مشکلات سدسازی در لرستان ریشه تاریخی دارد

مشکلات سدسازی در لرستان ریشه تاریخی دارد
شناسه خبـر : ۱۰۷۱۰۲ دوشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۱

خرم‌آباد - نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: مشکلات سدسازی در لرستان ریشه تاریخی دارد که به صورت جدی به دنبال افزایش تخصیص آب به این استان خواهیم بود.

به گزارش موج خبر، مهرداد ویسکرمی روز دوشنبه به رسانه ها اعلام کرد: بحث آب مهم‌ترین چالش و مطالبه مردم استان است، ما نیز از ابتدا که وارد مجلس شورای اسلامی شدیم این موضوع را به‌عنوان یک مطالبه جدی پیگیری کردیم چرا که در حوزه تخصیص آب و سدسازی دچار مشکل هستیم و به لرستان در این زمینه ظلم تاریخی شده است.

وی بیان کرد: در بحث سدسازی ظرفیت استان ۲۰۰ میلیون متر مکعب است که در حوزه انتخابیه ما فقط سد ایوشان حدود ۵۰ میلیون مترمکعب تخصیص دارد که در سال جاری ۳۰ میلیون متر مکعب آب پشت سد جمع شده است.

نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که بحث دیگر ما تخصیص آب است، اضافه کرد: ساخته شدن یک سد در یک منطقه به این معنی نیست که لزوماً مردم آن منطقه از آب سد بهره‌مند شوند، بلکه باید آبی که جمع شود سهم آن منطقه از قبل مشخص شود، اگر سد برق‌آبی باشد بحث دیگری است و اگر قرار است از سد برداشت شود مدل ساخت سد باید طوری باشد که برای منطقه قابل برداشت باشد.

ویسکرمی افزود: از ابتدای دوره نمایندگی مکاتباتی با وزارت نیرو در دولت قبل داشتیم که چون خیلی جدی با این قضیه برخورد نشد طرح سؤال از وزیر نیرو را کلید زدم و حتی تا کمیسیون هم آمد اما پایان دولت قبلی فرارسید، اما همان معاونان فعلاً در قدرت هستند و ما معتقدیم همین افراد این بلا را سر آب استان آوردند.

وی ادامه داد: آخرین کاری که انجام دادم تحقیق و تفحص از دولت‌های پنجم تا دوازدهم در حیطه مدیریت منابع آب در حوزه کرخه و کارون را داریم که الان در کمیسیون است و پیگیر هستم ادامه کار را جلو ببرم.

وی اضافه کرد: تحقیق و تفحص به گونه‌ای است که حتی یک نماینده می‌تواند آن‌را جلو ببرد، که در این راستا باید مستنداتی در اختیار ما قرار بدهند اگر قانع نشدیم، که با این فضایی که وجود دارد به این آسانی نمی‌توان قانع شد که با چه ملاک و معیاری لرستان را طوری طراحی کردید که تا ۲۰ سال آینده حداکثر یک درصد ذخیره آب کشور را داشته باشد.

منبع خبر:ایرنا

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir