ماجرای مردی که به «یاری» آبادی آمد/ اینجا مردم روستا را می‌سازند

ماجرای مردی که به «یاری» آبادی آمد/ اینجا مردم روستا را می‌سازند
شناسه خبـر : ۱۱۹۸۰۸ شنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۰

نامش «حاج کرمخان یاری» است، در روزهایی که همه منتظر بودند دستی از بیرون یاری‌گر آبادی شود پای کار آمد و هر آنچه داشت برای آبادانی روستا گذاشت، مسجد و مدرسه و ... ساخت تا یادش ماندگارشود.

موج خبر - گروه استان‌ها- مصطفی معظمی گودرزی: احیا و ترویج فرهنگ وقف به عنوان یکی از نیازهای جامعه نقش مهمی را در توسعه، عمران و آبادانی هر منطقه ایفا می‌کند و علاوه بر آن زمینه را برای خدمت رسانی در عرصه‌های فرهنگی، مذهبی، آموزشی، بهداشت و درمان و … برای مسئولان امر را فراهم می‌کند.

شهرستان دلفان به یمن وجود بزرگان، ریش سفیدان و معتمدین منطقه همواره طی سالیان سال نقش مهمی را در مشارکت، ایجاد و راه اندازی ادارات و نهادهای انقلابی، مدارس، اماکن عمومی، ورزشی، مساجد و مراکز بهداشتی و درمانی در راستای تسهیل در خدمات رسانی به مردم منطقه شأن داشته‌اند.

ترویج فرهنگ «وقف» توسط خیر دلفانی

در روستای «شترخفت» شهرستان دلفان نیز با وجود مردان نیک نامی همچون مرحوم «حاج کرمخان یاری» یکی از بزرگان و معتمدین شهرستان دلفان به ویژه دهستان‌های «خاوه» به عنوان یکی از خیرین نیک اندیش و خوش نام منطقه نقش مهم و سازنده‌ای در زمینه‌های عمران و آبادانی این روستا و گسترش فضائل دینی و مذهبی با اجرای منظم این گونه برنامه‌ها، امروز به عنوان یک مرکز ترویج فرهنگ وقف در دلفان تبدیل شده است.

این خیر نیک کردار در زمان حیات خود با اینکه شغل ایشان کشاورزی بود و امرار معاش زندگی را از این راه کسب می‌کرد و اینکه روحیه مهمان نوازی و بخشندگی در وجود این بزرگوار بود زمین‌های خود را برای رضای پروردگار و در راستای توسعه روستا در هر زمینه به صورت رایگان اهدا می‌کرد که از جمله موقوفات این خیر را می‌توان در کنار ساخت مسجد به زمین‌های مورد نیاز برای احداث مدرسه، غسالخانه، خانه عالم، معابر اصلی و کوچه‌های روستا و اهدای زمین به افراد نیازمند و ناتوان مالی می‌توان نام برد.

وی در دوران عمر با برکت خود به عنوان یکی از معتمدین و افراد مذهبی شهرستان، زمینه را برای برگزاری مراسم مذهبی فراهم می‌کرد به طوری که در زمان طاغوت منزل خود را به عنوان پایگاه مذهبی قرار داده بود و با دعوت از روحانیون در ایام محرم و صفر مراسم باشکوهی را برپا می‌کرد.

اهدای زمین برای ساخت خانه عالم، مدرسه و مسجد

ارتباط دوستانه ایشان با عالم ربانی «آیت الله حاج شیخ فرج الله کاظمی» مرجع عالیقدر تشیع و بهره گرفتن از سخنان ارزشمند این عالم فقید در منزل ایشان زمینه برگزاری جلسات دینی و مذهبی با شکوه خاصی می‌شد، در زمان پس از انقلاب مرحوم «حاج کرمخان یاری» در روستای خود اقدام به ساخت مسجد صاحب الزمان (عج) کرد و پس از آن علاوه بر اهدای زمین معابر روستا در ادامه خدمات فرهنگی خود با اهدای ۷۰۰ متر زمین برای احداث خانه عالم، ۸۰۰ متر زمین برای احداث مدرسه روستا، ۱۰۰ زمین برای احداث غسالخانه، که در مجموع ارزش ریالی آنها بیش از دو میلیارد تومان بوده که وقف عام کرده است.

«علی‌اکبر یاری» فرزند مرحوم «حاج حسن خان» که هم‌اکنون به‌عنوان فرزند ارشد این خانواده، ادامه دهنده راه ارزشمند پدر و عموی بزرگوارش است، با اهدای هزار و ۵۰۰ متر مربع زمین برای احداث مدرسه جدید روستا در راستای رضای خدا و نهادینه کردن فرهنگ وقف در گفتگو با خبرنگار موج خبر می‌گوید: خانواده بنده اگر موقوفاتی داشته‌اند برای رضای خداوند متعال بوده است.

وی با اشاره به ساخت مسجد «صاحب الزمان (عج)» در روستای «شترخفت» در سال ۶۹ توسط مرحوم «حاج کرم خان یاری»، می‌گوید: پدران ما با وقف زمین برای خانه عالم، غسالخانه، دارالقرآن و مدرسه و … این دیدگاه و تفکر را داشته‌اند که هر کسی در زندگی خود وقف کند قطعاً خداوند متعال به زندگی او خیر و برکت خواهد بخشید و نه تنها هیچ چیزی را از لحاظ مادی از دست نمی‌دهد بلکه به لحاظ مادی افزایش پیدا خواهد کرد.

وی، گفت: معتقد هستم که فرهنگ وقف جدا از اینکه یک سرمایه معنوی محسوب می‌شود بلکه روحیه جهاد و فداکاری را نیز تقویت می‌کند و انسان را از دل بستگی به مادیات دور می‌کند.

از اقامه نماز اول وقت تا حل مشکلات مردم

فرزند مرحوم «حاج حسن خان یاری» در ادامه، می‌گوید: به واسطه اینکه ادامه دهند راه پدر و عموی خویش باشم و این فرهنگ را به فرزندان خود انتقال دهم اخیراً هزار و ۵۰۰ متر به اداره آموزش و پرورش دلفان برای ساخت مدرسه اهدا کرده‌ایم و آمادگی این را داریم در راستای توسعه همه جانبه روستا به هر میزان نیاز زمین اهدا کنیم تا در هر کار خیر عام المنفعه ای مشارکت داشته باشیم.

«حاج علی‌حسین جهانی» خواهرزاده «حاج کرم خان» یاری نیز ضمن اشاره به خدمات ارزنده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به مردم این خطه در خصوص بخشش، وقف و تدین مرحوم «حاج کرم خان یاری» گفت: ایشان فردی بسیار متدین بخشنده و دلسوز مردم بودند از جمله بخشش‌ها و موقوفاتی که ایشان انجام دادند زمین برای احداث مسجد، خانه عالم، غسالخانه، مدرسه و دارالقرآن است.

وی در خصوص تدین مرحوم «حاج کرم خان یاری» اشاره کرد که ایشان همیشه نماز اول وقتشان ترک نمی‌شد و منزلش همواره یک جایگاه مذهبی بود، ایشان فردی بودند که در حل‌وفصل مشکلات مردم همیشه پیش‌قدم بودند با مردم بسیار بسیار مهربان بودند.

«علی گل‌محمدی» یکی از اهالی روستای «شترخفت» که به تاسی از اقدامات خداپسندانه خانواده «یاری» در فرهنگ وقف، زمین مورد نیاز خانه بهداشت روستا را به صورت رایگان اهدا کرده، خاطره‌ای در خصوص مرحوم «حاج کریم‌خان یاری» که ایشان در سال ۱۳۶۸ مشغول احداث منزل مسکونی خودش بود که از طریق رادیو رحلت امام خمینی (ره) اعلام شد وقتی‌که آن مرحوم این خبر را شنید شروع به گریه و ناله و زاری با صدای بلند کردند و کارگران و بناهایی که مشغول به کار بودند را تعطیل کردند، ایشان برای امام‌خمینی (ره) تا چند وقت عزاداری کردند و مردم منطقه و روستا می‌آمدند رحلت امام را به ایشان تسلیت می‌گفتند.

وی ادامه داد: ایشان همیشه فردی ولایی و پیرو امام و رهبری بودند، در میان عام و خاص زبانزد هستند.

تعامل و هم نشینی با مراجع تقلید

«مینا اسکندری» عروس این خانواده اظهار داشت که مرحوم «حاج کرمخان یاری» هیچ‌گاه نماز شبشان ترک نمی‌شد همیشه در کارهای خیر پیش‌قدم بود در صلح و سازش زبانزد بودند، در دست و دلبازی نمونه بودند و همسر ایشان مرحومه «حاج خیره بانو» نیز همواره خانمی بودند که بسیار دست و دلباز و مهمان نواز بودند، اکنون هم به واسطه اصالت که این خانواده محترم دارند خون این عزیزان در رگ فرزندان آن مرحوم جاری است و ادامه دهند راه آنها هستند.

وی می‌گوید: خانواده آن مرحوم همواره به‌دنبال این هستند که نام مقدس جمهوری اسلامی ایران، ولایت و رهبری سربلند باشد، همان‌گونه که حاج «کریم‌خان و حاج حسن خان» همیشه در رکاب جمهوری اسلامی بودند، فرزندانشان این راه را ادامه می‌دهند.

وی ادامه داد: از دیگر خصلت‌های «حاج کریم‌خان یاری» این بود که قبل‌از انقلاب با روحانیون و مراجع تقلید سرشناس ارتباط داشته‌اند و این ارتباط را مستمر انجام می‌دادند، از جمله روحانیونی که می‌شود به آن اشاره کرد «آیت الله حاج شیخ فرج الله کاظمی» از مراجع تقلید هستند.

«یحیی سیف‌الهی» از اهالی روستای «شتر خفت» در خصوص تدین و بزرگی «حاج کرم خان یاری» اشاره کرد که منزل ایشان همواره یک منزل روحانی بود ایشان با آیت‌الله «حاج شیخ فرج‌الله کاظمی» در ارتباط بود و همیشه به دیدار ایشان می‌آمدند.

وی گفت: در بحث خمس و زکات همیشه «حاج کرم خان» پیش‌قدم بودند، ایشان شخصی بودند که در واجبات دینی بسیار بسیار دقیق بودند.

تقویت بنیه مذهبی و فرهنگی جوانان روستا

«سیف‌الهی» با نقل یک خاطره از قول بزرگان روستا که در دیدار با «آیت‌الله بروجردی» که چشم برزخی داشتند، مرحوم «حاج کرم خان یاری» و «حاج علیرضا سالاری» برای یک مراسم به آن‌جا رفته بودند و «آیت‌الله بروجردی» که چشم برزخی داشتند در آن مراسم فقط به «حاج کرمخان یاری» و «حاج علیرضا سالاری» دست می‌دهند و به کس دیگری دست نمی‌دهد.

«سیف‌اللهی»، ادامه داد: شناخت بنده از ائمه و امام حسین (ع) به واسطه خدمات ارزنده‌ای بود که «حاج کرمخان» در طول عمر مبارک خود به جوانان روستا چه قبل از انقلاب و چه بعد از آن به مردم ارائه داشتند.

«شجاع گل‌محمدی» یکی از جوانان دهه شصتی روستا و از معلمین شهرستان هم با اشاره به اینکه اواخر عمر «حاج کرم خان» و «حاج حسن خان» مصادف بوده با دوران نوجوانی و اوایل جوانی ایشان بوده است، افزود: «حاج کرمخان» در تقویت بنیه مذهبی و فرهنگی این روستا مخصوصاً جوانان دهه شصتی و هفتاد بسیار بسیار نقش ارزنده‌ای داشته‌اند.

وی ادامه می‌دهد: قبل‌از انقلاب منزل این عزیزان به‌عنوان یک پایگاه فرهنگی و مذهبی بوده و در سال ۶۹ «حاج کرم خان یاری» با احداث یک مسجد و تداوم به کارهای فرهنگی و مذهبی و دعوت از روحانیون و طلاب در ایام محرم و ماه مبارک رمضان باعث بنا نهادن فعالیت‌های فرهنگی و نهادینه کردن آن در افراد هم سن و سال وی بوده است.

ادامه راه پدر توسط فرزندان

این جوان دلفانی، می‌گوید: این عزیزان همیشه دغدغه مذهبی و فرهنگی داشتند و این امر باعث شده که جوانان در آن دوره با ائمه اطهار (ع) و امامان آشنایی بیش از پیش داشته باشند و در تقویت بنیه مذهبی بسیار تأثیر گذار باشد که همین امر در راستای ولایی بودن و ولایت‌مداری این نسل بسیار نقش داشته و همواره باعث تقویت روحیه ولایت‌مداری دهه شصتی ها و جوانان شده‌است.

بنا بر این گزارش، قرار است بانک پاسارگاد نیز با توجه به اهدای هزار و ۵۰۰ متر زمین مورد نیاز برای مدرسه جدید روستا که توسط خانواده مرحوم «یاری» اهدا شده، ساخته شود و در کنار آن نیز با تأمین زمین مورد نیاز برای ساخت خانه بهداشت توسط دیگر اهالی مشکلات آموزشی و بهداشتی روستا حل شود.

امام جمعه شهرستان دلفان نیز با قدردانی از زحمات خانواده «یاری» در راستای ترویج فرهنگ وقف و تلاش برای گسترش برنامه‌های دینی و مذهبی در منطقه، اظهار داشت: این بزرگواران در دوران عمر پر برکت خود منشأ بسیاری از تحولات مذهبی در منطقه بوده‌اند و به خاطر روحیه بخشش و مردم داری آنها امروز شاهد عشق و علاقه مردم روستا به ویژه جوانان به مسائل دینی و عشق به ولایت فقیه و انقلاب اسلامی ایران هستیم.

حجت الاسلام «محمد یوسف خانی»، افزود: امروز نیز شاهد هستیم فرزندان آن عزیزان راه پدران خود را ادامه داده‌اند و این نوید بخش گسترش هرچه بیشتر فرهنگ دینی در منطقه و ترویج وقف به عنوان یکی از نیازهای امروزه جامعه اسلامی هستیم.

منبع خبر:مهر

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir