عقب‌ماندگی ۲۲ درصدی خودروسازان

عقب‌ماندگی ۲۲ درصدی خودروسازان
شناسه خبـر : ۱۲۲۱۱۶ سه شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۰

تعداد خودروهای تولیدی از ابتدای سال تاکنون به ۷۶۳ هزار دستگاه رسید اگر تولید خودرو با همین دست فرمان ادامه یابد از سال گذشته کمتر خواهد شد.

به گزارش موج خبر، با وجود افزایش قابل توجه میزان تولید خودرو اما باز هم تا نقطه مطلوب که ۱.۶ میلیون دستگاه خودرو در سال است فاصله دارد.

به عقیده اکثر کارشناسان تنها مسیر بهبود بازار خودروی کشورمان در حالی که امکان واردات گسترده وجود ندارد، افزایش تولید محصولات داخلی و تزریق مداوم به بازار است.

وطن امروز نوشت:بررسی‌ها نشان می‌دهد از ابتدای سال جاری تاکنون قریب به ۷۶۳ هزار دستگاه خودرو توسط خودروسازان داخلی تولید شده است.

امسال حدود ۶۲۴ هزار دستگاه خودروی سواری به صورت عبور مستقیم و کامل تولید شده که در مقایسه با ۵۰۳ هزار دستگاه تولید کامل مدت مشابه پارسال، رشد ۲۴ درصدی را نشان می‌دهد.

در این مدت ۹۱ هزاردستگاه خودروی وانت در کشور تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از رشد ۴۷ درصدی برخوردار است.

از فروردین تا مهر امسال حدود ۲۳۰۰ دستگاه خودروی ون تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۲۹ درصد رشد را نشان می‌دهد.

تولید حدود ۲۲ هزار دستگاه انواع خودروی سنگین (کامیون، کامیونت و کشنده) و رشد ۳۵ درصد تولید در این حوزه، از دیگر آمار قابل ذکر است.

از فروردین تا مهر امسال حدود ۱۷۶ هزار دستگاه خودرو در بخش خصوصی تولید شده که در مقایسه با تولید ۹۶ هزار دستگاه در مدت مشابه پارسال، حدود ۸۴ درصد رشد تولید را نشان می‌دهد.

در این مدت سهم بخش خصوصی از تولید خودرو در کشور ۲۳ ‌درصد بوده است.

* رشد ۸۴ درصدی تولید خودرو توسط خودروسازان بخش خصوصی

سهم قابل توجهی از این افزایش معطوف به تولید خودروسازان بخش خصوصی است. در ۷ ماه امسال ۱۷۶ هزار و ۱۳۱ دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شد که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۸۴ درصدی نشان می‌دهد.

بر پایه آمارهای منتشره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، در مدت مشابه سال گذشته خودروسازان بخش خصوصی ۹۵ هزار و ۹۸۲ دستگاه انواع خودروی سواری، ون، وانت، کامیون، کامیونت، کشنده، همچنین مینی‌بوس، میدل‌باس و اتوبوس تولید کرده بودند.

بر پایه این گزارش، از ابتدای امسال تا پایان مهرماه ۱۴۱ هزار و ۵۵۰ خودروی سواری توسط خودروسازان خصوصی تولید شد که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹۴ درصد رشد نشان می‌دهد، همچنین در همین مدت ۱۹ هزار و ۲۱۰ دستگاه وانت تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۴۸ درصدی داشته است.

در ۷ ماه امسال ۲۲۶ دستگاه ون، ۵۳۸ دستگاه مینی‌بوس و میدل باس و ۲۵۴ دستگاه واحد اتوبوس تولید شده است.

تولید کامیون، کامیونت و کشنده نیز در مدت یادشده با رشد ۶۷ درصدی در هم‌سنجی با پارسال به ۱۴ هزار و ۳۵۳ دستگاه رسید.

این دسته از خودروسازان در ماه مهر در مجموع ۳۷ هزار و ۴۶۵ دستگاه خودرو تولید کردند که این آمار نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۱۵ هزار و ۳۶۶ خودرو بوده، رشد ۱۴۴ درصدی را به ثبت رسانده است.

بر اساس این گزارش، در ۷ ماه سهم بخش خصوصی امسال ۲۳ درصد از کل تولید خودرو در کشور بوده است که این آمار در سال ۱۳۹۸ فقط ۵ درصد بود.

روند صعودی تولید انواع خودرو در بخش خصوصی نشان می‌دهد در ۷ ماه سال‌های ۹۸، ۹۹، ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به ترتیب در کشور، ۲۲ هزار و ۳۲۲ دستگاه انواع خودرو، ۳۱ هزار و ۹۱۴ دستگاه، ۳۹ هزار و ۱۲۸ دستگاه و ۹۵ هزار و ۹۸۲ دستگاه انواع خودروی سواری تولید شده بود که امسال شاهد رشد تولید قابل توجهی هستیم.

* عقب‌ماندگی تولید

بر اساس سیاست‌گذاری‌های انجام‌شده تولید خودرو در سال جاری باید به ۱.۶ میلیون دستگاه برسد. با توجه به دست فرمان تولید ۷ ماه اخیر رسیدن به این هدف بعید به نظر می‌رسد.

با وجود اینکه میزان تولید خودرو در کشورمان بهبود یافته است اما باز هم با نقطه مطلوب فاصله ۲۲ درصدی دارد و باید تلاش‌ها در این زمینه افزایش یابد.

البته شاید وزارت صمت برای مدیریت بازار روی خودروهای وارداتی هم حساب کرده است. نباید فراموش کرد در بهترین وضعیت میزان واردات خودرو به ۵۰ هزار دستگاه هم نخواهد رسید و در این رابطه صرفا باید بر تولید داخلی تکیه داشت.

منبع خبر:مشرق

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir