طرح تدوین مدیریت زیست بومی در تالاب گری بلمک پلدختر اجرا می‌شود

طرح تدوین مدیریت زیست بومی در تالاب گری بلمک پلدختر اجرا می‌شود
شناسه خبـر : ۱۲۰۶۳۱ سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۰

رئیس اداره حفاظت محیط زیست پل‌دختر گفت: طرح تدوین مدیریت زیست بومی در راستای تامین معیشت پایدار جوامع محلی در تالاب گری بلمک پل‌دختر، اجرا می‌شود.

به گزارش موج خبر از پل‌دختر، علی آبسری نژاد در نشست سه شنبه‌های خبری با اصحاب رسانه شهرستان پل‌دختر اظهار کرد: سازمان محیط زیست کشور تدوین مدیریت زیست بومی تالاب‌ها با همکاری جوامع محلی در راستای تامین معیشت پایدار این جوامع و احساس مسئولیت آنها در قبال تالاب‌ها ایجاد کرده است.

وی افزود: اجرای طرح مدیریت زیست بومی تالاب‌ها، اختیاراتی سازگار با منطقه، مانند احداث اقامت‌گاه بوم گردی ،گردشگری ،پرنده نگری، پرورش زنبور وغیره را به جوامع محلی می‌دهد و چنانچه این طرح تصویب شود ،اعتبار منحصر به خود را دارد.

رئیس اداره محیط زیست پل‌دختر گفت: توانمند سازی جوامع محلی تالاب گری بلمک یکی از اهداف اجرای طرح مدیریت زیست بومی می‌باشد که به میزان متقاضی ،استقبال و مشارکت این جوامع و ذینفعان،با مشخص شدن سهم آنها می‌باشد.

وی افزود: سند طرح مدیریت احیای تالاب گری بلمک به صورت طبقه بندی و فاز بندی شده می‌باشد که سهم ذینفعان نیز در این طرح به اینکه جز کدام طبقه بندی مشخص شده باشند، بستگی دارد تا بتوانند از ایجاد اشتغال پایدار مدنظر در این تالاب بهره‌مند شوند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست پل‌دختر گفت: طی جلسه‌ای با حضور دستگاه‌ها و نمایندگان مربوطه ، تمام جزئیات در این طرح به عنوان یک طرح و سند راهبردی وجامع با چشم اندازی بلند دیده شده است.

وی افزود: مشکلی در شهرستان پل‌دختر در زمینه تالاب‌ها وجود ندارد و سطح آبی این منابع زیستی نیز امسال با وجود بارندگی‌های خوبی که رخ داده به نسبت ۴۰ سال گذشته با توجه به نظر جوامع محلی افزایش پیدا کرده است.

آبسری نژاد یادآورشد: تالاب‌های ۱ و ۲ شهرستان که در جوار یکدیگر و نسبت اکولوژیکی با هم دارند در جریان سیل سال ۹۸ دیواره بین آنها از بین رفت و موجب تخلیه یکی از این تالاب‌ها شد، اما با وجود بحران و در بحبوحه سیل و کمبود تجهیزات، تمام تلاش صورت گرفت و این دیواره با همکاری سایر دستگاه‌ها بازسازی شد و اکنون با وجود بالا آمدن آب، این تالاب‌ها، خوشبختانه حفظ شدند.

وی با بیان اینکه منطقه چول پل‌دختر به عنوان منطقه شکار و صید ممنوع می باشد افزود: قرارگرفتن مله کوه پل‌دختر با توجه به این‌که دارای معیارها و ظرفیت‌های لازم می‌باشد به عنوان منطقه حفاظت شده در دستور کار است و در این زمینه پیگیری‌ها ادامه دارد تا جانوران شاخص این منطقه شناسایی و به لخاظ محیط زیستی ارتقاء یابد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست پل‌دختر کمبود نیرو را یکی از چالش‌های فراروی محیط زیست شهرستان دانست و گفت علی‌رغم سطح وسیع منابع زیست محیطی در شهرستان و اهمیت حفاظت از گونه‌های منطقه ای و بومی اما این اداره با کمبود نیرو و تجهیزات مواجه است.

وی به افزایش گونه‌های زیست محیطی و بومی در شهرستان اشاره کرد و افزود: پیش از این، گونه‌ها در شهرستان کمبود داشت، به طوری‌که با چشم غیر مسلح دیده نمی‌شد، اما اکنون گله‌های بز در زیستگاه‌های شهرستان با چشم غیر مسلح قابل مشاهده هستند.

آبسری نژاد یادآورشد: متولی مدیریت پسماندها در سطح شهر، شهرداری‌ها ،روستا دهیاری‌ها و کنار جاده (‌ها و در مسیر ها ،راهداری می‌باشد، اما طرح جامع مدیریت پسماند استان در رابطه با پسماندهای ویژه وجود داردکه در بسیاری از جاها هنوز اجرایی نشده، اما روش‌های مختلفی برای این کار دارد که یکی از آن استفاده از پسماندهای تر برای تولید کمپوست می‌باشد.

وی به تخلفات زیست محیطی اشاره کرد و افزود: بامتخلفان در مناطق شکار و صید ممنوع به شدت برخورد می‌شود و تاکنون ۶۰ پرونده در شهرستان پل‌دختر در این زمینه تشکیل شده است.

وی افزود: آتش‌سوزی‌ها بحرانی در شهرستان پل‌دختر محسوب می‌شوند که مقابله و پیشگیری از آن و فرهنگ سازی در این زمینه حائز اهمیت است چرا که در صورت وقوع، به ویژه در مناطق صعب العبور علی‌رغم کمبود نیرو و تجهیزات مهار آن کاری بسیار سخت و مشکل است و منجر به ایجاد منابع زیست محیطی می‌شود.

پایان پیام/

منبع خبر:فارس

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir