حمایت از نخبگان علمی در کشور عملی شود

حمایت از نخبگان علمی در کشور عملی شود
شناسه خبـر : ۱۱۱۴۷۷ چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۸

بروجرد - حمایت از نخبگان علمی کشور باید عملی اجرا شود، یکی از راه‌های قطع وابستگی به خارج حمایت جدی از نخبگان است که باید به طور قاطع عملی شود.

به گزارش موج خبر، نخبگان به معنای بخش برگزیده‌ای از یک جامعه هستند که از نظر قابلیت‌ها یا توانایی‌ها برتر از بقیه جامعه محسوب می‌شوند، انسان با توانایی های بالقوه به دنیا می آید، این توانایی ها در اثر پاره ای عوامل در برخی بیشتر و در برخی دیگر کمتر بروز می کنند، اصطلاح نخبه به کسی اطلاق می شود که با استعدادها و توانمندی های برجسته خویش، در مقایسه با افراد عادی، می تواند کارهای مهم تر و پیچیده تری انجام دهد. 

بنابراین نخبه و سرآمد به کسی گفته می شود که مطابق تشخیص اهل فن، در هر یک از زمینه های یادشده موفقیت قابل توجه و یا توانایی بالقوه ای دارد، برخورداری از بهره هوشی بالاتر از متوسط، برجستگی خاص در یادگیری مطالب، توانایی تفکر انتزاعی، ارائه پاسخ های پیچیده و تازه، درک و فهم سریع روابط بین عناصر، توانایی تعمیم، گستردگی و تنوع گنجینه لغات، حافظه قوی، انرژی زیاد، قدرت خیال پردازی، توجه و تمرکز حواس بالا، کنجکاوی، علاقه و انگیزه قوی، روان سخن گفتن، خوش خلقی، علاقه مندی به مسائل بزرگ ترها و قدرت رهبری از مهم ترین ویژگی های عمومی نخبگان است.

مخترع و نخبه جوان بروجردی گفت: حمایت از نخبگان علمی یکی از راه‌های قطع وابستگی به خارج است که باید عملی شود.

مهران بختیاری مخترع جوان دهه هفتادی در گفت و گو با خبرنگار موج خبر افزود: با اتکا به توان و دانش قدم در مسیر پیشرفت و رهایی کشور از بند وابستگی به کشورهای بیگانه نهاده ام.

این مخترع بروجردی که با ۲۰ اختراع ثبت شده و ۶۵ اظهار نامه ثبت اختراع در حال داوری هم اکنون صندوق دار بیمارستان است، اظهار داشت: فارغ التحصیل کارشناسی ارشد در رشته علوم آزمایشگاهی و انگل شناسی پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی همدان هستم، نخستین اختراعم تیغه جراحی بود که زمان دانش آموزی به ثبت رسید و به جشنواره خوارزمی راه پیدا کرد و پس از آن ۲۰ اختراع دیگر به ثبت رساندم که برخی از آن‌ها به مرحله تولید انبوه رسیده اند.

وی با اشاره به اینکه اختراعاتش در راستای تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی و داروسازی و هوا و فضا است، بیان کرد: از اختراعاتم می توان به "بالم لب با رنگ توت فرنگی و چغندر قند و بدون پارابن"، "لام تشخیصی میکروفیلرها و تریپانوزوم‌ها"، "ماسک لایه بردار سفیده تخم مرغ و ویتامینه طبیعی صورت"، "لام تشخیصی ۶ خانه پروماستیگوت زنده لیشمانیا"، "تیغه لایه بردار از سطح چشم جهت تشخیص انگل آکانتامبا"، "سرنگ چرخان قرارگیری لوله‏ های خلاء"، "کیت تشخیصی آزمایشگاهی لیشمانیوز جلدی به همراه میکروتیوب‏های بدون درب"، "لوله آزمایش دو کاناله ساده و لخته"، "لوله آزمایش درب‌دار حاوی گوی‏ه ای شیشه‌ای"، "سرنگ سه کاناله تزریقات چند دارویی"، "دستگاه آندوسکوپی دستی اجسام مسدود کننده گلوی انسان"، "کیت و میکروتیوب چهار کاناله مولکولی"، "لام فیکساتور آزمایش Stool exam"، "مخزن دمایی و فیلترینگ نانو ذرات دستگاه سونیکاتور"، "قرص و شربت خوران کودک" و "ویال چرخشی آب مقطر و داروهای پودری تزریقی خارج از جو" می توان نام برد.
مخترع بروجردی گفت: پس از فارغ التحصیلی در رشته کارشناسی ارشد علوم آزمایشگاهی رشته انگل شناسی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان به عنوان مدرس در کارگاه‌‏هایی که در دانشگاه علوم پزشکی همدان برگزار می ‏شد حضور یافته و بیش از ۲۵۰ ساعت تدریس داشتم که در این رابطه به عنوان محقق و پژوهشگر برتر شناخته شدم و نیز کلاس‏‌های زیادی درخصوص اختراع و ثبت اختراع برای دانشجویان برپا کردم همچنین مقالاتم را در مجله‌های ISI و ICS و مجلات علمی پژوهشی به چاپ رساندم و هم اکنون شرکت نوپای دانش بنیان با عنوان "آزما مهر" را در حال ثبت دارم.

بختیاری افزود: ۲ کتاب با عناوین "صفر تا صد ثبت اختراع" و "مخترع شو" تاکنون به چاپ رسانده ام و کتاب های عوامل ضد میکروبی و غیر آنتی بیوتیکی و واکسن سازی در حال داوری برای انتشار است.

وی با اشاره به اینکه علت موفقیت من علاقه به کشف و اختراعات است، اضافه کرد: در کنکور کارشناسی ارشد رتبه ششم را کسب کردم و در طول دوران تحصیل در لیست دانشجویان برتر بودم و پایان نامه مقطع ارشد را برای کشور کره جنوبی ارسال و با بالاترین رتبه از این دانشگاه مدرک گرفتم.

وی اظهار داشت: در حال حاضر در قسمت امور مالی یکی از بیمارستان‌های شهر بروجرد هستم که متاسفانه در این کار از تخصص و رشته‌ای که در آن تحصیل کرده ام استفاده نمی‌شود در حالی که یک مخترع و نخبه علمی باید در بخشی باشد که بتواند از علم خود در آن جایگاه به بهترین نحو استفاده کند.

وی بیان کرد: تاکنون دعوت نامه‌های زیادی از کشورها و شرکت‌های خارجی داشته ام، ولی دوست دارم در وطنی که پدرم روزی برای حراست از آن جنگیده خدمت کنم و امیدوارم که مسوولان و افراد بالادستی فرمایشات مقام معظم رهبری را در حمایت از نخبگان و شرکت‌های دانش بنیان به کار گیرند و از نخبگان حمایت کنند تا زمینه پیشرفت کشور فراهم آید.

مخترع بروجردی گفت: در سال جاری همراه با تیم پنج نفره خود با ارائه اختراع "چک کننده دارویی با قابلیت پیشگیری از خطاهای دارویی" در مسابقات ۲۰۲۱ مخترعین جهان که به میزبانی کشور هندوستان برگزار شده بود به عنوان برتر دست یافته و به مدال طلای این مسابقات رسیدیم.

بختیاری با اشاره به اینکه ، افزود: حمایت از نخبگان علمی کشور راه نجات کشور است، امروز نیاز است تا در دانشگاه‌ها واحدی با عنوان دانش بنیان شدن و مخترع شدن تدریس شود تا دانشجویان بتوانند بعد از فارغ التحصیلی شغل خود را انتخاب و تولید علم و ثروت کنند.

مدیر خانه نخبگان شهید احمدی روشن بروجرد گفت: حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ نخبه در خانه نخبگان شهید مصطفی احمدی روشن زیر مجموعه معاونت علمی و پژوهشی سپاه بروجرد فعالیت دارند.

مجید علی محمدی افزود: ۳۰ شرکت دانش بنیان در رشته های مختلف علمی، فناوری و تحقیقاتی و پژوهشی در خانه نخبگان بروجرد فعالیت دارند.

وی اظهار داشت: در سال ۱۴۰۰ تعداد ۲۰ جلد کتاب با حمایت‌های خانه نخبگان بروجرد از نخبگان شهرستان به چاپ رسیده است.

وی با اشاره به اینکه نخبگان طرح ها و ایده ها و اختراعات خود را با حمایت های خانه نخبگان به مرحله اجرا در می آورند، بیان کرد: جشنواره تجلیل از نخبگان انقلاب با هدف مانع زدایی از حمایت نخبگان به زودی در شهرستان برگزار می شود.
مدیر خانه نخبگان بروجرد گفت: خانه نخبگان شهرستان بروجرد در کشور در بین مراکز رشد و خانه نخبگان در سال ۱۴۰۰ رتبه اول را کسب کرده است.

منبع خبر:ایرنا

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir