کج سلیقگی در لغو کنسرت قربانی

کج سلیقگی در لغو کنسرت قربانی
شناسه خبـر : ۱۳۸۲۰۴ سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۸

کنسرت علیرضا قربانی با آن آثار فاخر و ماندگارش و در میان غفلتی بزرگ در اصفهان لغو می‌شود، در حالی که دو روز بعدش قرار است اثری تازه از ساسی(صاحب مبتذل‌ترین آهنگ‌های چند سال گذشته) منتشر شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی موج خبر، پاییز امسال خبر آمد که کنسرت علیرضا قربانی قرار است در اصفهان برگزار شود. مسئولان اصفهانی گفته بودند که کنسرت برگزار شود، اما نوازندگان زن اجازه حضور روی صحنه را ندارند. یعنی علیرضا قربانی با حذف نوازندگان زن، می‌توانست کنسرتش را در اصفهان برگزار کند. قربانی اما نه! گفت و پای نوازندگان زنِ گروهش ایستاد. در نهایت کنسرت لغو شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون هنری‌اش پای کار آمدند و گفتند که وقتی وزارت ارشاد برای کنسرتی مجوز صادر می‌کند، دیگر ارگان‌ها باید به این مجوز احترام بگذارند و اعمال سلیقه شخصی نکنند. دادستان اصفهان اما روی حرفش پافشاری کرد تا پادرمیانیِ وزیر و معاون هنری‌اش هم جواب ندهد.

حالا که در روزهای پایانی زمستان هستیم، قرار بود کنسرت علیرضا قربانی در اصفهان برگزار شود. این بار هماهنگی‌ها انجام شده و گویا مشکلات برطرف شده بود. شبِ نخستین اجرا(دیشب 14 اسفند 1402) کنسرت لغو شد. تماشاگران به محل اجرا رفتند و اعتراض‌ها بالا گرفت. وزیر فرهنگ و معاون هنری‌اش و دیگران دست به کار شدند اما باز هم جواب نداد تا شب گذشته، علاقه‌مندان به هنر، بار دیگر سرخورده به خانه‌هایشان برگردند.

 

دستاورد این اتفاق اما چه بود؛ رفتنِ خبر لغو کنسرت علیرضا قربانی در اصفهان به صدر اخبار و اعتراض شدیدِ مردمی که بلیت خریده بودند و... رسانه‌های آن سوی آب‌ها، وارد عمل شدند و تا دلشان خواست تاختند. اصل ماجرا باز هم به حضور نوازندگان زن روی صحنه بازمی‌گردد؛ اتفاقی که کاملاً قانونی است و در شهرها و استان‌های دیگر کشور در حال انجام است. اما گویا مسئولان اصفهان علاقه‌ای به انجام این کار ندارند.

علیرضا قربانی قرار بود از دیشب چهاردم اسفند 1402 اجراهایش را در اصفهان به صحنه ببرد و این اجراها تا 21 اسفند هم ادامه داشته باشد. نخستین اجرای این کنسرت‌ها که لغو شد؛ اما علاقه‌مندان به موسیقی امیدوارند که امشب کنسرت قربانی برگزار شود تا بلکه دیگر شاهد ایجاد این همه هزینه برای کشور، بر سرِ برگزاری یک کنسرت و حضور بانوان روی صحنه به عنوان نوازنده نباشیم.

 

قانون چه می‌گوید!

هر کنسرتی برای برگزاری در استان‌های کشور، باید از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامیِ آن استان مجوز بگیرد. کنسرت قربانی هم مانند هر اجرای دیگری، با ارائه‌ی جزئیاتِ اجرا و البته معرفیِ نوازندگان و عوامل، اقدام به اخذ مجوز کرده است. اداره ارشاد هم با صدور این مجوز مخالفتی نداشته و کار پیش رفته است. بلیت فروشی انجام شده همه چیز آماده برگزاری کنسرت است، اما بیانیه‌ای از سوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر اصفهان منتشر می‌شود. بیانیه‌ای مبنی بر عدم برگزاری کنسرت به دلیل احتمال مفسده با حضور نوازنده زن!

انتشار همین بیانیه موجب لغو کنسرت علیرضا قربانی در شب گذشته شد. اتفاقی که هزینه‌های گزافی برای کشور دارد و مشخص نیست این هزینه‌ها را چه کسی یا کسانی باید جبران کنند. بر کسی پوشیده نیست که ملاک قانون است، نه بیانیه‌هایی که حتی محترم و دغدغه‌مند باشند.

این جملات را از زبان حجت الاسلام محمد قطبی مدیرکل سابق اداره ارشاد استان اصفهان بخوانید: «اجرای کنسرت با نوازندگان زن با رعایت شئونات، از نظر قانون جمهوری اسلامی منعی ندارد. اگر از نظر کسی این قانون ایراد دارد باید از مسیر دیوان عدالت اداری نسبت به ابطال آن اقدام کند. قانون دیوان عدالت ما بسیار شفاف و جامع نوشته شده است. هرکس به هر قانون یا مجوزی که از سوری وزارت خانه یا وزرا صادر می شود، ایراد حقوقی یا شرعی داشته باشد، می تواند به راحتی در دیوان ثبت پرونده انجام دهد و دیوان به این مسأله رسیدگی می‌کند. اگر مغابر با قانون باشد، قانون یا بخشنامه را ابطال می‌کند و اگر شبهه مغایرت با شرع را داشته باشد از شورای نگهبان استعلام می‌کند.»

قطبی این سخنان را در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌های کشور اعلام کرده است. همین یک پاراگراف نشان می‌دهد که راه قانونیِ مقابله با هر اتفاقی وجود دارد. اما...

بیایید چشم‌هایمان را ببندیم و تصور کنیم که شب گذشته، کنسرت علیرضا قربانی براساس روالی قانونی روی صحنه رفته بود. امروز همه ما داشتیم عکس‌های اجرای شب گذشته را می‌دیدیم و در کمال آرامش مشغول خواندنِ اخبار و گزارش‌هایی از اجرای شب گذشته بودیم. تماشاگران در کمال آرامش آمده بودند و اجرایِ فاخرِ علیرضا قربانی را دیده بودند و در کمال آرامش هم به خانه‌هایشان بازگشته بودند. این اتفاق اگر رخ می‌داد، نه تنها هزینه‌ای برای کشور ایجاد نمیشد، بلکه یکی از راه‌های رسانه‌های معاند برای تخریب چهره‌ی کشور هم مسدود شده بود.

افسوس که چنین نشد...

امید که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امشب با حضور در اصفهان، پای مجوزِ این وزارتخانه بایستد و این قائله را ختم به خیر کند.

ایستاده در غبار

راستی یادمان باشد که علیرضا قربانی چقدر شریف و محجوب است؛ او مردانه پایِ بانوانِ نوازنده‌ی گروهش ایستاد و ایستاده و احتمالاً خواهد ایستاد. پاییز امسال وقتی به او گفتند نوازندگان زن را حذف کن و در اصفهان روی صحنه برو، هرگز نپذیرفت. او قیدِ برگزاری کنسرت در اصفهان را زد، اما به نوازندگان گروهش پشت نکرد. از سوی دیگر اتفاقات شب گذشته هم او را هیجانی نکرد که واکنشی در فضای مجازی داشته باشد. او در این سال‌ها ثابت کرده که اصولی برای خودش و هنرش قائل است که در هر شرایطی پایش ایستاده است.

نکته: ساسان حیدری یافته یا همان ساسی، قرار است هجدهم همین ماه اثر جدیدش را منتشر کند. ساسی در این سال‌ها در آثارش ابتذال را به نهایت رسانده است.
راه مقابله ما با امثال ساسی‌ها چیست؟
باور کنید که بهترین راه پرداختن به آثاری ارزشمند مانند آثار علیرضا قربانی و ارج نهادن به هنرمندانی چون علیرضا قربانی است. اما لغو کنسرت این خواننده در اصفهان آیا در این راستاست یا اینکه بیش از پیش فضا را برای امثال ساسی‌ها باز می‌کند؟

انتهای پیام/

منبع خبر:تسنیم

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir