لزوم تعامل باروحانیت وحوزه‌های علمیه/ازسخنان تفرقه‌انگیر پرهیزشود

لزوم تعامل باروحانیت وحوزه‌های علمیه/ازسخنان تفرقه‌انگیر پرهیزشود
شناسه خبـر : ۱۰۹۳۸۹ جمعه ۱۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۷

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با تاکید بر لزوم تعامل با روحانیت و حوزه‌های علمیه در استان، گفت: در این راستا از اختلافات و سخنان تفرقه‌انگیر دوری و پرهیز شود.

به گزارش خبرنگار موج خبر، حجت الاسلام سید احمد رضا شاهرخی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه خرم آباد با اشاره به کلام امام علی (ع) در نهج البلاغه که «ای مردم خودم و شما را به رعایت تقوای الهی و زیادی ستایش و سپاس به درگاه الهی فرا می‌خوانم زیرا همه ما از نعمت‌های الهی بهره منده شده ایم، از بخشش‌های الهی استفاده می‌کنیم، ما شما را مورد آزمایش و امتحان قرار می‌دهیم و چه بسا شما را به نعمت مخصوصی هدیه می‌دهیم»، اظهار داشت: وقتی به زندگی نگاه می‌کنیم می‌بینیم که ما از نعمت خاص الهی بهره مند شده ایم و مشمول رحمت الهی شده ایم، پس به این سبب مهم است که همه رعایت تقوای الهی را داشته باشیم.

لزوم استمرار رعایت اصول بهداشتی

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه همچنان ویروس کرونا همه کشورها از جمله کشور و استان ما را درگیر کرده است عنوان کرد: لازم است همچون گذشته به رعایت اصول بهداشتی، فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک توجه کنیم تا جامعه مجدد به آسیب‌های گذشته برنگردد.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان افزود: اگر رعایت نشود هم اقتصاد و معیشت مردم دچار اختلال می‌شود و هم مسائل فرهنگی و دینی تحت شعاع قرار می‌گیرد، در این راستا همه این موارد را رعایت کنیم.

حضور پر شور و شعور مردم لرستان در مراسم‌های ایام فاطمیه

حجت الاسلام شاهرخی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ایام فاطمیه و دهه بصیرت گفت: در کشور و استان ما این دهه با شور و شعور بصیرت فاطمی برگزار شد، حضور عموم مردم، خواهران و برادران و به خصوص جوانان و نوجوانان چشمگیر بود.

وی بیان داشت: اجتماع مؤمنین و مومنات با محوریت مساجد، حسینیه‌ها، برپایی خیمه‌های حضرت فاطمه (س) در محله‌ها، کوچه‌ها و خیابان‌ها نسبت به سال‌های گذشته چشمگیر تر بود، در این راستا از این حضور که تعظیم شعائر الهی است، تشکر می‌کنم.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان گفت: البته اجر و پاداش این مشارکت با خداوندی است که حضرت فاطمه (س) را آفرید و او را مادر ۱۱ امام و پیشوای معصوم (ع) قرار داد که همه می‌گویند الگوی ما مادرمان حضرت فاطمه (س) است.

حجت الاسلام شاهرخی افزود: در هر حال از همه کسانی که در دهه فاطمیه و بصیرت، در دومین سالگرد شهید سرافراز اسلام حاج قاسم سلیمانی و ارتحال آیت الله مصباح یزدی به هر نحوی مشارکت کردند، شنونده بودند، سخنران بودند، تحت هر اسم و عنوانی و در هر منزل و محفلی بستری برای این مجالس با عظمت آفریدند و در کنار این امر، توزیع نذورات در بین عزاداران و بسته‌های معیشتی در بین جامعه هدف و به نیت حاج قاسم داشتند، تشکر و قدردانی می‌کنم.

وی گفت: همه اینها حاکی از این است که مردم ما عموماً و بانوان و دختران ما خصوصاً با آموزه‌های فاطمی آشنا و علاقه مند هستند.

لزوم دوری از اختلاف و سخنان تفرقه انگیر

نماینده ولی‌فقیه در لرستان تاکید کرد: در این راستا اصحاب فرهنگ و ادب، مؤسسات فرهنگی و تبلیغی، با محوریت مساجد، فعالیت‌ها و آموزه‌های نبوی، علوی و فاطمی را گسترش بدهند، از ظرفیت جوانان انقلابی و گروههای جهادی و صاحبان دانش، تجربه، فکر و اندیشه استفاده کنند تا این آموزه‌ها به سطوح مختلف جامعه سرایت کند و پایدار بماند.

وی با بیان اینکه حاصل این برنامه‌ها و اقدامات در ایام فاطمیه و دهه‌های مشابه در طول سال باید انسجام، همگرایی و وحدت اقشار مختلف باشد گفت: نباید با سخنان تفرقه انگیر و اقدامات سطحی همگرایی و انسجامی که دشمن شکن است را از بین برد.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با تاکید بر اینکه مساجد در هر محله‌ای، محل اجتماع مؤمنین است، بیان داشت: نماز جمعه در هر شهری قلب و قرارگاه فرهنگی، دینی، اخلاقی و سیاسی هر شهر است، هر جریانی اقداماتش متصل به این قلب فرهنگی باشد و در راستای اصول کلی و کلانی که در این اجتماع بزرگ سیاسی و دینی گفته و شنیده می‌شود، هیچ گاه در دام تفرقه نمی‌افتد.

حجت الاسلام شاهرخی گفت: نه سخنان تفرقه انگیر بر زبان جاری می‌کند و نه اقدامات تفرقه انگیز به عمل می‌آورد، سیاست کلی و کلان امامین انقلاب اسلامی روشن و واضح است.

وی با بیان اینکه سیاست‌های کلان امامین انقلاب اسلامی در این دو سال بارها در این اجتماع با نمازگزاران در زمینه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، اداری و… گفته شده است گفت: هر شخص و جریانی خود می‌داند تا چه میزان فعالیت‌هایش بر محور این سیاست‌ها است.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان تاکید کرد: ما همچنان بر انسجام، همگرایی و وحدت، حول محور اصولی که امامین انقلاب اسلامی بیان کرده اند تاکید می‌کنیم، بدیهی است فصل الخطاب در فهم اصول و سیاست‌های کلان امامین انقلاب اسلامی، قلب و مرکز فرهنگی شهر در استان است تا بدین وسیله از تشطط، اختلاف و اقدامات سطحی جلوگیری شود.

فلسفه نماز جمعه ایجاد همگرایی و انسجام است

حجت الاسلام شاهرخی با اشاره به اینکه ممکن است هر کسی از اصول سیاست‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، اخلاقی و اداری امامین انقلاب اسلامی برداشت‌های متفاوتی داشته باشد و بخواهد در این راستا اقداماتی انجام بدهند گفت: اگر به تعداد جریان‌ها و دیدگاه‌ها، برداشت‌های متفاوت باشد و اقدامات متفاوت صورت بگیرد، آسیب زننده است.

وی گفت: یکی از فلسفه‌های وجودی نماز جمعه و این قرارگاه فرهنگی در هر استانی، ایجاد همگرایی، انسجام و تبیین این اصول است تا به سخنان تفرقه انگیر و اقدامات سطحی منتهی نشود، در دیدارهایی که با همه جریانات داشته ام بر این امر تاکید کرده ام.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با تاکید بر اینکه حوزه علمیه، مدارس علمیه، مساجد، روحانیت، اساتید حوزه علمیه در هر استانی مرکز و کانون‌هایی هستند که سرچشمه معارف اسلامی است گفت: در بعد امنیت نیز، مرجع، نیروهای مسلح شامل سپاه، ارتش و نیروی انتظامی هستند، اگر دسته‌ای بگوید من می‌خواهم خودم امنیت برقرار کنم اما بدون هماهنگی با نیروهای مسلح باشد، راه به جایی نمی‌برد.

حجت الاسلام شاهرخی ادامه داد: کسی بگوید من می‌خواهم در سلامت جامعه مشارکت کنم ولی ارتباطی با دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت ندارد، نه منطقی، نه شرعی و نه قانونی است، حوزه علمیه، مدارس علمیه، مساجد، روحانیت، جامعه روحانیت، اساتید حوزه علمیه در هر استانی مرکز و کانون‌هایی هستند که سرچشمه معارف اسلامی هستند، کسی بدون ارتباط و تعامل اینها بخواهد آموزه‌ها و معارف اسلامی را تبلیغ و منتشر کند، آسیب زننده است.

لزوم تعامل با روحانیت و حوزه‌های علمیه

وی افزود: هر کسی و هر جریان دینی و مذهبی به دور از این کانون‌ها و بدون تعامل با این مراکز دینی اگر بخواهد برای خودش جایگاهی را تعریف کند، باید در راه و روش خودش تجدید نظر کند، حتماً باید با این مراکز مرتبط شود، تجربه تاریخ، تاکید و سخنان امام راحل و مقام معظم رهبری به جریان‌های دینی و مذهبی که سرکرده‌های آنها با مراکز دینی و کانون‌های فرهنگی و دینی مرتبط نبوده اند، ارتباط با این مراکز است.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان ادامه داد: در هر استانی این مرکزیت، حوزه علمیه، مدارس علمیه، روحانیت، جامعه روحانیت و اساتید برجسته حوزه علمیه هستند، در طول تاریخ هر گاه این تعامل از سوی جریانات دینی و مذهبی و سرکرده‌های آنها با مراکز و کانون‌هایی که نام بردم، به عمل نیامده است، گرفتار آسیب شده اند که ما برخی از آنها در طول پیروزی انقلاب اسلامی مشاهده کرده ایم.

حجت الاسلام شاهرخی، تصریح کرد: این توصیه‌ای است که این خدمت گذار همه شما، برادرانه و مشوقانه از روی خیرخواهی و برای گرفتار نشدن در آسیب‌های عقیدتی، بیان کردم.

منبع خبر:مهر

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir