کشاورزان با نرخ ۱۹.۵ هزار تومانی گندم کاشتند

کشاورزان با نرخ ۱۹.۵ هزار تومانی گندم کاشتند
شناسه خبـر : ۱۲۴۰۸۱ یکشنبه ۵ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۵

رئیس اتاق اصناف کشاورزى ایران گفت: کشاورزان با توجه به نرخ ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومانی که توسط سایر اعضای شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی اعلام شد، محصول خود را کاشتند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی موج خبر، با جود اینکه 65 روز از آخرین مهلت اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی گذشته است، اما نرخ هیچ کدام از این محصولات به طوری رسمی توسط وزارت جهاد کشاورزی و دولت اعلام نشده است.

کشاورزان قبل از آغاز سال زراعی جدید که از یک مهر ماه آغاز می شود باید بتوانند با توجه به نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی، برای کشت تصمیم گیری کنند اما با وجود انجام عملیات کشت گندم در تمام استان‌ها، هنوز نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی از جمله گندم در هاله ای از ابهام قرار دارد.

اعلام نرخ خرید تضمینی گندم به صورت غیر رسمی

نرخ خرید تضمینی گندم به صورت غیر رسمی و توسط سایر اعضای شورای قیمت گذاری محصولات اساسی کشاورزی، 19 هزار و 500 تومان اعلام شده است اما این نرخ توسط وزارت جهاد کشاورزی تایید شده است.

تجربه نشان داده باتوجه به تعیین مناسب‌تر نرخ خرید تضمینی گندم، در مقایسه با سایر نرخ‌های خرید تضمینی محصولات کشاورزی، کشاورزان عمدتاً از خرید تضمینی گندم و تا حدودی از دانه های روغنی و پنبه استقبال می‌کنند و خرید تضمینی سایر محصولات در حد یک نرخ باقی می‌ماند.

نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی که باید در ابتدای سال زراعی اعلام شد شامل: گندم معمولی، گندم دوروم، جو، جو بدون پوشینه، گندم تریتیکاله، ذرت خوشه ‌ای، ذرت دانه ‌ای، چغندر بهاره، چغندر پاییزه، پنبه وش، دانه سویا، آفتابگردان، کلزا، گلرنگ، عدس، نخود، لوبیا چیتی، لوبیا سفید، لوبیا قرمز، برنج گروه یک (خزر، فجر، شیرودی و...)، برنج گروه دو (گوهر، رش، عنبوری و ...)، برنج گروه سه (ندا، سپیدرود، کوهسار و ...)، سیب زمینی پاییزه، سیب زمینی بهاره، سیب زمینی طرح استمرار، پیاز پاییزه، پیاز بهاره و پیاز طرح استمرار است.

کشاورزان با نرخ 19.5 هزار تومانی گندم را کاشتند

قاسم پیشه‌ور رئیس اتاق اصناف کشاورزى ایران در این ارتباط در گفتگو با خبرنگار اقتصادی موج خبر اظهار داشت: با وجود اینکه بیش از 60 روز از آخرین مهلت اعلام خرید تضمینی محصولات کشاورزی از جمله گندم گذشته است اما این نرخ به طوری رسمی توسط وزیر جهاد کشاورزی اعلام نشده است.

وی افزود: شورای قیمت گذاری محصولات اساسی کشاورزی در تاریخ 20 شهریور تعیین کرد و بر اساس ضوابط این شورای این نرخ باید توسط وزیر جهاد کشاورزی رسانه‌ای و اعلام می‌شد که تا به امروز اعلام نشده است.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی ایران  ادامه داد: دولت در حال حاضر به وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرده است که منابع مالی لازم برای خرید تضمینی گندم به این قیمت را ندارد، اما با توجه به اینکه گندم را باید در فصل خود کاشت، امکان صبر کردن وجود نداشت.

پیش بینی تولید 11.5 میلیون تن گندم

وی تصریح کرد: کشاورزان با توجه به نرخ 19 هزار و 500 تومانی که توسط سایر اعضای شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی اعلام شد، محصول خود را کاشتند.

پیشه‌ور با بیان اینکه کشت گندم در تمام استان‌ها انجام شده است گفت: بر آورد می‌شود که 11.5 میلیون تن گندم کاشته شود و در صورتی که قیمت مناسب نباشد خوراک دام یا قاچاق می‌شود.

انتهای پیام/

منبع خبر:تسنیم

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir