کارآفرینی دانش‌آموز بروجردی با دمیدن روح در کالبد چوب و چرم

کارآفرینی دانش‌آموز بروجردی با دمیدن روح در کالبد چوب و چرم
شناسه خبـر : ۱۳۱۹۷۲ شنبه ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۴

متین معظمی دانش‌آموز مقطع دوازدهم هنرستان فنی‌وحرفه‌ای شهید ابراهیمی بروجرد با دستان توانمندش، روح را در کالبد چوب و چرم می‌دمد.

موج خبر، لرستان؛ علیرضاسلیمانی روزبهانی؛ دستان توانمند متین روح را در کالبد چوب و چرم می‌دمد، هنر دستان متین هر چوبی را شکل می‌دهد، چرم را با چوب تلفیق می‌کند و دست‌ساخت‌های زیبایی را خلق می‌کند.

متین از چوب‌های دور ریختنی دست ساخت‌های خود را می‌سازد. او چرم را به کمک تزئین چوب آورده و هر وسیله‌ای را که اراده کند می‌سازد.

برای مصاحبه با متین راهی منزلشان در محله محمود آباد بروجرد شدم، اولین باری بود که با او‌ ملاقات  می‌کردم، جوانی با شخصیت که در اولین برخورد به توانمندی او در کار پی بردم.

مرا به منزلشان دعوت کرد، زیر‌زمین کوچک خانه‌یشان کارگاه او هم بود.

کارگاه کوچک او خلاصه شده بود در کنج زیرزمین، میزکارش با حداقل ابزار و وسایل کار روی چوب و چرم را در خود جای داده بود.

 

چند وقت است که مشغول این کار هستید؟

از اواخر کلاس هشتم شروع به کار کردم و حدود چهار سال است که انواع وسایل تزئینی و وسایل و ابزار آلات موسیقی را می‌سازم. 

چه وسایل تزئینی با چوب و چرم می‌سازید؟ 

انواع گلدان، قندان و ساعت و هرچیزی که مشتری سفارش بدهد می‌توانم بسازم، با فروشگاه‌های موسیقی و فروشگاه‌های تزئینات منازل کار می‌کنم ولی کالاهای دست ساز مرا با کمترین قیمت خریداری و با بالاترین قیمت می‌فروشند.

برنامه‌ریزی برای گسترش کار دارید؟

آرزو دارم یک کارگاه مجهز داشته باشم و دانش‌آموزانی که علاقه دارند را آموزش بدهم، اگر بروجرد بازارچه صنایع دستی داشت می‌توانستم غرفه‌ای اجاره و دست‌ساخت‌هایم را عرضه کنم. 

 

تاکنون در نمایشگاه صنایع دستی حضور داشته‌اید؟

بله در نمایشگاه سئول در تهران کارهای جوب و چرم را به نمایش و فروش گذاشتم که استقبال خوبی شد ولی هزینه شرکت در اینگونه نمایشگاه‌ها بالا است.

از مسوولان چه انتظاری داری؟ 

از مسوولان انتظار دارم که برای جوانان و نوجوانانی که علاقمند به ساخت صنایع دستی هستند برنامه‌ریزی داشته باشند، من چون پایین‌تر از ۱۸ سال سن دارم نمی توانم مجوز کار بگیرم.

 

در پایان اگر صحبتی دارید بفرمائید؟ 

کار ساخت وسایل تزئینی با چوب برایم لذت بخش است اصولا هر تکه چوبی را که می‌بینم با دستانم می‌توانم آن را شکل دهم، چون قیمت بسیار گران است از چوب‌های دور ریختی برای ساخت وسایل استفاده می‌کنم، انواع قندان، ساعت دیواری ، جعبه‌های کارت‌های بانکی، انواع سازها مانند تار و سه‌تار و سنتور را می‌توانم بسازم، اگر ابزار داشته باشم با چوب و چرم هزاران نوع کالا می‌سازم‌.

ای کاش آموزش‌وپرورش برای رشد استعدادهای جوانان و نوجوانان امثال من برنامه داشت، احداث بازارچه صنایع دستی برای دانش‌آموزان یک اتفاق خوب برای معرفی ظرفیت‌های آنان است.

پایان پیام/

منبع خبر:فارس

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir