلاس شانگهایی با توجه به حضور کشورهای بزرگ و قدرتمند آسیایی از نظر تکنولوژی  اقتصادی بازرگانی وحتی نظامی مثل چین روسیه  وکشور در حال توسعه هند که دارای مزایا و مباحث استراتژیکی خاص محسوب میشوند از اهمیت خاصی برای کشور مادر این عصر برخوردار است.

اکنون‌که چند سالیست بعنوان ناظر در این اجلاس حضور فعال داریم وسالانه در بالاترین سطح در اجلاسیه های آن شرکت میکنیم به دلائلی جا دارد با رایزنی‌های گسترده با اعضای این پیمان عضویت قطعی خود را عملیاتی نموده و بعنوان عضو دائم در آینده در این اجلاس شرکت کنیم که عضویت دائم در این سازمان منوط به اجماع کلیه اعضا می باشد.

فرایند تبدیل شدن به عضو دائم پیمان شانگهای روشها و مراحل  خاصی دارد که ممکن است چندسال عضویت ما طولانی شود و این نیازمند حضور تیمی قوی از کارشناسانه خبره ودیپلماتهای کارکشته وزارت خارجه وزارت اقتصاد و امور بانکی وبین المللی است.

عضویت ایران در این پیمان مزایای اقتصادی و سیاسی و امنیتی را برای کشور به ارمغان خواهد آورد که به دونمونه از آن اشاره خواهد شد.

 ۱-عضویت در پیمان بریکس که پیمانی فرا منطقه ای وفرا قاره ای بوده و۴۲درصد گردش مالی جهان را در اختیار دارد

۲-سودمند شدن از کشورهای همسایه وهمجوار برای بی اثر کردن تحریمها ومقابله با یکجانبه گرایی غربیها     

 همکاری ما با کشورهایی چون روسیه و چین و هند در بحث امنیت انرژی ودر مجموع پیوستن به این پیمان جهان را از حالت تک قطبی خارج کرده و چند جانبه گرایی را به ارمغان خواهد آورد ،از طرفی ظرفیتهای اقتصادی و بازرگانی کشورهای عضو و همسایه فرصت بسیار مناسبی برای ما در دوران تحریم خواهد بود حضور مقتدرانه هوشمند سید ابراهیم رییسی در این اجلاس با کارشناسان مجرب می‌تواند نقطه شروع وامیدی هم برای تبدیل شدن به عضو دائم وهم نجات کشور در دوران رکود کرونایی وتحریمی باشد.

مجتبی کلانتری

فعال سیاسی فرهنگی

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir