تشدید گردوغبار در خشکسالی/ بحران کرونا جدی‌تر می‌شود

تشدید گردوغبار در خشکسالی/ بحران کرونا جدی‌تر می‌شود
شناسه خبـر : ۱۰۵۴۰۷ یکشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵

احتمال انتقال ویروس و عوامل بیماری‌زای کرونا توسط ذرات گردو‌غبار نیز وجود دارد و در این راستا نیاز به مطالعه و بررسی بیشتر موضوع توسط پژوهشگران و محققان این حوزه است.

موج خبر لرستان- سمیرا عزیزی، بنا بر گزارشات سازمان هواشناسی کشور، امسال یکی از کم‌بارش‌ترین سال‌های چند وقت اخیر بوده و این مساله در مناطق غربی و جنوب غربی مانند لرستان بیش‌تر نمود داشته و این معضل مهر تاییدی بر وجود خشکسالی در این مناطق است چراکه باعث شده تا نگرانی از تشدید بحران ریزگردها افزایش یابد.

در سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی‌های متعدد، گردو‌غبار به پدیده‌ای آشنا برای مردم ایران تبدیل شده و فراوانی این رخداد روندی صعودی به خود گرفته است. بر اساس مطالعات انجام شده ریزگردها باعث افزایش بیماری‌های تنفسی می‌شود چراکه بر عملکرد ریه‌ها تاثیر گذاشته و مشکلات قلبی- عروقی را نیز به صورت تصاعدی افزایش می‌دهد.

وقوع ریزگردها در کنار پاندمی کرونا نگرانی مردم را چندین برابر کرده و از طرفی نیز بودجه‌ای برای مقابله با گردو‌غبار اختصاص نیافته است.

این نگرانی‌‌ها زمانی تشدید می‌شود که احتمال انتقال ویروس و عوامل بیماری‌زای کرونا توسط ذرات گردو‌غبار نیز وجود دارد و در این راستا نیاز به مطالعه و بررسی بیشتر موضوع توسط پژوهشگران و محققان این حوزه است.

 

گردوغبار، عوارض کرونا را تشدید می‌کند

در این رابطه علی سالاروند، رئیس اداره نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان اظهار کرد: کاهش منابع آبی و خشکی هوا، باعث شده که برخی مناطق به سمت خشک شدن پیش روند و به کانون گردو‌غبار تبدیل شوند.

وی با یادآوری اینکه در عراق شاهد این موضوع هستیم و این کشور به علت خشکسالی و محقق نشدن حقابه به کانون گردو‌غبار تبدیل شده است، افزود: طی سال‌های اخیر علاوه بر این کشور، در شرق سوریه و بخش‌های شمالی عربستان نیز پدیده مذکور را شاهد هستیم.

سالاروند با بیان اینکه در کشور نیز در استان خوزستان این شرایط وجود دارد و تالاب هورالعظیم ممکن است به کانون تبدیل شود، اظهار کرد: برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی، منجر به فرونشست بعضی از نقاط نیز شده و این مناطق به سمت بیابانی شدن، پیش می‌روند.

رئیس اداره نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان بر لزوم تحقق حقابه‌های زیست‌محیطی مناطق پایین‌دست بر مبنای خشکسالی و ترسالی تاکید کرد و گفت: این مهم در طول سال باید محقق و رعایت شود.

وی ادامه داد: همچنین لازم است برداشت از آب‌های زیرزمینی محدود و جهت احیای آن‌ها، طرح‌های آبخیزداری اجرایی شوند.

سالاروند با بیان اینکه در لرستان هنوز کانون گردو‌غباری شناسایی نشده است، افزود: البته در پلدختر و شهرهای پایین دستی احتمال ایجاد این نقاط وجود دارد و باید به آن‌ها اهمیت بیش‌تری بدهیم.

این مسوول در ادامه با اشاره به اینکه هوا در حالت عادی ناقل ویروس و بیماری نیست، اضافه کرد: چون شرایطی برای انتقال وجود ندارد ممکن است به صورت کوتاه‌برد جابجا شود اما زمانی‌که گردو‌غبار داریم احتمال حرکت و حمل امراض نیز هست.

وی به شیوع کرونا نیز اشاره کرد و با بیان اینکه گردو‌غبار علاوه بر تشدید این بیماری به علت دشواری تنفس سبب بالا رفتن لخته و ایجاد سکته‌ها می‌شود، افزود: همچنین ممکن است به عنوان بِیس و پایه خوبی برای انتقال ویروس این بیماری عمل کند بنابراین نیاز است به صورت علمی و تخصصی بررسی شود.

 

۱۴ روز آلوده طی سال جاری در لرستان

همچنین الهام برنا، معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان با بیان اینکه خشکسالی یکی از مهم‌ترین پدیده‌هایی است که بر میزان گردوغبار تاثیر دارد، اضافه کرد: ایران بر روی کمربند خشکی قرار گرفته و برای همین بیشتر از این پدیده تاثیر می‌پذیرد.

وی با اشاره به اینکه در مناطق خشک و نیمه‌خشک پدیده گردوغبار بیشتر اتفاق می‌افتد، افزود: خشکسالی سبب کاهش پوشش گیاهی نیز خواهد شد.

معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان با یادآوری اینکه امسال در یکی از خشک‌ترین سال‌های اخیر قرار داریم، ادامه داد: متاسفانه این پدیده باعث شده که از ابتدای سال تاکنون ۱۴ روز آلوده در استان را شاهد باشیم.

وی یادآور شد: در مدت مشابه سال گذشته، این روزها کم‌تر از یک هفته بودند و در اواخر اسفند با افزایش روزهای آلوده مواجه شدیم.
برنا میزان روزهای آلوده سال گذشته را ۱۲ روز عنوان کرد.

انتهای پیام/ خ

منبع خبر:فارس

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir