تخریب و تصرف ۶۳۴ هکتار از اراضی ملی لرستان/ کشف زغال‌های بلوط

تخریب و تصرف ۶۳۴ هکتار از اراضی ملی لرستان/ کشف زغال‌های بلوط
شناسه خبـر : ۱۱۵۰۰۸ دوشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان با اشاره به تخریب و تصرف ۶۳۴ هکتار از اراضی ملی این استان، از کشف پنج هزار کیلوگرم زغال بلوط در این استان طی سه ماهه نخست امسال خبر داد.

به گزارش موج خبر، شیرزاد نجفی در سخنانی گفت: در سه ماهه سال جاری، تعداد ۳۳۲ فقره پرونده برای متخلفین و متصرفین به اراضی ملی در لرستان تشکیل و برای پیگیری‌های قانونی به مراجع قضائی ارسال شده است.

تخریب و تصرف ۶۳۴ هکتار از اراضی ملی لرستان

وی افزود: پرسنل اداره کل منابع طبیعی و نیروهای یگان حفاظت با جرایمی از قبیل زمین خواری، کوه خواری، جنگل تراشی و… برخورد قانونی به عمل آورده و در راستای حفاظت و صیانت از عرصه‌های ملی استان از هیچ کوششی دریغ نخواهند کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان تصریح کرد: این پرونده‌ها متشکل از، ۲۳۸ فقره پرونده مرتبط با تخریب و تصرف اراضی ملی با مساحت ۶۳۴ هکتار، ۲۵ فقره پرونده خلع ید اراضی ملی به مساحت ۴۸ هکتار، ۵۸ فقره پرونده مربوط به کشفیات زغال با وزن پنج هزار و ۸۹۵ کیلوگرم، یک فقره قلع و قمع مستحدثات به مساحت دو هزار و ۵۰۰ مترمربع، ۱۰ فقره پرونده مربوط به ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی ملی به مساحت ۳۱۱۲ متر مربع است.

نجفی به ۷۵ درصد از مساحت استان لرستان که شامل اراضی ملی است اشاره کرد و گفت: از هم استانی‌های عزیز درخواست می‌کنیم که در راستای حفاظت از اراضی ملی با پرسنل اداره کل منابع طبیعی همکاری‌های لازم را به عمل آورده و در صورت مشاهده هرگونه تخریب و تصرف، قاچاق چوب، زغال، قطع اشجار و… مراتب را به شماره تلفن رایگان ۱۵۰۴ و ۱۳۹ امداد جنگل و مرتع اداره کل منابع طبیعی استان اطلاع رسانی کنند.

ایجاد ۱۱۰ هزار هکتار ذخیره گاه جنگلی

وی در ادامه سخنان خود گفت: در راستای اجرای ماده یک قانون حفظ و حمایت از منابع طبیعی و ذخایر جنگلی کشور در سال ۹۹ و ۱۴۰۰، تعداد ۸۹ ذخیره گاه جنگلی با مساحت ۱۱۰ هزار هکتار در سطح ۱۰ شهرستان استان ایجاد و ثبت شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان با اشاره به ماده یک و ۵۰ قانون حفاظت و بهره برداری از عرصه‌های جنگلی، افزود: این ۸۹ ذخیره گاه جنگلی در محدوده ۱۰ شهرستان با مساحت ۱۱۰ هزار هکتار در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ شناسایی و ثبت شده که استان لرستان در کشور حائز رتبه اول است.

نجفی به گونه‌های موجود در این ذخیره گاه‌ها که شامل درختان بنه، بادام، ارس، بلوط دار مازو، زیتون، گردو و… هستند اشاره کرد و افزود: این محدوده‌های ذخیره گاهی جدید پس از شناسایی و تهیه نقشه و تأیید در کمیته فنی اداره کل، در روزنامه‌های کثیرالانتشار آگهی و ابلاغ عمومی شده است.

وی گفت: ذخیره‌گاههای جنگلی قسمتی از جنگل است که به دلیل داشتن گونه‌های نادر جنگلی و یا در خطر انقراض و یا داشتن رویشگاه‌های خاص، با سیم خاردار یا قفس و نظایر آن محصور و محافظت شده تا از انقراض گونه یا تخریب رویشگاه جلوگیری شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان، اجرای عملیات اصلاحی، احیایی، بهداشتی، قرق، نهال کاری، بذرکاری، ایجاد آتش بُر و جلوگیری از تخریب و حریق را از جمله اقدامات پیش بینی شده برای حفاظت از ذخیره‌گاههای ارزشمند جنگلی دانست و تصریح کرد: از اوایل انقلاب تا قبل از سال ۹۹ تعداد ۸ فقره ذخیره‌گاه جنگلی با مساحت هزار و ۵۷۶ هکتار در استان شناسایی و ثبت شده بود که در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ این تعداد به ۸۹ فقره با مساحت ۱۱۰ هزار هکتار رسیده است.

نجفی اظهار کرد: بیشترین ذخیره گاه‌های جنگلی استان در شهرستان الیگودرز واقع شده که خوشبختانه با همت و تلاش جهادی و مضاعف پرسنل اداره کل منابع طبیعی شاهد جلوگیری از سیر قهقرایی جنگل‌های استان و احیای جنگل‌ها و حفظ ذخایر جنگلی این گونه‌های مهم و نادر و سایر گونه‌های جنگلی و کمیاب در استان هستیم.

منبع خبر:مهر

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir