اهتمام وزیر ارشاد برای حل ‌بحران‌ با شگردی متفاوت/ کنسرت قربانی با هوشمندی به بحرانی سیاسی تبدیل نشد

اهتمام وزیر ارشاد برای حل ‌بحران‌ با شگردی متفاوت/ کنسرت قربانی با هوشمندی به بحرانی سیاسی تبدیل نشد
شناسه خبـر : ۱۳۸۹۶۲ دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۱:۱۵

علیرضا قربانی در کنسرت خود صراحتا از وزات ارشاد و شخص وزیر تشکرد کرد و گفت : از همه نهادها و به ویژه وزیر ارشاد که کمک کردند تا در میان شما باشیم تشکر می‌کنم.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - کنسرت علیرضا قربانی قرار بود ۱۴ اسفندماه، در اصفهان برگزار شود و به علت برخی ناهماهنگی‌ها ناگهان لغو شد.

عدم برگزاری کنسرت در اصفهان با حواشی گوناگون می‌توانست استمرار یک اتفاق سریالی باشد و منجر به جنجال‌های سیاسی بعدی شود اما با دخالت مستقیم «محمد مهدی‌اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حل و فصل شد و کنسرت علیرضا قربانی پس از توقفی یک روز روی سن رفت.

ماجرا از جایی آغاز شد که ستاد امربه معروف و نهی منکر بیانیه‌ای را درباره برگزاری این کنسرت منتشر کرد و تلاش‌های این نهاد نشان می‌داد که کنسرت علیرضا قربانی در اصفهان برگزار نخواهد شد.

در متن این بیانیه آمده است: «وزارت ارشاد به نسبت آنچه که در برخی از استان‌ها اتفاق می‌افتد به دنبال این است که این اتفاق در اصفهان بیفتد اما مردم ارزشی اصفهان معتقد هستند که در این شهر شئونات ارزشی باید رعایت شود؛ باتوجه‌به نظر علمای اصفهان و احتمال مفسده با نوازنده زن، این اجرا بدون نوازنده زن برگزار شود؛ در وزارتخانه ارشاد بعضی اصرار بی‌جایی در این مورد وجود دارند و حاشیه‌سازی‌هایی ایجاد شده است؛ تا جایی که ما اطلاع داریم هنوز از سوی فرمانداری و شورای تأمین هنوز مجوزی برای این کار صادر نشده است.»

اما چندی قبل این رویداد دوباره تکرار شده بود و مخالفت مسئولان استانی به مانع بزرگی برای برگزاری این خواننده تبدیل شد.

در همان روز ۱۴ اسفند، عدم برگزاری این کنسرت تبدیل به دستاویزی سیاسی بزرگی در رسانه‌های معاند شد اما مهدی سموعی رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارشاد ناگهان خبر داد که از ۱۵ اسفند کنسرت این خواننده برگزار خواهد شد.

در اظهارنظری قابل اعتنا، ادبیات تازه‌ای وارد فضای مدیریتی کشور شد. سموعی در بیانی بسیار صریح از مردم شریف و هنر دوست اصفهان عذرخواهی کرد. به کار گیری کلمه عذرخواهی دست کم در ماه‌های اخیر تبدیل به ادبیات گفتمانی کلیه کارکنان وزارت ارشاد شده است و ورود این واژه و تبدیل شدن آن به بخشی از سیاست‌های وزارت ارشاد سبب شد که در یکسال اخیر، این وزارت‌خانه و سکاندار آن جایگاه ویژه ای نزد هنرمندان پیدا کند.

حل این چالش از این جنبه قابل تامل است که روابط عمومی وزارت ارشاد غیر از عذرخواهی رسمی از علاقه‌مندان این خواننده در اصفهان برای رفع موانع برگزاری کنرت، سیدمحمد هاشمی قائم مقام وزیر و مهدی سموعی رئیس مرکز روابط عمومی این وزارتخانه را برای نظارت بر برگزاری مناسب و کامل کنسرت علیرضا قربانی به اصفهان فرستاد.

این اهتمام از سوی وزارت ارشاد و عمل به تعهد صدور مجوز درباره برگزاری کنسرت قربانی از جنبه‌های متفاوت قابل اعتناست.

در چند ماه اخیر سه بار کنسرت علیرضا قربانی در شهر اصفهان لغو شده که آخرین بار آن مربوط به ۱۴ اسفند است.

دلیل لغو کنسرت هم حضور دو نوازنده بانو در گروه کنسرت این خواننده بود. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر لزوم اجرای قانون رسمی کشور و تمکین به مجوز صادر شده این وزارتخانه برای کنسرت، ظهر سه‌شنبه ۱۵ اسفندماه، مجوز کنسرت علیرضا قربانی در اختیار تهیه‌کننده‌اش قرار داد.

در جریان اجرایی که علیرضا قربانی در سالن «سیتی سنتر» اصفهان به روی صحنه برد، در چند آهنگ ابتدایی، بانوان نوازنده، حضور نداشتند؛ اما از اواسط اجرا، دو زن نوازنده به روی سن آمدند و با تشویق حاضران در سالن، علیرضا قربانی را همراهی کردند.

علیرضا قربانی در واکنش به این حواشی روی سن کنسرت اصفهان واکنش بسیار درخور و جالبی از خود نشان داد و گفت: ما به‌عنوان فرزندان این سرزمین، هنجارهای آن را می‌شناسیم و همیشه با نگاه پر از احترام و حرمت به آن‌ها می‌نگریم و سعی می‌کنیم آن‌ها را رعایت کنیم. حرمت همه عزیزانی که در شهر حضور دارند و در آن زندگی می‌کنند و یکسری مقدساتی دارند که برای بعضی‌ها کمرنگ‌تر و پررنگ‌تر است را با نگاه پر از مهر می‌بینیم و بنظرم رسید باید بیشتر از اینها به هنرمندان اعتماد بکنیم.

این اظهارنظر هنرمندانه و توام با احترام قربانی، می‌تواند الگویی برای وقوع رخدادهای مشابه باشد. او در ادامه کنسرت خود صراحتا از وزات ارشاد و شخص وزیر تشکر کرد و گفت : از همه نهادها و به ویژه وزیر ارشاد که کمک کردند تا در میان شما باشیم تشکر می‌کنم.

سید محمد هاشمی، قائم مقام وزیر ارشاد در حاشیه اجرای کنسرت علیرضا قربانی در اصفهان نیز به این رخداد واکنش نشان داد و گفت: متاسفانه دیشب به دلیل یک سری ناهماهنگی‌های اجرایی موفق نشدند این کنسرت را اجرا کنند و احتمالا همان‌طور که خودشان در اجرا اعلام کردند، یک سانس یا یک روز به این اجراها اضافه خواهد شد. باید تشکر کنم از اهتمام همه مسئولان فرهنگی و اجرایی که در وزارت ارشاد و بقیه بخش‌ها کمک کردند که هم حرمت قانون نگه داشته شود و هم تکریم هنر اصیل ایرانی را شاهد باشیم. ما به عنوان متولیان فرهنگی در کنار تکریم ارزش‌های دینی مذهبی و انقلابی وظیفه تکریم هنرمندان را هم باید داشته باشیم.

او در ادامه اشاره کرد: نکته بعدی پاسداشت قانون است؛ وزارت ارشاد به دلیل اینکه متولی حوزه فرهنگ، هنر و رسانه است مجوز ها را صادر می‌کند که در ۹۹ درصد مواقع بدون مشکل پیش می‌رود و گاهی یک ناهماهنگی‌هایی به وجود می‌آید که با همدلی همه دستگاه‌ها مشکل حل می‌شود.

این اهتمام جدی و فعال از چند جنبه قابل بررسی است. علیرضا قربانی از نخستین خوانندگانی بود که پس از رخدادهای تلخ ۱۴۰۱ کنسرت‌های خود را در خرداد ماه امسال برگزار کرد و با استقبال گسترده‌ای مواجه شد.

عملکرد قربانی به عنوان یک حرکت پیشرو قطعا زمینه تاملات او را افزایبش می‌دهد و در این میان وزیر ارشاد و همراهانش که ادبیات عذرخواهی و حل مسائل را در هنرمندان را دستور کار قرارداده‌اند فضای وحدت هنرمندان و نهاد متولی را در آینده تشدید خواهد کرد.

این اهتمام با ادبیاتی مردم پسندانه از سوی وزیر، در حالی مورد بی‌توجهی رسانه‌های قرار می‌گیرد که خط اصلی سیاست‌گذاری رسانه‌ای این است که محمد اسماعیلی با همان دفترچه سیاست‌گذاری روزهای آغازین فعالیتش شناخته شود.

اسماعیلی غیر از مشی منعطف اخیرش، کارنامه‌ای قابل تامل در خلال حوادث سال گذشته از خود به جا نهاد. او در مقام وزیر ارشاد از امنیتی شدن فضای فرهنگ و برخوردهای پرتنش با اغلب هنرمندان در سال ۱۴۰۱ جلوگیری کرد تا فضای فرهنگی زودتر به حالت عادی بازگردد.

منبع خبر:مشرق

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir