ورزش در خانه، سلامت جسم و نشاط روح

ورزش در خانه، سلامت جسم و نشاط روح
شناسه خبـر : ۵۹۵۵۶ چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۵

خرم‌آباد - کم تحرکی افراد در دوران قرنطینه و خانه نشینی کرونا زمینه‌ساز بروز مشکلات جدی برای سلامت از جمله چاقی و افسردگی است که می توان روزانه با انجام ابتدایی‌ترین حرکات ورزشی در خانه، تا حدودی از این آسیب‌ها پیشگیری کرد.

به گزارش موج خبر، از ابتدای شیوع ویروس کرونا و در راستای پیشگیری و مراقبت در برابر آن بسیاری از فعالیت های عمومی تحت تاثیر قرار گرفت، اماکن و سالن‌های ورزشی نیز تعطیل و بر اساس اعلام وزارت ورزش و جوانان تمامی مسابقات ورزشی که بیشترین خطر را برای ابتلای افراد داشتند لغو شد.

در این راستا برگزاری هرگونه مسابقه ورزشی در لرستان نیز ممنوع شد و ورزشکاران به اجبار و به دلیل تعطیلی اماکن ورزشی، تمرینات خود را در خانه پیگیری کردند.

سازمان بهداشت جهانی در توصیه‌های ورزشی خود برای دوران کرونایی تاکید می‌کند مردم به صورت هفتگی حدود ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط، ۷۵ دقیقه با شدت زیاد یا ترکیبی از این ۲ داشته باشند.

ورزش امری ضروری برای سلامت فرد و به دنبال آن سلامت جامعه است و از طرفی باتوجه به تاکید مقامات بهداشتی و ورزشی کشور مبنی بر  رعایت محدودیت های کرونا و پرهیز از حضور در تجمعات از جمله مکان های ورزشی، ورزش در خانه بهترین راهکار برای مبتلا نشدن به این ویروس و در عین حال حفظ آمادگی جسمانی فرد است.

قرنطینه خانگی و در دسترس نبودن امکانات ورزشی، زندگی برخی از ورزشکاران را با مشکل روبرو کرده است اما می توان با درایت و ذوق، فرهنگ ورزش در خانه را بین اقشار مختلف جامعه نهادینه کرد.  

محدودیت های حضور در دانشگاه ها، مدارس و اماکن ورزشی باعث شده است ضرورت ورزش در خانه بیشتر احساس شود که در این راستا وزارت ورزش وجوانان در دوران کرونا توانست با ایده «در خانه بمانیم؛ ورزش کنیم» از طریق فضای مجازی، در کاهش کم‌تحرکی، افزایش تاب‌آوری و مشارکت حداکثری فعالیت بدنی، افزایش سطح آگاهی سواد حرکتی و ورزشی مردم موفق عمل کند.

همچنین معاونت توسعه ورزش همگانی برنامه هایی را در راستای"  درخانه بمانیم ورزش کنیم" با محوریت کارگاه‌های آموزشی برای اقشار مختلف جامعه از جمله کودکان، نوجوانان و جوانان، سالمندان و اقشار خاص اجرا کرد که به صورت روزانه بر اساس فرآیند تعریف شده، با استفاده از ظرفیت‌ رشته‌های ورزشی و بهره گیری از مربیان تخصصی گروه‌های هدف به اجرا گذاشته شد.

پویش‌های مختلفی نیز در فضای مجازی توسط هیات‌های ورزشی شکل گرفته است که ضمن آموزش تمرین‌های مخصوص منزل می‌تواند به ایجاد روحیه، نشاط و امید در خانه کمک کند.

برخی از قهرمانان المپیکی، جهانی، آسیایی و پیشکسوتان ورزشی لرستان نیز با اجرای حرکات آموزشی و تمرینی حداقل ۶۰ دقیقه در روز و ساخت کلیپ ورزشی در خانه اقدام به فرهنگ سازی در این زمینه کردند.

سجاد محمدیان عضو تیم ملی دو و میدانی جانبازان و معلولین جمهوری اسلامی و دارنده نشان نقره پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو، در این روزهای کرونایی ورزش در خانه را توصیه می کند.

او با ضبط کلیپ درحال تمرین کردن در خانه می‌گوید با ورزش کردن در خانه می توانیم سلامتی خود را تقویت کنیم و کرونا را شکست دهیم.

برگزاری جشنواره فیلم کوتاه ورزشی "قهرمان خانه" 

معاون تربیت بدنی آموزش و پرورش لرستان هم به برگزاری نخستین جشنواره فیلم کوتاه ورزش دانش‌آموزان و فرهنگیان در خانه طی دوران کرونا اشاره کرد و گفت: هدف از برگزاری این جشنواره، ایجاد تحرک، نشاط، بازی و علم‌آموزی دانش‌آموزان در تعطیلی اضطراری مدارس بود.

فرید بهرامی افزود: در این جشنواره با عنوان " قهرمان خانه"، مسابقه دانش آموزان دوره ابتدایی با توجه به مفاهیم بنیادین تربیت بدنی با تاکید بر بازی و دانش آموزان دوره متوسطه نیز بر اساس یادگیری مهارت های ورزشی و آمادگی جسمانی در نظر گرفته شد.

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان نیز گفت: با ورزش در خانه همزمان با قرنطینه کرونا، می‌توان استعدادها و قهرمانان خوبی بین دانش آموزان کشف کرد.

علیرضا نخعی اضافه کرد: چنین برنامه‌هایی را در آموزش و پرورش لرستان ادامه می‌دهیم و به بحث استعدادیابی توجه ویژه‌ای خواهیم داشت.

باشگاه‌های ورزشی لرستان ۱۰۰ میلیارد تومان متضرر شدند

مسئول امور باشگاه‌های ورزشی لرستان نیز گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا و تعطیلی باشگاه‌های ورزشی، باشگاه داران استان حدود ۱۰۰ میلیارد تومان متضرر شدند.

علیرضا معتمدی افزود: اکنون ۸۵۶ باشگاه ورزشی دارای مجوز در لرستان فعال است که از این تعداد بیش از ۴۰ درصد را باشگاه های بدنسازی تشکیل می‌دهند و رشته های همگانی مانند آمادگی جسمانی و ایروبیک بانوان در جایگاه بعدی  هستند.

وی ادامه‌ داد: پس از این ۲، رشته های رزمی (کاراته، تکواندو، کیک بوکسینگ، ووشو)، فوتبال، فوتسال، والیبال، کوهنوردی، ژیمناستیک و سوارکاری بیشترین تعداد باشگاه ها را در لرستان تشکیل می‌دهند.

باشگاه‌های متخلف پلمب می‌شوند

رئیس اداره ورزش و جوانان خرم‌آباد نیز اظهار داشت: کار نظارت بر باشگاه‌های ورزشی سطح شهر در راستای اجرای مصوبات ستاد مقابله با کرونا ادامه دارد تا ورزش منجر به شیوع کرونا نشود.

سید آرش قیاسیان با اشاره به فعالیت ۴۳۰ باشگاه ورزشی در خرم‌آباد بیان کرد: تاکنون  تذکرات لازم در راستای رعایت دستورالعمل های بهداشتی به ۱۱۷ باشگاه ابلاغ شده است.

وی به پلمب ۲۸ باشگاه ورزشی اشاره کرد و افزود: این تعداد به دلیل رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی پلمب و ۱۶ باشگاه بدنسازی، پرورش‌اندام و ورزش‌های رزمی به مراجع قضایی معرفی شده‌اند.

قیاسیان با اشاره به اینکه سازمان بهداشت جهانی باشگاه‌های ورزشی را رده سوم تهدید شیوع کرونا قلمداد کرده است، گفت: سرکشی از باشگاه‌ها کماکان ادامه دارد و انتظار داریم جامعه ورزش، قوانین و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

پلمب بیش از ۸۰ باشگاه ورزشی متخلف در لرستان

مدیرکل ورزش و جوانان لرستان نیز گفت: بیش از ۷۰۰ مورد بازدید از باشگاه‌ها و اماکن ورزشی استان در راستای مقابله با کرونا انجام و منجر به پلمب ۸۰ باشگاه شد.

حشمت‌الله امان‌الهی ادامه داد: این باشگاه‌ها به دلیل رعایت نکردن دستورالعمل‌های ستاد کرونا پلمب شده‌اند و تدکرات لازم به ۲۷۵ باشگاه ورزشی در راستای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ابلاغ شده است.

به گفته جمشید تقی زاده معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت ورزش و جوانان از ابتدای شیوع ویروس کرونا و تعطیلی ها، ۲۸ هزار باشگاه متضرر شدند و حدود هشت هزار میلیارد تومان خسارت به وزارتخانه وارد شد که در این راستا تسهیلاتی پرداخت شده است.

اکنون که حضور در باشگاه های ورزشی امکان ندارد و زمانی برای پایان کرونا متصور نیستیم، باید بیش از پیش به ورزش خانگی اهمیت دهیم تا علاوه بر حفظ آمادگی جسمانی خود، اثرات روحی خانه نشینی کرونا را نیز کمتر کنیم.

منبع خبر:ایرنا

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir