عروسک‌های بومی و سنتی ایران در ژاپن به نمایش درآمد

عروسک‌های بومی و سنتی ایران در ژاپن به نمایش درآمد
شناسه خبـر : ۱۲۲۷۴۵ شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۵

اولین نمایشگاه عروسک‌های بومی و محلی با هدف نمایش تنوع قومی، فرهنگی و آداب رسوم اقوام ایرانی با عنوان دایا (نامی قدیمی و اصیل به معنای مادر یا دایه) با حضور و مشارکت طیف گسترده ای از هنرمندان کشورمان و فعالین این عرصه در توکیو برگزار شد.

به‌گزارش موج خبر این نمایشگاه که به همت رایزنی فرهنگی سفارت ایران در توکیو برگزار شد آثاری از بیش از 64 نفر از هنرمندان و فعالان عروسک‌سازی کشورمان را با حدود 150 اثر برای علاقمندان ژاپنی به نمایش گذاشت.

این نمایشگاه ضمن معرفی عروسک‌های بومی و تاریخچه آنها در ایران به معرفی پوشش اقوام نیز توجه داشته تا به این ترتیب زمینه آشنایی هرچه بیشتر علاقمندان ژاپنی به فرهنگ غنی کشورمان را مهیا کند.

سعادت آذر رایزن فرهنگی کشورمان در نشست افتتاحیه ایران را جغرافیایی متنوع و زیبا از اقوم مختلف توصیف کرد و اظهار داشت:  این تنوع در طول قرن‌ها برای ایران قدرت آفرین بوده است چرا که در این جغرافیا مردم ایران با صلح و پذیرش یکدیگر زندگی کرده‌اند.

سعادت آذر همچنین در ادامه گفت: تنوع فرهنگی ایران باعث شده تا شما در مواجهه با مردم این کشور با تنوع بسیار بالایی از زبان‌ها، پوشش، آداب اجتماعی و فرهنگی و غذا آشنا شوید به همین دلیل ایران یکی مقاصد مهم گردشگری فرهنگی نیز در سراسر جهان شناخته می‌شود.

رایزن فرهنگی ایران در ژاپن ضمن تشکر از حضور خوب بازدیدکنندگان در این نمایشگاه و مسئولان کتابخانه بزرگ منطقه تاما، تاکید کرد: عروسک‌ها ما را به گذشته‌ها، به داستان‌ها، به افسانه‌های و زندگی شیرین روزگار کهن پیوند می‌دهند و به نظر من این عروسک‌ها و حفظ آنها ما رابه حفظ اصالت خویش و خویشتن خویش وادار می‌کند.

وی همچنین گفت که تبادل فرهنگی با همین قصه‌ها و از نسل‌های نو امکان پذیر و کم هزینه است. سفارت و رایزنی فرهنگی این اشتیاق را دارد که نمایشگاه‌های موضوعی مشترک در حوزه داستان‌های‌های ملی، لباس و سبک زندگی را به صورت یک فعالیت تطبیقی بین فرهنگ ایران و ژاپن حمایت کند. 

 در ادامه کیکو آیکو، ایرانشناسان حوزه کودک ونوجوان که کتابهایی هم از زبان فارسی به ژاپنی ترجمه کرده در خصوص تنوع زیستی اقوام ایرانی و فرهنگ‌های متنوع و شیرین ایرانیان گفت: برگزاری چنین  نمایشگاه‌ها و نشست‌هایی بهترین راهکار برای آشنایی مردم و کشور به فرهنگ یکدیگر است و دیدگاه تازه‌ای از ارتباطات آینده برای نسل جوان ایجاد می‌کند.

عروسک‌های به نمایش در آمده شامل ساده‌ترین و قدیمی‌ترین عروسک ایرانی به نام جل عاروس بوده که با نخ و خرده پارچه ساخته می‌شده و این عروسک با کمی تفاوت در کشورهای حاشیه دریای خزر مشترک است.

قدیمی‌ترین عروسک این نمایشگاه با قدمت بالای 300 سال مربوط به استان یزد به نام عاروسک جلی است که احیا کننده و سازنده آن آقای حامد اکرمی است و ساخت این عروسک‌ها منبع درآمد زنان ابرکوه و معرفی فرهنگ آن منطقه است.

لازم به یادآوری است بیشتر عروسک‌های موجود در این نمایشگاه  بومی بوده و  توسط مادربزرگان به نسل جدید انتقال یافته است.

نکته قابل توجه اینکه این عروسک‌ها از استان‌های مختلف ایران به این نمایشگاه ارسال شده‌اند و نام بیشتر آن‌ها در فهرست میراث ناملموس به ثبت رسیده و  همچنین عروسک‌هایی با معرفی پوشش اقوام مختلف ایرانی در گذشته و قدمت فرهنگ اصیل این کشور در  این نمایشگاه با عنوان عروسک سنتی حضور داشتند.

انتهای پیام/

منبع خبر:تسنیم

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir