برگزاری جشنواره "گردو" فرصتی برای برندسازی گردوی پوست کاغذی سلسله

برگزاری جشنواره "گردو" فرصتی برای برندسازی گردوی پوست کاغذی سلسله
شناسه خبـر : ۱۱۷۱۱۰ یکشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۰

برگزاری جشنواره "گردو" در ۱۲ مهرماه امسال، فرصتی برای معرفی و توسعه صادرات محصول گردوی پوست کاغذی و باکیفیت شهرستان سلسله محسوب می‌شود.

به گزارش موج خبر از خرم‌آباد،شهرستان سلسله به دلیل آب و هوای مناسب و خاک حاصلخیز یکی از بهترین مناطق برای کاشت و تولید محصول گردو محسوب می‌شود و اغلب باغداران این شهرستان بخش اعظمی از باغات خود را به کاشت درختان گردو اختصاص داده‌اند، به‌گونه‌ای که در منطقه کهمان آب فراوان و خاک حاصلخیز باعث شده تا سرتاسر این منطقه خوش آب و هوا و گردشگری به باغات گردو اختصاص یابد.

پاییز که از راه می رسد در این شهرستان بسیاری از دلالان و واسطه‌ها گردوهای تولیدی و باکیفیت این شهرستان را به بهایی اندک خریداری کرده و با برند شهرهای دیگری همچون تویسرکان همدان در بازارهای هدف به فروش می‌رسانند، در حالی که به جرات می‌توان گفت که گردوی تولیدی شهرستان سلسله به مراتب مغز پرتر، با کیفیت‌تر و خوش طعم‌تر از گردوی تولیدی شهرهای مطرح در تولید گردو است، اما به دلیل برندسازی و مطرح نشدن همچنان در گمنامی محصول این شهرستان در بازارهای کشور عرضه می‌شود و سود محصول تولید شده نصیب واسطه‌ها و دلالان می‌شود و کشاورزان را از دسترنج خود بی‌نصیب می‌کند.

عدم برداشت مکانیزه مهمترین مشکل باغداران

یکی از باغداران الشتری که در منطقه کهمان دارای باغ گردو است در گفت‌وگو با تسنیم، خاک حاصلخیز و آب فراوان شهرستان را دلیلی برای رونق باغات گردوی شهرستان و کیفیت محصول تولیدی آن می‌داند و معتقد است که توجه به مکانیزه کردن برداشت گردو می‌تواند بخش اعظمی از مشکلات برداشت را برای باغداران هموار کند، چرا که هر ساله بسیاری از باغداران به دلیل برداشت سنتی با مشکلات بسیاری از جمله شکستگی اعضای بدن بخصوص دست و پا مواجه می‌شوند.

وی سرمازدگی را به دلیل آب و هوای سرد شهرستان سلسله در زمستان مهمترین علت پایین آوردن سطح عملکرد باغات گردوی شهرستان عنوان کرد و گفت: متاسفانه بیمه باغات هنگام پرداخت خسارت سهم چندانی از خسارات باغدار را جبران نمی‌کند که لازم است متولیان امر در این خصوص به مشکلات کشاورزان توجه بیشتری کنند.

دیگر باغدار کهمانی نیز با ابراز نارضایتی از برداشت زودهنگام محصولات خود توسط افراد سودجو می‌گوید: یک باغدار تمام چشم امیدش به محصول باغش است و امور خانواده‌اش از طریق محصول تولیدی باغش می‌گذرد و روا نیست که عده‌ای سودجو بودن اینکه زحمات باغدار را در نظر بگیرند، دسترنجش را یک شبه به باد می‌دهند.

وی با انتقاد از کم بودن ماشین‌آلات برداشت گردو در شهرستان معتقد است که با توجه به فراوانی باغات گردو در شهرستان لازم است که جهاد کشاورزی در این خصوص چاره‌ای اساسی بیندیشد که باغداران بتوانند بدون آسیب جسمی محصولات خود را برداشت کنند.

برداشت 5 هزار تن گردو در سلسله

روح الله حقی منصوری، مدیر جهاد کشاورزی سلسله در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به اینکه سطح باغات شهرستان سلسله در مجموع 3 هزار هکتار است، اظهار داشت: به دلیل مناسب بودن شرایط آب و هوایی و خاک حاصلخیز، بیش از 70 درصد باغات گردوی شهرستان به کشت گردو اختصاص یافته است.

وی با اشاره به اینکه شهرستان سلسله قطب تولید گردو در لرستان است، افزود: 1920 هکتار از باغات گردوی شهرستان بارور و 850 هکتار نیز غیربارور است.

حقی منصوری با بیان اینکه امسال در هر هکتار از باغات منطقه کهمان 2500 تا 2600 تن محصول گردو برداشت شده است، عنوان کرد: این در حالی است که در باغات سایر مناطق 1600 تا 1800 تن برداشت شده که نشان از مستعد بودن خاک منطقه کهمان برای تولید گردو دارد.

وی عملکرد برداشت گردو در سطح کل شهرستان سلسله را حدود 5 هزار تن اعلام کرد و افزود: از عمده‌ترین مشکلات باغداران شهرستان می‌توان به سرمای زودرس بهاره، کمبود ماشین‌آلات برداشت مکانیزه، خام‌فروشی و خرید محصول تولیدی باغداران به بهایی اندک توسط واسطه‌ها و دلالان اشاره کرد.

جشنواره گردو فرصتی برای حمایت از باغداران

مدیر جهاد کشاورزی سلسله مهمترین دغدغه باغداران را عدم تشکیل تعاونی گردوکاران عنوان کرد و گفت: امیدواریم با توجه به جشنواره گردو که قرار است در روز سه‌شنبه، 12 مهرماه در منطقه تفریحی کهمان برگزار شود، قسمت اعظمی از این مشکلات با مسئولان کشوری و استانی مطرح شود و گام مهمی در راستای توسعه باغداری گردو و برندسازی محصول باکیفیت گردوی سلسله فراهم شود.

مسلم مرادی، فرماندار سلسله نیز با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره گردو ابعاد گسترده‌ای برای شهرستان بهمراه خواهد داشت، افزود: این جشنواره فرصت مناسبی برای معرفی ظرفیت‌های شهرستان سلسله در بخش‌های گردشگری، صنایع دستی، شیلات، دامپروری و کشاورزی است.

وی با تاکید بر اینکه برگزاری این جشنواره دستاوردهای مهمی برای شهرستان به همراه خواهد داشت، عنوان کرد: برگزاری شایسته و مناسب چنین جشنواره‌هایی محصول یک کار تیمی و برنامه‌ریزی منسجم است و به تنهایی توسط یک دستگاه میسر نمی‌شود.

وی گفت: باید تمام دستگاه های اجرایی شهرستان هماهنگی و تعامل لازم را برای برگزاری این جشنواره داشته باشند تا بتوانیم از این فرصت در راستای برندسازی گردوی تولیدی و شهرستان و همچنین معرفی سایر ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شهرستان استفاده کنیم.

با توجه به استعداد بالای شهرستان سلسله در تولید گردو می‌توان با برندسازی گردوی پوست کاغذی و باکیفیت این شهرستان و توسعه صادرات محصول تولیدی گام مهمی در راستای حمایت از باغداران این شهرستان و افزایش تولید و اشتغال در این منطقه برداشت.

انتهای پیام/641

منبع خبر:تسنیم

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir