پیش بینی برداشت چهار هزار تن گردو در سلسله لرستان

پیش بینی برداشت چهار هزار تن گردو در سلسله لرستان
شناسه خبـر : ۱۰۶۲۳۳ شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۱

خرم‌آباد - مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سلسله گفت: با آغاز فصل برداشت محصول گردو از سطح یکهزار و ۶۰۰ هکتار باغ این شهرستان پیش‌بینی می‌شود حدود چهار هزار تن گردو امسال برداشت شود.

"مسعود غلامی" روز شنبه در گفت و گو با ایرنا  اظهار داشت: از مجموع یکهزار و ۸۰۰ هکتار باغ گردوی این شهرستان، یکهزار و ۶۰۰ هکتار آن بارور و مابقی غیربارور است که پیش بینی می شود به‌ دلیل پایین بودن میزان بارش، خشکسالی، تامین نشدن نیاز سرمایه در گردش و سرمای بهاره، تولید کمتر از سال گذشته باشد.

وی با اشاره به درآمد بسیار خوب گردو برای باغداران سلسله عنوان کرد: حدود ۳۰ درصد گردوی لرستان در این شهرستان تولید می شود و سلسله رتبه اول استان را در متوسط عملکرد هر هکتار و میزان تولید دارد.

غلامی افزود: کاشت گردو علاوه بر اینکه از نظر اقتصادی بهترین شرایط را برای ایجاد اشتغال و درآمدزایی باغداران فراهم می کند از نظر رونق صنعت گردشگری نیز این شهرستان را به یکی از مناطق بسیار دیدنی تبدیل کرده است.

وی با اشاره به مشکلات پیش روی باغداران گردوی شهرستان افزود: بذری بودن باغات و در نتیجه عدم رسیدگی همزمان محصول در یک باغ، پایین بودن کیفیت محصول برخی درختان، مقاومت مختلف درختان یک باغ به آفات و بیماری ها، یکنواخت نبودن محصول تولیدی و در نتیجه عدم بازارپسندی، نبود بازارهای مطمئن جهت فروش، عدم دسترسی به بازارهای جهانی (نداشتن صادرات)، نبود صنایع تبدیلی جهت فرآوری اولیه و ثانویه محصول و سرمازدگی بهاره که هر ساله منجر به از دست رفتن بخشی از محصول می گردد از مهمترین مشکلات موجود هستند.

غلامی خاطرنشان کرد: با توجه به استعداد گردو کاری این شهرستان و دارا بودن رتبه نخست تولید در استان، ایجاد یک مرکز تحقیقات گردو در  سلسله ضروری است که همین امر مهم موجب ایجاد ارتباط بیشتر بین باغداران و مراکز تحقیقاتی می شود و در شکوفایی بیشتر تولید موثر است.

مدیر جهاد کشاورزی سلسله همچنین گفت: همچنین ایجاد صنایع فرآوری و بسته بندی به دلیل کوتاه کردن دست دلالان و اشتغالزایی بسیار ضروری است که این امر به سرمایه گذار و حمایت سایر دستگاه ها نیاز دارد.

وی گفت: با توجه به تولید گردوی بسیار مرغوب و زیاد در سلسله نیاز است که هر ساله در فصل برداشت، همایش سالانه ای با حضور مسوولان کشوری و استانی برگزار شود چراکه برگزاری این جشنواره ها موجب ایجاد یک برند کشوری برای گردوی شهرستان می شود.

منبع خبر:ایرنا

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir