سامانه‌ پدافند هوایی اسرائیل توانایی مقابله با جنگ تمام عیار حزب الله را ندارد

سامانه‌ پدافند هوایی اسرائیل توانایی مقابله با جنگ تمام عیار حزب الله را ندارد
شناسه خبـر : ۱۳۹۴۶۲ جمعه ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۵:۴۵

باوجود انتشار اخبار و حدس گمان ها در رابطه با احتمال حمله رژیم صهیونیستی به لبنان، اما روزنامه عربی الدیار، این مسئله را دور از واقعیت قلمداد کرده و احتمال وقوع هرگونه جنگ را منتفی دانسته است.

سرویس جهان مشرق - روزنامه الدیار با اشاره به حدس و گمان های مطرح شده در رابطه با احتمال وقوع جنگ میان حزب الله لبنان و رژیم صهیونیستی، به بررسی توانایی فعلی صهیونیست‌ها برای شروع چنین جنگی اشاره و در نهایت احتمال وقوع آن را منتفی میداند. در این گزارش آمده است:

«به گفته کارشناسان نظامی اسرائیل، در صورت وقوع جنگی همه جانبه علیه حزب الله، اسرائیل مجبور خواهد شد برای حفاظت از نهادهای نظامی حساس خود، سیستم دفاعی خود را به طور کامل تغییر دهد. در این زمینه، در گزارشی از سوی موسسه مبارزه با تروریسم که بیش از ۱۰۰ نفر از مقامات ارشد ارتش و دولت اسرائیل در آن شرکت داشتند، آمده است که جبهه داخلی اسرائیل برای جنگ گسترده با حزب الله آماده نیست.

در این گزارش آمده است که "جنگ از شمال آغاز خواهد شد و با رگبار شدید و مخرب موشک های حزب الله تقریبا در تمام نقاط [اشغالی] همراه خواهد بود". به گفته این مؤسسه، پرتاب موشک از لبنان شدید خواهد بودکه تعداد آن ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ شلیک در روز خواهد بود، این شلیک ها شامل موشک‌های با دقت کم و موشک‌های دقیق دوربرد خواهد بود.»

« این گزارش با تاکید بر اینکه سرعت شلیک "فناوری اسرائیل را به چالش می کشد چنانکه که قبلاً هرگز به چالش کشیده نشده است"، خاطرنشان می‌کند که ذخایر سامانه های گنبد آهنین و موشک های دیوید اسلینگ ظرف چند روز پس از درگیری تمام می شود و "اسرائیل" را در برابر هزاران راکت و موشک آسیب پذیر قرار می دهد.»

الدیار با اشاره به هزینه سامانه های دفاعی رژیم صهیونیستی می نویسد:

«لازم به ذکر است که ارتش اسرائیل در فرآیند رویارویی با شلیک موشک، از چند سامانه یکپارچه پدافند هوایی از جمله گنبد آهنین، سامانه پاتریوت، سامانه پیکان (پیکان) و فلاخن داوود استفاده می کند. این سامانه‌ها، به درجات مختلف، به دلیل قیمت بالای موشک‌ها و هزینه‌های عملیاتی بالای آنها، هزینه‌های هنگفتی را برای اسرائیل به همراه دارند. کارشناسان تخمین می زنند ذخیره موشک های تامیر مورد استفاده در گنبد آهنین اسرائیل بیش از ۱۰۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ نمی باشد. در مورد موشک پاتریوت که قیمت آن حدود یک میلیون دلار است، ذخیره آن در تعداد زیادی نیز موجود نیست.»

«با کمک آمریکا، قبل از جنگ، ۳۰۰۰ موشک "پاتریوت" آماده با لانچر وجود داشت و حدود ۲۰۰۰ موشک برای بارگیری مجدد در این سامانه در دسترس بود. با این حال، جنگ این ذخایر را خالی کرده است، به این معنی که اسرائیل اکنون، طبق برآوردها، تنها صدها فروند از این موشک ها را در اختیار دارد.»

«حزب‌الله در پنج ماه گذشته موفق شد نقاط ضعف این موشک‌ها را کشف کند و باعث کاهش بخش قابل توجهی از ذخایر شود، بنابراین انتظارات برای شروع یک جنگ همه‌جانبه پایین است و به نظر می رسد که اسرائیل آمادگی تحمل هزینه های جنگ علیه حزب الله را ندارد»

منبع خبر:مشرق

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir