اراضی آبی لرستان نیازمند تحول و سرمایه‌گذاری است/ظرفیت بالای استان در حوزه کشاورزی، دامپروری و شیلات

اراضی آبی لرستان  نیازمند تحول و سرمایه‌گذاری است/ظرفیت بالای استان در حوزه کشاورزی، دامپروری و شیلات
شناسه خبـر : ۱۱۴۶۰۱ چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۱

استاندار لرستان با بیان اینکه بالغ بر یک هزار میلیارد تومان در سفر رییس جمهوری به بخش کشاورزی اختصاص پیدا کرد، گفت: از ده هزار میلیارد تومان تسهیلات سفر رییس جمهوری نیز بخش عمده‌ی به سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی اختصاص پیدا کرد.

به گزارش موج خبر از خرم‌آباد، فرهاد زیویار در آیین معرفی و تجلیل از نمونه‌های ملی و استانی حوزه کشاورزی لرستان با اشاره به اینکه کشاورزی یک شغل مقدس و خدایی است، عنوان کرد: وجه اول قداست کشاورزی  تولید و رویاندن است، وجه دوم قداست کشاورزی تاثیر آن بر  زندگی مردم است یعنی امنیت غذایی  و وجه سوم قداست آباد کردن  است.

وی با بیان اینکه که یک و هفت دهم میلیون هکتار از مساحت استان یعنی ۷۵ درصد آن را کوه، جنگل و مرتع تشکیل می‌دهد، افزود: از این میزان ۲۴ درصد یعنی ۷۸۰ هزار هکتار را اراضی کشاورزی تشکیل می‌دهد که کمتر از یک چهارم آن آبی است.

استاندار لرستان با اشاره به میانگین بارندگی در لرستان ، عنوان کرد: میانگین  ۵۵۰ میلی‌متر باران در لرستان یک عدد و رقم غلط انداز است، زیرا در نقاطی که زمین حاصلخیز فراهم است میانگین بارندگی ۲۰۰ میلی‌متر و در نقاط کوهستانی و صعب‌العبور میانگین بارندگی ۱۰۰۰ میلی‌متر است که سودی برای استان ندارد.

زیویار گفت: هر چند از وجود ده میلیارد مترمکعب روان آب استان صحبت می‌شود، اما ما در مواردی حتی در تامین آب آشامیدنی هم با مشکل مواجه می‌شویم.

وی بیان کرد: با وجود همه مشکلات و دغدغه‌ها در حوزه کشاورزی، دامپروری و شیلات حرف برای گفتن داریم.

استاندار لرستان افزود: تولید سه میلیون تن انواع محصولات کشاورزی و دامی در لرستان و رتبه خوب استان در برخی محصولات از جمله حبوبات، انواع ماهیان سردابی، انجیرسیاه، گردو از ظرفیت‌ها در بخش کشاورزی است.

زیویار در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه من معتقدم  ۲۵ درصد اراضی آبی استان نیاز به  تحولات و سرمایه‌گذاری دارد، گفت: ما باید مدل‌های سنتی را تغییر دهیم زیرا روش‌های قدیمی ممکن است دیگر جواب ندهد.

وی بیان کرد: عدم استفاده از فناوری برای آبیاری، ادوات کشاورزی، مکانیزاسیون و  دانش ناکافی از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

استاندار لرستان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه بالغ بر یک هزار میلیارد تومان در سفر رییس جمهوری به بخش کشاورزی اختصاص پیدا کرد، گفت: از ده هزار میلیارد تومان تسهیلات سفر رییس جمهوری نیز بخش عمده‌ی به سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی اختصاص پیدا کرد.

انتهای پیام/

منبع خبر:فارس

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir