تقلای آذر منصوری برای بازی با نیروهای امنیتی!/ لزوم تأثیرگذاری خبرگان برای رفع مشکلات

تقلای آذر منصوری برای بازی با نیروهای امنیتی!/ لزوم تأثیرگذاری خبرگان برای رفع مشکلات
شناسه خبـر : ۱۳۸۳۵۶ چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۵

چپهای تحریمی در حالی از کنده شدن پوست سیاست در ایران سخن می گویند که اتفاقا باید گفت سیاست ورزی در ایران با انسداد توطئه تحریم انتخابات و احتمال برخورد با آن قوتی دو چندان یافته است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

قوت سیاست‌ورزی در ایران با انسداد یک توطئه!

حسین نورانی نژاد، عضو کادر حزب اتحاد ملت و از چپهای تحریمی که قبل از انتخابات نوشته بود "کسی منتظر انتخابات نیست"؛ طی یادداشتی در اشاره به میزان مشارکت در انتخابات اخیر نوشته است: وضعیت مشارکت در انتخابات اسفند 1402 باید آلارم‌های خطر را در ذهن مسوولان به صدا درآورد. اصلاح‌طلبان بیشتر از هر گروه دیگری از این فضا و این وضعیت ناراحت و ناخرسند هستند. جریانی که به دنبال فضای سیاسی و رقابتی است، هرگز از چنین شرایطی خشنود نمی‌شود. ادامه این روند منجر به ظهور رادیکالیسم در هر دو سو خواهد شد و تاب‌آوری جامعه را در برابر بحران‌ها و چالش‌ها کاهش می‌دهد.

به گزارش اعتمادآنلاین، او می افزاید: در این وضعیت، حاکمیت به شکل پیکره‌ای در می‌آید که دیگر پوست ندارد. نیروهای میانه، احزاب و گروه‌های سیاسی برای حاکمیت به شکل پوست بدن هستند که به آن کمک می‌کنند در برابر حرارت‌ها، آسیب‌ها و ضربات بیرونی، بدن را محافظت کند. امروز پوست سیاست‌ورزی در ایران زمین کنده شده و نظام حکمرانی باید بدون پوست در برابر فراز و نشیب‌ها و حرارت‌ها و ضربات خواسته و ناخواسته ایستادگی کند! این گونه است که سیستم در برابر سیل مطالبات جامعه، یکه و تنها باقی مانده و هر حرارت کوچکی، سوزش بسیاری ایجاد می‌کند.[1]

*آقای نورانی نژاد باید بیاموزد که سیاست هرگز از نقطه صفر آغاز نمی شود و رفتار قانونی نظام اسلامی نیز نسبت به مشارکت تغییری نخواهد کرد. کما اینکه از سال 98 به اینسو که شاهد تغییراتی در مشارکت هستیم نیز اما می بینیم که نظام اسلامی به مدد قوت قانونی خود و پشتیبانی اکثریتی مردم؛ قدم در راه "عدول از قانون" نگذاشته است!

بماند که این مسئله هم واضح است که یک سیستم ایمنی پایدار در هنگامی که بخشی از جدار یا جوارحش دچار بیماری و یا تبدیل به "عنصر ضد" شوند؛ بلافاصله رگ های خونی آنها را قطع و آن بخش از جدار یا عضو بیمار را از خود دفع می کند.

از همین رهگذر باید به این حقیقت نیز اشاره کرد که امروز آگاهان سیاسی و مردم جامعه به وضوح هرچه تمامتر متوجه توطئه "تحریم انتخابات" که از سوی جبهه اصلاحات طرح ریزی و اجرا گردید، شده اند و این مسئله اتفاقا بر ضخامت جدار سالم حمایت از نظام نیز افزوده است.

این در حالی است که چپهای تحریمی قصد داشتند از هیزم مشارکت پایین برای خود هیمه بسازند اما به نظر می رسد با توجه به حساس شدن مردم و ارکان امنیتی جامعه؛ اوضاع بر خلاف میل آنان پیش خواهد رفت...

رسوایی تحریم و حساس شدن جامعه به حدی است که برخی محافل تحلیلی معتقدند چپهای تحریمی از ترس برخورد امنیتی نظام؛ طرح تحریم را کنار گذاشته و در انتخابات ریاست جمهوری 1404 حضور خواهند یافت.

***

"کی بود کی بود من نبودم"

تقلای آذر منصوری برای بازی با نیروهای امنیتی!

آذر منصوری، رئیس جبهه اصلاحات و از ارکان اصلی تحریم انتخابات به تازگی در اظهاراتی که سایت جماران آنها را منتشر کرد در اشاره به میزان مشارکت در انتخابات اخیر گفته است:

"امید که این انتخابات عبرتی باشد و تا دیر نشده متولیان کشور دریابند که تداوم این مسیر چه آسیب‌ها و لطمه‌های غیر قابل جبرانی به این مرز و بوم وارد خواهد کرد. تا دیر نشده صدای اکثریت خاموش را بشنوند و این شیوه حکمرانی را اصلاح کنند."

او همچنین با تأکید بر اینکه اصلاح‌طلبان هیچگاه مدافع گزینه تحریم انتخابات نبوده اند و نخواهند بود، اظهار داشت: در این انتخابات هم اگر اعلام کردند که لیستی ندارند و از نامزدی حمایت نمی کنند، برای این بود که به این باور رسیده اند که با تداوم این شیوه حکمرانی و این نگاه به انتخابات، راه مشارکت در انتخابات به هر قیمتی با صخره ستبر بن بست مواجه شده است و با این وضعیت تداوم و تقویت نظارت استصوابی و فاقد معنا و بی اثر شدن انتخابات و نهادهای انتخابی قادر نیستند تغییری در شیوه حکمرانی به نفع خواست مردم ایجاد کنند.[2]

*چپهای تحریمی صراحتا دست به تحریم انتخابات اخیر زدند و اکنون نیز برای فرار از تبعات این خیانت سیاسی؛ تقلا می کنند که نام دیگری برای کار خود بگذارند.

کاری که عملا و منطقا ممکن نیست زیرا کار آنها هیچ معنایی غیر از تحریم انتخابات نداشت بگونه ای که حتی اصلاح طلبان مشارکت جو نیز از این حرکت چپهای تحریمی با عنوان مشخص "تحریم" یاد می کنند و یا به تبعات ضد امنیتی آن اشاره دارند. +

پس خانم منصوری دروغ می گوید که ما مدافع تحریم انتخابات نبودیم!

برخی محافل تحلیلی معتقدند که این رفتارهای عجیب برای تغییر اسم و بازی "کی بود کی بود من نبودم"؛ صرفا برای فرار از برخورد امنیتی نظام است. زیرا همگان دیدند و شنیدند که مقام معظم رهبری چند هفته قبل؛ مخالفان انتخابات را مخالف اسلام و مخالف نظام لقب دادند.

دقت شود اینکه آذر منصوری با تفرعن خود از لزوم عبرت شدن این انتخابات سخن می گوید صرفا برای دستاوردسازی است و گرنه در قبل از انتخابات نیز عنوان شد که مشارکت بالا اگرچه یک امتیاز است لکن تعیین کننده چیزی نیست و نتیجه انتخابات در صورت رعایت قانون؛ با هر میزان مشارکتی البته لازم الاتباع است.

در واقع آنچه که موجب عبرت خواهد شد؛ ایستادگی نظام اسلامی بر اصول قانونی خود همانند 3 انتخابات گذشته است. عبرتی که البته احتمالا فصول جدیدی مثل برخورد امنیتی با چپهای تحریمی نیز همراه آن خواهد بود.

***

لزوم تأثیرگذاری خبرگان برای رفع مشکلات

حجت الاسلام و المسلمین، امان‌الله علیمرادی، نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری در مصاحبه با خبرگزاری رسا، مجلس خبرگان را مجلسی ملی، سیاسی و مردمی معرفی کرد و افزود: مجلس خبرگان رهبری مجلسی منطقه ای و استانی نیست بلکه باید به آرمان های انقلاب و ارزش های اسلام و به خواست های ملی به جد بپردازند. این نهاد، یک مجلسی است که باید کمک‌کار رهبری در جهت هدایت کشور و هدایت نظام به سمت مقاصد انقلاب باشند.

نماینده منتخب مردم کرمان در دور جدید مجلس خبرگان همچنین با بیان اینکه لازم است منتخبین خبرگان به مسائل حوزه انتخابیه خود بی توجهی نکنند، خاطرنشان کرد: اعضای خبرگان باید با مردم هم ارتباط داشته باشند و به مسائلی که در سطح کلان برنامه ریزی می شود نیز وارد شده و تأثیر بسیار جدی و واضحی در ارتقای امور و رفع کاستی ها داشته باشند. درست است که این موارد وظیفه مقرره در قانون برای مجلس خبرگان رهبری نیست اما می تواند کارهای بزرگی را رقم بزند همانطور که تا کنون نیز فعالیت های بزرگی را صورت داده است.[3]

*مبحثی که این عضو فعلی و منتخب مجلس خبرگان درباره "لزوم ورود اعضای خبرگان به برنامه ریزی های کلان برای رفع مشکلات" مورد تأکید قرار داده؛ نکته دقیقی است که باید اقتراح بیشتری در قبال آن صورت پذیرد.

طبعا جامعه نیز به این دید و نظر رسیده که خبرگان یک مجلس ملی و سیاسی است لکن باید کارشناسان درباره این مسئله اقتراح کنند که استفاده از ظرفیت نخبگانی خبرگان و رجال ذوابعاد این مجلس ملی چگونه ممکن است و چگونه می توان از این ظرفیت برای کاهش مشکلات جامعه استفاده کرد؟

من‌باب پیشنهاد میتوان به لزوم بحث و گفتگوی اعضای خبرگان با مسئولان ذیربط در مشکلات و خاصه گرانی‌ها اشاره کرد. مبحثی که اگر در ساختار رسمی خبرگان و همراه با انتشار در رسانه همراه باشد میتوان برکات زیادی را برای آن متصور بود.

***

1_https://www.etemadonline.com/tiny/news-653628

2_https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1625272

3_https://rasanews.ir/0039oz

منبع خبر:مشرق

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir