به استقبال ایران - ازبکستان؛ سرقفلی صعود به جام جهانی!/ سه امتیاز با طعم انتقام امیدها

به استقبال ایران - ازبکستان؛ سرقفلی صعود به جام جهانی!/ سه امتیاز با طعم انتقام امیدها
شناسه خبـر : ۱۲۳۲۴۹ سه شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۹

تیم ملی کشورمان سه‌شنبه ۳۰ آبان در دومین بازی در مسیر رسیدن به جام جهانی ۲۰۲۶ در خانه ازبکستان به میدان می‌رود. دیداری سنتی در این تورنمنت با طعمی این بار متفاوت!

ازبکستان ریشه در تاریخ دارد.  سرزمینی که سال‌ها ایالتی از اتحاد جماهیر شوروی بود و در آغاز دهه ۹۰ میلادی به استقلال رسید. ازبکستان جز آن دسته از جمهوری‌های شوروی سابق بود که آسیا را برای رقابت در عرصه ورزش انتخاب کرد.

اولین حضور ازبکستان در یک میدان آسیایی به بازی‌های آسیایی ۱۹۹۴ هیروشیما برمی‌گردد. جایی که تیم ملی کشور ما مدافع عنوان قهرمانی بود و از گروه خود بالا نیامد تا مدال طلا در نهایت نصیب ازبکستان شود.

اما اولین رویارویی دو کشور در بازی‌های آسیایی ۱۹۹۸ بانکوک رقم خورد. در مرحله یک چهارم نهایی دارنده دو مدال طلای دو دوره قبل به هم رسیدند و با هتریک «علی دایی» ایران ۴ بر صفر پیروز شد.

از همان قدم اول و بازی اول سرنوشت این بازی به نفع ما نوشته شد و بعدها این سنت ادامه پیدا کرد. ما در مسیر مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ و جام جهانی ۲۰۱۸ نیز با ازبکستان روبرو شدیم و لابلای بازیهای مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ هم تنها بازی دوستانه ما با این رقیب بود که همیشه پیروزی از آن یوزهای ایرانی شده است. آخرین تقابل تا امروز را هم در فینال جام کافا با گل سردار بردیم.

پس حالا که برای چهارمین صعود متوالی در مسیر جام جهانی به ازبکستان رسیده‌ایم، می‌شود از این بازی به عنوان سرقفلی رسیدن به جام جهانی برای ایران یاد کرد و چقدر خوشحال کننده است که این رقیب همیشه مغلوب ماست!

البته که هیچ حریفی را نباید دست کم گرفت. همین ازبکستان در مسیر جام جهانی ۲۰۱۴ شکست یک بر صفر خانگی در تاشکند در دور رفت را با پیروزی یک بر صفر در آزادی در دور برگشت جبران کرد.

اما آخرین تقابل دو کشور در فینال جام کافا نیز با نتیجه سنتی «یک بر صفر» به نفع ما تمام شد، نتیجه‌ای که در بیشتر تقابل‌های دو کشور به ثبت رسیده است. البته در سال ۲۰۱۷ یک قاب جاودانه بسته شد، ایران دو بر صفر در آزادی ازبکستان را برد و دو مهاجم ایران با شماره‌های ۲۰ و ۱۷ زننده دو گل بازی بودند تا صعود ایران به جام جهانی روسیه ۲۰۱۸ قطعی شود. آن دو مهاجم هنوز هم در پیکان خط حمله تیم ملی هستند، سردار هنوز شماره ۲۰ می‌پوشد و طارمی شماره ۱۷ را با ۹ عوض کرده است.

اما چرا این بار این بازی طعمی متفاوت دارد؟ تیم ملی امید کشورمان در فاصله یک ماه دو میدان مهم را به دو حریف واگذار کرد. ابتدا در مسابقات مقدماتی المپیک ۲۰۲۴ پاریس به همین ازبکستان با یک گل باختیم و حذف شدیم. سپس در بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو - که با یک سال تاخیر برگزار شد - در مرحله حذفی مغلوب هنگ کنگ شدیم، باز هم با یک گل و باز هم حذف!

وقتی قرعه کشی دوراول مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ انجام می‌شد، هنوز این نتایج به ثبت نرسیده بود اما حالا که وقت عمل و میدان مسابقه فرا رسیده، بازیکنان بزرگ و ستاره‌های لژیونر ما علاوه بر سه امتیاز برای تیم ملی، انگیزه گرفتن انتقام امیدها را هم دارند!

در قدم اول مسیر جام جهانی پنجشنبه گذشته ایران با چهار گل هنگ کنگ را برد و حالا عصر سه‌شنبه در تاشکند نوبت ازبکستان است!

منبع خبر:خبرورزشی

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir