روزنامه اصلاح‌طلب: تحریمی‌ها متوهم و اهل شعار دادن هستند/ یا بی‌حجابی یا امنیتی‌سازی فضای اجتماعی!

روزنامه اصلاح‌طلب: تحریمی‌ها متوهم و اهل شعار دادن هستند/ یا بی‌حجابی یا امنیتی‌سازی فضای اجتماعی!
شناسه خبـر : ۱۳۹۶۱۷ یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۳

روزنامه آرمان امروز: طیف تندروی اصلاح‌طلب تصور کرد که اگر با صندوق قهر کند، مردم آنها را روی دوششان سوار می‌کنند!

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

روزنامه‌های امروز یکشنبه ۲۷ اسفندماه در حالی چاپ و منتشر شد که آینده در واهمه سیل سالمندان و بازنشستگان، شمارش معکوس برای فاز دوم نسل‌کشی در غزه، کاهش مدت سربازی به ۱۴ ماه، تکانه‌های ترامپ بر جنگ اوکراین و تکذیب چهار شایعه جذاب اقتصادی در آستانه سال نو در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

نزدیک به سه هفته پس از پایان انتخابات همچنان اصلاح‌طلبان بر سر مسئله رای دادن با تحریم آن با یکدیگر چالیش اساسی دارند، روزنامه آرمان امروز در شماره امروز خود احزاب تحریمی‌ را گروه‌های متوهم خوانده و نوشته است:

جریان تندوری اصلاحات نقش اساسی برای به میدان آوردن نیروهای تندرو ایفا کر، در حقیقت طیف تندروی اصلاح‌طلب تصور کرد که اگر با صندوق قهر کند، مردم آنها را روی دوششان سوار می‌کنند در صورتی که به این ترتیب نیست بلکه مردم به افرادی رأی می‌دهند که حرف‌های شاذ و شعاری می‌زنند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است:

تند کردن فضای سیاسی توسط نیروهای تندروی اصلاح‌طلب منجر شد که اصولگرایان تندرو موقعیتی کسب کنند، که این اتفاق قضیه‌ای مورد تأمل است که باید به آن پرداخت چراکه تصور بنده این بود که ما از این افراد عبور کردیم و مطرح نخواهند بود اما این تصور دقیق نبود. حقیقت این است که هر وقت یک جریانی فضا را تند کند به نحوی که از دایره رقابت منطقی سیاسی خارج شده، این طرف هم میدان پیدا می‌کند و اعلام می‌کند که جریان اصلاح‌طلب وجود خارجی ندارد و از دایره نظام خارج شده است.

تحلیل فضای رسانه‌های اصلاح‌طلب نشان می‌دهد که انتخابات مجلس شورای اسلامی و نیز نحوه مواجهه اصلاح طلبان ساختاری با حاکمیت و تحریم انتخابات موجب انشقاق در جبهه اصلاحات شده و روزنه گشایان همانگونه که در نامه خود به خاتمی تصریح کرده‌اند ضرورت تشکیل و به رسمیت شناختن ۲ فراکسیون اقلیت- اکثریت در جبهه اصلاحات را مورد تاکید قرار می دهند.

فحوای مطالب مطرح شده از سوی اصلاح طلبان نهادی نشان می دهد که تاکید اصلاح طلبان ساختاری برای عدم مشارکت اصلاح طلبان در انتخابات بر اساس یک تخمین و برآورد اشتباه در میزان مشارکت مردمی نصف مشارکت صورت گرفته بوده و از بحران تخمین، برآورد و شناخت از جامعه حکایت دارد.

اصلاح طلبان نهادی گرچه خود را اقلیت می خوانند اما تصریح دارند طیف اصلاح طلبان ساختاری نیز در بدنه اجتماعی جریان اصلاحات در اقلیت بوده و لازم است که آنان از توهم خوداکثریت پنداری دست برداشته و عملگرایانه تر عمل کنند.

امنیتی‌سازی حجاب پس از انتخابات!

هم‌زمان با رسانه‌های معاند، برخی روزنامه‌های اصلاح‌طلب نیز به دنبال معناسازی‌های اجتماعی پس از انتخابات با هدف ایجاد سکوی جدید آشوب هستند، روزنامه اعتماد در یادداشتی که علی ربیعی آن را نوشته به بررسی مسئله حجاب و امنیتی سازی اجتماعی پرداخته و نوشته است:

صاحب‌نظران مطالعات امنیت ملی معتقدند این در هم تنیدگی حوزه‌ها با سیاست‌های امنیتی در بلندمدت کارکردهای سیستم‌های امنیتی را کاهش خواهد داد و پیشنهاد امنیت‌ساز آنها، حل مسائل هر زیرسیستم با ابزار همان حوزه است‌ به عنوان مثال اقتصاد، سیاست، مسائل اجتماعی و فرهنگی را باید انحصارا از طریق ابزارهای درون‌زای خودشان سامان داد، بدین سان کسانی که دنبال حل مساله حجاب جز از طریق شیوه‌های فرهنگی و اقناع بوده و از هر روش فیزیکی و حقوقی مبتنی بر اجبار و مقابله به دنبال حل آن هستند، ضمن عدم موفقیت، به ‌شدت از کارکردهای سیستم کاسته و سبب به وجود آمدن پدیده‌های نوین امنیتی خواهند شد.

رصد رسانه‌ها نشان می‌دهد که در ادامه فضاسازی‌ها و هجمه رسانه‌های اصلاح طلب به طرح مقابله با ناهنجاری‌های اجتماعی، این جریان در تلاش برای معنادهی و جهت دهی به مخالفان مقابله با بی حجابی بوده و در برابر حاکمیت آرایشی تهاجمی اتخاذ کرده اند. تلاش برای قطبی سازی های «ملت – حاکمیت» و «اقلیت- اکثریت» در موضوع حجاب و نیز تعریف مقابله با بی حجابی به عنوان عامل شتاب دهنده به فروپاشی اجتماعی از جمله ادعاهای مطرح شده از سوی این رسانه‌ها است که به صورت هماهنگ طراحی و منتشر شده است.

منبع خبر:مشرق

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir