وقتی رادیکال‌ها جنایت دمشق را ندیده گرفتند/ به جای انتقام با تروریست‌ها گفتگوی مستقیم کنید!

وقتی رادیکال‌ها جنایت دمشق را ندیده گرفتند/ به جای انتقام با تروریست‌ها گفتگوی مستقیم کنید!
شناسه خبـر : ۱۴۰۳۷۳ جمعه ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۳:۵۷

اصلاح‌طلبان همچنین در سیاست خارجی نیز در حالی از مذاکره سخن به میان می آورند که آمریکا علاوه بر خروج از برجام از هیچ اقدامی نیز علیه جمهوری اسلامی فروگذاری نکرده است.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

روزنامه‌های امروز چهارشنبه ۱۵ فروردین در حالی چاپ و منتشر شد که پیام رهبر انقلاب و وعده مجازات رژیم صهیونیستی به دست دلاورمردان، بازتاب حمله تروریستی اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق، نیاز مبتلایان اوتیسم به کسب مهارت و اشتغال و آسیب‌شناسی تبعات اقتصاد پولی و به حاشیه رفتن تولید در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

اصلا طلبان در شماره امروز روزنامه‌های خود به جای حمله به و محکوم کردن عامیلین جنایت در دمشق در عملیاتی مشترک به مشروعیت زدایی از سیاست خارجی و نظامی جمهوری اسلامی پرداخته و با خطاب قراردادن حاکمیت در حال بیان این گزاره هستند که کانال‌های خاصی را در آینده باز خواهد کرد، بیان پرسش‌هایی چون چرا تحلیل‌های جمهوری اسلامی از تهدیدات اسراییل تقلیل یافته است و چرا باید جلسات مهم در دمشق برگزار شود، از جمله مواردی است که بیش از آنکه گرای برخورد قاطع با جنایتکاران را بدهد، کشور را به سوی درهای مذاکره هل می‌دهد!

روزنامه آرمان ملی نزدیک به خانواده هاشمی در شماره امروز خود مواجهه با حمله تروریستی صهیونیست‌ها به کنسولگری ایران در دمشق در یک صبر استراتژیک تفسیر کرده و نوشته است:

از آغاز اتفاقات 7 اکتبر تاکنون اسرائیل بارها به مواضع و منافع ایران و سرداران ایرانی حمله کرد اما حتی یکبار هم موضع نگرفتند ولی در ایران ده‌ها موضع‌گیری صورت گرفته این اسرائیل را به یک اشتباه راهبردی رسانده که ایرانی‌ها هیچوقت پاسخ نمی‌دهند. وقتی که همگان شعار انتقام سخت می‌دهند و انتقام سخت جزء راهبرد ایران نبوده و قرار نبوده که ایران وارد میدانی شود که نتانیاهو طراحی کند که یک کمینگاه جنگ است این موضع باعث اشتباه راهبردی دشمن هم می‌شود.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است:

تانیاهو در اوج چالش داخلی و انزوای بین‌المللی به سر می‌برد و نباید با ورود به کمینگاه جنگ صهیونیست‌ها ایران منجر به نجات آنها شود. جنگ فرشته نجات افراطیون صهیونیست است، اما برای منافع ملت ایران زیانبار است. لذا در قبال این قضیه باید با صبر استراتژیک برخورد کرد.

روزنامه هم‌میهن نیز خواهان اقدامات عقلانی و تصمیم سیاسی به جای مجازات عاملین ترور شده و می‌نویسد:

تجربه نشان داده است که ایران سنجیده عمل خواهد کرد. همان‌طور که ایران در واکنش به ترور سردار سلیمانی، نسبت به اقدام آمریکایی‌ها سنجیده عمل کرد. در خصوص این حمله نیز باید گفت که ایران وارد عرصه مدنظر اسرائیل نخواهد شد. خواست اسرائیلی‌ها این است که ایران واکنشی نشان دهد که به نفع آنان باشد اما ایران همان‌طور که در ۶ ماه گذشته و در جریان جنگ در غزه سنجیده و عقلانی عمل کرده، در این برهه نیز عاقلانه رفتار خواهد کرد. واکنش ایران به‌گونه‌ای خواهد بود که اسرائیل توانایی بهانه‌جویی نداشته باشد.

روزنامه اعتماد نیز طی یادداشتی پیش از محکومیت ترور خواهان تغییر ریل سیاست گذاری دیپلماتیک در کشور شده و نوشته است:

در این مرحله ایران به استراتژی‌های جدید و خلاقانه‌تری نیاز دارد تا بتواند از طریق اقدامات پیشگیرانه، بازدارندگی لازم را ایجاد کند، چون پس از اینکه عملی خصمانه اتفاق افتاد، حتی انتقام هم ممکن است به اندازه کافی موثر نباشد. بلکه بهترین اقدام آن است که رویکردهای پیشگیرانه درنظر گرفته شده و بازدارندگی ایجاد شود. بازدارندگی هم از طریق رفتارهای پیش‌بینی‌پذیر و محدود ایجاد نمی‌شود. معتقدم ایران هنوز نتوانسته بازدارندگی کافی ایجاد کند و باید سیاست‌هایی را تعریف کند تا از دل آن بازدارندگی موردنظر شکل بگیرد!

بررسی برخی رسانه‌های جریان اصلاح طلب نشان می دهد که آنان نخستین محور رسانه‌ای خود در آغاز سال جدید را توامان سازی هجمه و حمله به ظام تعریف کرده و از شکست ایده دولت انقلابی سخن به میان می آورند، آن‌ها با همین تدبیر به استقبال خیر جنایت صهیونیست‌ها در دمشق رفته‌اند.

اصلاح طلبان رادیکال در شرایطی از اصلاح سیاست خارجی و داخلی در این نقطه حساس سخن به میان می آورند که در بعد داخلی در هیبت اپوزیسیون نظام ظاهر شده و با عبور از شعارهای خود مبنی بر روش‌های دموکراتیک و صندوق رای، علیه نهاد انتخابات شورش کرده و به تحریم انتخابات دست یازیدند.

اصلاح‌طلبان همچنین در سیاست خارجی نیز در حالی از مذاکره سخن به میان می آورند که آمریکا علاوه بر خروج از برجام از هیچ اقدامی نیز علیه جمهوری اسلامی فروگذاری نکرده و حتی در برابر حمله و جنایت علیه کنسولگری ایران در دمشق واکنشی از خود نشان نمی دهند!

منبع خبر:مشرق

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir