«کارینو»؛ طرحی نو برای کارآفرینی/ می خواهم لرستان را جایگزین برزیل در تامین گوشت کنم

«کارینو»؛ طرحی نو برای کارآفرینی/ می خواهم لرستان را جایگزین برزیل در تامین گوشت کنم
شناسه خبـر : ۱۰۸۶۶۷ چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۲

محمد سیاهپوش کارآفرین لرستانی با طرح کارینو به دنبال درآمدزایی و اشتغال‌زایی است. سیاهپوش معتقد است با مطالعات انجام شده می‌تواند لرستان را جایگزین برزیل در تامین گوشت قرمز کند، چرا که این کار با انتقال تکنولوژی و ژن‌های مناسب و توسعه مراکز دامپروری شدنی است.

موج خبر لرستان- ، محمد سیاهپوش کارآفرین و تولید کننده که 44 سال سن دارد، سال 87 در روستای سیاهپوش کار خود را با گاوداری صنعتی آغاز کرده است، اکنون با یک طرح و ایده نو به دنبال درآمدزایی و اشتغال‌زایی نه تنها در روستای سیاهپوش بلکه در همه‌ی روستاها است، طرح کارینو در مساحتی ده هزار متربع اجرا شده است.

وی که سال 99 به عنوان دامدار نمونه انتخاب شده است، معتقد است: در شرایط امروز ما به تزریق امیدآفرینی در جامعه ببشتر نیاز داریم تا کارآفرینی، بنابراین طرح و ایده‌هایی همچون کارینو می‌تواند مثبت اندیشی و امید آفرینی را بین جوانان گسترش دهد.

این کارآفرین و دامدار نمونه می‌گوید: ناامیدی در مغز من جایی ندارد و این مهمترین دلیل موفقیت من است زیرا با وجود چالش‌ها و سنگ اندازی‌ها هیچگاه نا امید نمی‌شوم.

سیاهپوش که رشته تحصیلی‌اش برق الکترونیک بوده و چندسالی به عنوان نماینده شرکت 0m ایتالیا در ایران خودرو و سایپا مشغول بوده، در مقطعی از میلان ایتالیا برای آموزش و کار دعوت می‌شود اما به لرستان بر‌می‌گردد و در روستای مادری خود گاوداری صنعتی را راه‌اندازی می‌کند.

 

چطور شد طرح و ایده کارینو به ذهنتان رسبد؟

ببینید دامداری صنعتی همواره روی خام فروش متمرکز بوده و به نوعی  همیبشه تامین کننده مواد خام بوده، در حالی که ارزش افزوده از محل فرآوری، بسته بندی و بازاریابی است، من هم به این فکر افتادم که یک مجموعه را راه‌اندازی کنم که صفر تا صد تولید تا بازاریابی در آن انجام شود.

 این ایده نو که در کشور و در لرستان برای اولین بار اجرا ‌شد، شامل مزارع، گاوداری،کارخانه کوچک لبنی، فرودگاه و قصابی و پارک مشتری است.

درواقع  تفکر اصلی ما در کارینو محصول فروشی به جای خام فروشی است، طرح کارینو روشی است که در کشورهای پیشرفته به ویژه اروپای مرکزی اجرا و نفوذ دانش، کارهای اصلاح نژادی، تولید مواد خام ، فرآوری ، سورت و بسته بندی و بازاریابی به شکل نوین در آن انجام می‌شود.

به نظر می‌رسد اجرای طرح کارینو با توجه به درآمدزایی واشتغال خوبی که دارد می‌تواند مانع از مهاجرت جوانان به شهرها شود؟

بله، در بسیاریازموارد شاهد هستیم که تنها یک دهم زنجیره تولید در روستا انجام می‌شود، این در حالی است که فرآوری، بسته بندی و بازاریابی که سودآوری را به دنبال دارد در شهر متمرکز است به همین دلیل جوانان ترجیح می‌دهند برای پیدا کردن شغل راهی شهرها شوند، اما با اجرای طرح کارینو علاوه بر افزایش درآمد اشتغال‌زایی خوبی هم ایجاد می‌شود و این خود مانع مهاجرت جوانان از روستاها به شهر می‌شود.

ظاهرا شما در حوزه دامپروری کارهایی انجام داده‌اید؟

بله، من در حوزه دامپروری اصلاح نژاد سیمنتال المانی را در لرستان از طریق خرید اسپرم منجمد و تلقیح  با دو رگه محلی بومی و گوساله‌ی تولید کردم که علاوه بروزن گیری بالا و مصرف خوراک کمتر مقاومت بیبشتری در مقابل بیماری‌ها از خود نشان می‌دهد.

 حدود پنجاه هزار گوساله را با اصلاح نژاد در لرستان تولید کردم که صد میلیارد تومان برای استان درآمد داشت، زیرا با قیمت مشابه حدود دو میلیارد و پانصد میلیون تومان اختلاف قیمت داشت، اما جالب اینجا است که در هیچ کجا تشکر که جای خود دارد حتی منعکس هم نشد.

 من به عنوان کسی که پیشه‌ام دامداری است مدعی هستم که راه اقتصاد در دامداری صنعتی است و حاضرم این تجربه و طرح را در اختیار دیگر طرح‌های دامداری بگذارم، البته تاکنون به بیش از 250 طرح مشاوره رایگان ارائه دادم.

پیشنهادی هم دارم و آن هم ایجاد مرکز آموزشی برای مهندسین است که صفر تا صد کار راعملی ببینند  ، اما پیشنهاد مهم دیری که دارو و روی میز معاون وزیر است اینکه تسهیل گیرندگان دامداری و کشاورزی پس از طی کردن دوره آموزشی  در مجموعه کارینو و شرکت در آزمون بر اساس لیاقت سنجی اعتبار دریافت کنند، با این کار تسهیلات هدفمند و در جای خود هزینه می‌شوند.

 

اکنون چند نفر مشغول کار در مجموعه هستند؟

اکنون ده نفر بیمه شده داریم که نسبت به سرمایه اولیه می‌توان گفت رکورددار تولید شغل هستیم، در فاز بعدی دنبال تنوع بیشتری مانندعرضه ماهی قزل آلا و نانوایی هستم زیرا روستای سیاهپوش در یک ضرب در قرار دارد که 140 روستا را به هم وصل می‌شود.

نکته مثبت و قابل توجه اینکه در طرح کارینو لبن ما چیزی به عنوان اخراج نداریم زیرا به دنبال اشتغال پایدار هستیم.

کل تسهیلاتی که دریافت کردم سه میلیارد تومان بود اما تاثیرگذاری بر اقتصاد و امید آفرینی را در بین جوانانی که تصورشان این است جز استخدام هیچ راهی برای زندگی نیست تزریق کردم، زیرا معتقد هستم امیدآفرینی از کارآفرینی مهمتر است.

چطور شد دامداری را انتخاب کردید؟

آب و خاک فراوان همچنین جوانان مستعد پتانسیل خوبی برای دامداری بود، از طرفی با توجه به نیاز بالا به پروتئین در کشور  فعالیت در این عرصه را انتخاب کردم، نکته دیگر اینکه اراضی کشاورزی پدرم برای دامداری و کشاورزی ظرفیت خوبی بودند.

من با علاقه و پشتکار همچنین مطالعه و ارتباط با دامداران کشورهای مختلف از جمله آلمان و هلند کارم را ادامه دادم و هر روز به دنبال کسب تجربه جدیدی بودم.

 

به مشکلات پیش روی خود در اجرای طرح کارینو اشاره می‌کنید؟

 تولید درکشور ما مانند دیگر کشورها نیست که تسهیلات با درصد کم پرداخت شود، اما مهمترین چالشی که من با آن مواجه شدم دریافت مجوز بود به طوری‌که شش ماه طول کشید تا من برای مسوولان جا بیاندازم که پنج مجوز من تنها در قالب یک مجوز است، تا دفتر معاون وزیر هم رفتم به تعبیری کفش آهنین برای دریافت مجوز به پا کردم اما بالاخره موفق شدم.

اما در حال حاضر مشکل ظرفیت خالی در مجموعه است که درصورت تکمیل پنجاه نفر مشغول کار می‌شوند، من به دنبال روستای بیکار هستم و برای تحقق این ایده تمام تلاشم را خواهم کرد اما برای ادامه کار به تسهیلات  و حمایت معنوی نیاز داریم.

چطور در عرصه تولید با وجود مشکلات دوام آورده‌اید؟

 اگر عشق و ایمان واقعی وجود نداشته باشد جواب نمی‌گیری، بدون تعارف بگویم اگر تکیه برخدا، توانمندی‌های درون  و مثبت اندیشی همچنین مطالعات نباشد نمی‌توانی دوام بیاوری، با عوامل معنوی، مطالعه و دانش روز در بدترین شرایط اقتصاد توانستم ادامه بدهم.

نکته جالب این است که قسمت ناامیدی مغزم ایراد دارد، هیچگاه ناامید نمی‌شوم و با وجود چالش‌ها اما چند برابر اشتیاق برای کارهایی که روی زمین مانده اذیتم می‌کند، البته به باور مسوولان و همراهی اولیه برای پیشرفت کار نیاز داریم.

اگر دامپروری تنها با  تولید مواد خام و فروختن شیر به کارخانه‌ها  یا  فروش گوساله به دلال‌ها باشد عاقلانه  نیست، اما  اگر با هدف فرآوری باشد حتما هم درآمد زایی خوبی دارد هم اشتغال‌زایی مناسب بنابراین با این رویه بسیار هم خوب است.

 

و صحبت پایانی

من درجایی این را مطرح کردم که با مطالعات انجام شده می‌توانم لرستان را جایگزین برزیل در تامین گوشت قرمز کنم، این کار با انتقال تکنولوژی و ژن‌های مناسب به شهرستان مناسب مانند الشتر و توسعه مراکز دامپروری شدنی است.

همچنین از صندوق کارآفرینی امید و مدیرکل تعاون، کار و رفاه امور اجتماعی  که همکاری‌های در بحث پرداخت تسهیلات داشتند تشکر می‌کنم.

انتهای پیام/

منبع خبر:فارس

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir