اهالی «کمندان» چشم‌انتظار تصمیم مسئولان/ تکلیفی که روشن نمی‌شود

اهالی «کمندان» چشم‌انتظار تصمیم مسئولان/ تکلیفی که روشن نمی‌شود
شناسه خبـر : ۱۲۰۹۶۹ دوشنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۰

ازنا - با کلنگ‌زنی پروژه سدسازی «کمندان»، ۲۰۰ خانوار روستایی در حریم این سد در شرایط نامعلوم و بلاتکلیفی قرار گرفته‌اند، جابه‌جایی روستای آنها به مکان جدید ۱۹ سال است که طول کشیده است.

موج خبر : سد «کمندان» یکی از طرح‌های مصوب سفر هیئت دولت به استان لرستان بوده که آب دو شهر ازنا و الیگودرز را تأمین می‌کند، عملیات اجرایی این سد که در ۱۵ کیلومتری جنوب شهرستان ازنا در دست احداث است از سال ۱۳۸۳ آغاز و در زمان‌های مختلف وعده آبگیری و بهره‌برداری از آن به مردم داده شد.

از مهم‌ترین اهداف سد کمندان تأمین آب شرب شهرهای ازنا و الیگودرز، مهار سیلاب رودخانه «ماربره» روستاهای کمندان و عزیزآباد، تأمین آب اراضی کشاورزی پایین‌دست شهرستان ازنا و نیازهای زیست‌محیطی است.

سرنوشت ۲۰۰ خانوار روستای «کمندان» در ابهام

در حالی این سد به گفته مسئولان آماده آبگیری است که بلاتکلیفی روستاییان حاشیه این پروژه و عدم جابه‌جایی روستای «کمندان» موجب هم به تأخیرافتادن بهره‌برداری از این پروژه سدسازی و هم بلاتکلیفی اهالی این روستا شده است.

یکی از اهالی روستای «کمندان» با بیان اینکه در روستای ما سدی احداث شده، ما صبر کردیم تا سد ساخته شود و برای روستاها و شهرمان و کشورمان آبادانی داشته باشد، اظهار داشت: قرار شد که با احداث این سد کار جابه‌جایی روستای ما را انجام دهند؛ اما الان اهالی روستای ما بلاتکلیف هستند.

وی، بیان داشت: روستای ما در حریم دریاچه سد است و قرار بود که روستای ما در جایی دیگر جابه‌جا شود.

اهالی روستا: ما را آواره شهرها نکنید

ما را آواره شهر و شهرستان‌ها و شهرهای بزرگ نکنید، ما شهرنشین نیستیم، ما اگر به شهر برویم بیکار می‌شویم این ساکن روستای «کمندان» در ادامه سخنان خود با بیان اینکه مکان جدید برای احداث روستا کلنگ‌زنی، آزمایش خاک و… شده است، گفت: با پول خود مردم روستا این مکان را تسطیح کرده‌ایم، هیچ‌کسی به ما کمک نکرده است.

وی، گفت: متأسفانه مسئولان پای‌کار نمی‌آیند، کمکمان نمی‌کنند، اهالی روستای «کمندان» ۲۰۰ خانوار هستند، ما را آواره شهر و شهرستان‌ها و شهرهای بزرگ نکنید، ما شهرنشین نیستیم، ما اگر به شهر برویم بیکار می‌شویم، از مسئولان انتظار داریم که برای جابه‌جایی روستا به محل جدید و تسطیح شده توسط مردم کمک کنند.

۱۹ سال بلاتکلیفی اهالی روستا

محمد عبدالوند رئیس شورای روستای «کمندان» نیز دراین‌رابطه، اظهار داشت: اگر روستای «کمندان» در مکان جدید و دور از خطر تهدید سد «کمندان» ساخته نشوند، ساکنان این روستا آواره شهرهای اطراف می‌شوند.

با آغاز عملیات ساخت سد «کمندان»، اهالی این روستا اراضی کشاورزی خود را ازدست‌داده‌اند و اکنون ۱۸ سال است که در بلاتکلیفی به سر می‌برند وی، ادامه داد: شغل ساکنان روستای «کمندان» کشاورزی و دامداری است و اگر آواره شهرهای اطراف شوند، بیکار خواهند شد که تبعات ناگواری برای آنها به دنبال خواهد داشت.

رئیس شورای روستای «کمندان»، تصریح کرد: با آغاز عملیات ساخت سد «کمندان»، اهالی این روستا اراضی کشاورزی خود را ازدست‌داده‌اند و اکنون ۱۹ سال است که در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

«کمندان» به مرحله آبگیری رسیده است

محمدرضا فاتحی فرماندار ازنا با اشاره به سد «کمندان» در شهرستان ازنا، اظهار داشت: کلنگ این پروژه سدسازی ۲۰ سال قبل و در دهه ۸۰ به زمین زده شده است.

مردم این منطقه، مردمی بسیار نجیب هستند، همکاری مردم باعث شد که سد به این مرحله برسد وی با بیان اینکه احداث این سد برای اهالی منطقه مشکلاتی را ایجاد کرده است، عنوان کرد: مردم این منطقه، مردمی بسیار نجیب هستند، همکاری مردم باعث شد که سد به این مرحله برسد.

فرماندار ازنا با تأکید بر اینکه این سد در حال حاضر به مرحله آبگیری رسیده است، بیان داشت: آبگیری سد «کمندان» را امسال انجام دادیم، ذخیره سد در حال حاضر ذخیره مطلوبی است.

ساکنان «کمندان» همچنان بلاتکلیف

فاتحی با اشاره به موضوع جابه‌جایی منطقه و روستای «کمندان»، افزود: با اقدامات صورت‌گرفته در شورای برنامه‌ریزی استان و معاونت عمرانی استانداری لرستان برای جابه‌جایی روستا مصوبه گرفته‌ایم.

اگر این سد در برنامه سفر دوم رئیس‌جمهور قرار گیرد، این ظرفیت وجود دارد که به بهره‌برداری برسد. وی تصریح کرد: کارگروه امور زیربنایی استان نیز این موضوع را تأیید کرده است، امیدواریم بتوانیم بحث جابه‌جایی روستا را انجام دهیم.

فرماندار ازنا با بیان اینکه در مجموع سد «کمندان» ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: اگر این سد در برنامه سفر دوم رئیس‌جمهور قرار گیرد، این ظرفیت وجود دارد که به بهره‌برداری برسد.

منبع خبر:مهر

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir