۱۱ پاسگاه حفاظت از منابع طبیعی در لرستان احداث می‌شود

۱۱ پاسگاه حفاظت از منابع طبیعی در لرستان احداث می‌شود
شناسه خبـر : ۱۱۱۴۷۲ چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۰

خرم‌آباد - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: مجوز احداث ۱۱ پاسگاه حفاظت از منابع طبیعی در این استان صادر شده است و تا ۲ سال آینده احداث می‌شوند.

به گزارش موج خبر شیرزاد نجفی روز چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: پیش از این نیز مجوز احداث پنج پاسگاه حفاظتی صادر شده است که پاسگاه شول‌آباد، سپید دشت و زلقی الیگودرز طی روزهای آینده به بهره برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: جنگل و مراتع نقش مستقیمی در تولید و اقتصاد کشور دارند بنابراین در حفظ و صیانت این منابع مسوول هستیم که در این راستا باید از ظرفیت تشکل‌ها استفاده کرد.

وی اضافه کرد: ۱۹۰ میلیارد تومان در سفر ۱۹ آذر رییس جمهور به لرستان به طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری اختصاص یافت که تاکنون ۳۰ میلیارد تومان آن وصول شده است و امسال پنج هزار و ۵۰۰ هکتار عملیات درختکاری، غنی سازی و کاشت گیاهان دارویی در استان انجام می‌شود.

نجفی افزود: ۱۶۰ میلیارد تومان به حوزه آبخیزداری، ۲۰ میلیارد تومان در راستای پیشگیری از زوال بلوط و جنگل ها و ۱۰ میلیارد تومان برای ایجاد پاسگاه های حفاظتی در استان اختصاص یافته است.

وی با اشاره به اینکه عملیات آبخیزداری تا ۷۰ درصد خسارات سیلاب را کاهش می دهد گفت: هفت درصد رواناب‌های خرمرود از منطقه ریمله سرایز می شود که بند خاکی درحوزه ریمله بیش از یک‌میلیون متر مکعب آبگیری دارد.

وی با بیان اینکه حفاظت، اصلاح و احیا منابع طبیعی از مهمترین اهداف پیش رو است افزود: ۷۵ درصد مساحت لرستان را منابع طبیعی تشکیل داده است و ۲ میلیون و ۸۵۵ هکتار اراضی تحت حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری می‌باشد.

نجفی با اشاره به کمبود نیرو در حفاظت از منابع طبیعی لرستان بیان کرد: در دنیا به ازای هر یکهزار هکتار جنگل و مرتع یک نیرو وجود دارد اما در لرستان به ازای هر ۳۵ هزار هکتار یک نفر فعالیت می کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان همچنین گفت: طی ۱۴ سال در قالب طرح شجره طیبه به یاد هر شهید یکهزار اصله نهال و در مجموع بیش از ۶ میلیون درخت کاشته خواهد شد.

نجفی ادامه داد: ۲۳ میلیارد تومان برای اجرای طرح کاداستر در لرستان تخصیص یافت که از سال گذشته تاکنون این طرح برای ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی اجرا و برای بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار سند تک برگ صادر شد.

وی همچنین اضافه کرد: ۳۵۶ روستای لرستان با سه هزار و ۵۰۰ خانوار ساکن مناطق جنگلی و نیازمند تجهیزات گاز سوز هستند اما انرژی‌های جایگزین برای این مهم پیش‌بینی شده است که در آینده نزدیک محقق خواهد شد.

منبع خبر:ایرنا

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir