چالش‌های پیش روی مسکن ملی در لرستان/ بخت با خانه به دوشان یار می‌شود؟

چالش‌های پیش روی مسکن ملی در لرستان/ بخت با خانه به دوشان یار می‌شود؟
شناسه خبـر : ۱۱۱۴۷۰ چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۵

سهم لرستان از طرح ملی مسکن ۸۸ هزار واحد مسکونی درنظر گرفته شده است و هم‌اکنون طبق بررسی‌هایی که به عمل آمده با کمبود زمین در استان روبرو هستیم.اجرای این طرح در لرستان در ابتدای کار با چالش‌های مواجه شده است که مسوولان در این زمینه بدنبال راهکار هستند.

موج خبر لرستان_ سمیرا عزیزی؛ طبق اصل ۳۱ قانون اساسی، دولت وظیفه دارد پاسخ‌گوی نیاز مردم در حوزه مسکن باشد. بنابراین می‌بایست امکانات و تسهیلات لازم را در اختیار آنان قرار دهد. همچنین در برنامه‌های توسعه پنج ساله گفته شده که هر ساله نیاز است بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون واحد مسکونی ساخته شود تا کشور با کمبود عرضه مواجه نباشد.

دولت سیزدهم نیز با توجه به نیاز کشور به ساخت مسکن در ابتدای فعالیت خود با وعده ساخت یک میلیون واحد مسکن  را به مردم داد و طی این مدت اقداماتی را برای عملیاتی کردن این وعده انجام داده است.

ابعاد این طرح هنوز به خوبی مشخص نیست و اخبار گوناگونی به گوش می‌رسد بنابراین نمی‌توان به طور دقیق آن را مورد بررسی قرار داد اما واضح است که اگر چون طرح‌های گذشته صرفا خود دولت در روند ساخت، مداخله داشته باشد با شکست مواجه خواهد شد.

 

سهم لرستان از این طرح، ۸۸ هزار واحد مسکونی درنظر گرفته شده است و هم‌اکنون طبق بررسی‌هایی که به عمل آمده با کمبود زمین در استان روبرو هستیم. برای همین نظرات مسوولان استانی را در این رابطه جویا شدیم.

در لرستان با کمبود زمین مواجه هستیم

در این خصوص وحید کرم‌الهی، مدیرکل راه و شهرسازی لرستان با اشاره به سهمیه استان در طرح ملی مسکن اظهار کرد: ۸۸ هزار واحد مسکونی برای لرستان درنظر گرفته شده و براساس نورمی که وزارت‌خانه ابلاغ کرده در شهرهای خرم‌آباد، بروجرد و دورود میزان تعداد واحد در هکتار ۵۰ و سایر شهرستان‌ها ۴۵ واحد است.

وی به موضوع کمبود زمین در استان اشاره کرد و با بیان اینکه هزینه آماده کردن اراضی مورد نیاز بالاست، افزود: اگر خود را به این اعداد محدود کنیم مشکل‌مان حادتر نیز می‌شود بنابراین یکی از راهکارها تراکم بیش‌تر در ساخت است.

 

کرم‌الهی بیان کرد: طی جلساتی که داشتیم به این نتیجه رسیدیم که تعداد واحد مسکونی را در هکتار به حدود ۷۰ برسانیم تا بخشی از کمبود زمین‌مان جبران شود؛ البته این کار با رعایت ضوابط شهرسازی بوده و کلیات آن نیز از الزامات شهرسازی است که توسط معاونت شهرسازی وزارت ابلاغ و مجوز لازم صادر شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان ادامه داد: اگر این نورم را رعایت کنیم برای ۸۸ هزار واحد در ۴ سال ۲۴۰۰ هکتار و ۲۲ هزار واحد طی یک سال ۶۰۰ هکتار نیاز داریم اما با فرمولی که درنظر گرفتیم تقریبا نصف این میزان خواهد شد و زمین کم‌تری مورد نیاز است.

ثبت‌نام تا پایان اسفند ادامه دارد

وی با بیان اینکه بین ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ هکتار زمین برای فرمول جدید مورد نیاز است، افزود: با این شرایط می‌توانیم جوابگوی نیاز متقاضیان باشیم و البته ثبت‌نام همچنان ادامه دارد و تا پایان اسفند جاری سامانه باز است.

کرم‌الهی تصریح کرد: سامانه با سامانه‌های دیگری پیوند دارد و سه شرط از شروط لازم و قانونی متقاضیان را می‌توان با این روش رصد کرد که به صورت خود بخودی پالایش می‌شوند اما شرط چهارم سابقه سکونت است و باید احراز شود.

 

هم‌اکنون ۶۴ هزار متقاضی مسکن در استان داریم

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان به آمار ثبت‌نامی اشاره کرد و با بیان اینکه تابحال ۵۲ هزار نفر در سامانه ثبت شده‌اند، اضافه کرد: این تعداد متقاضی بیش از ۵۲ درصد سهمیه هستند و با احتساب ۱۲ هزار نفری که در طرح اقدام ملی سال ۹۸ احراز شرایط شده‌اند حدود ۶۴ هزار نفر ثبت‌نامی داریم و این عدد معادل ۲.۴ سال خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: طبق این آمار میزان زمین مورد نیاز براساس نورم ۷۰ واحد، حدود ۳۱۵ هکتار برای هر سال و ۹۲۰ هکتار در مجموع است.

کرم‌الهی به میزان اراضی مشخص شده برای ساخت مسکن ملی اشاره کرد و گفت: تاکنون ۹۰۵ هکتار تامین یا برای الحاق در دست اقدام داریم که عدد خوبی است اما متاسفانه پراکنش‌ آن‌ها به صورت خطی و متوازن نیست.

در کوهدشت زمین نداریم!

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان وضعیت تامین زمین در بروجرد و الیگودرز را مطلوب عنوان کرد و گفت: وضعیت‌مان در دورود، الشتر و پلدختر ضعیف و خرم‌آباد، نورآباد و ازنا متوسط است اما در کوهدشت فاقد زمین هستیم.

بافت‌های فرسوده؛ چالش‌هایی که می‌توانند فرصت باشند

همچنین احمدرضا دالوند، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان بافت‌های فرسوده را یکی از چالش‌های شهرها عنوان کرد و گفت: معابر این بافت‌ها مشکل داشته و نیاز به عقب نشینی دارند.

 

 وی ادامه داد: این مکان‌ها می‌توانند فرصت‌های خوبی برای ساخت مسکن باشند برای همین نیاز است شناسایی و مورد بررسی قرار گیرند.

 معاون هماهنگی امور استانداری لرستان گفت: بهتر است برای به‌سازی این بافت‌ها از طریق بانک‌های عامل بسته تشویقی تعریف شود تا مورد استقبال قرار گیرند.

 وی بیان کرد: در رابطه با توافق‌های جدید جهت ساخت مسکن ملی به شهرداران ابلاغ می‌شود که ظرف ۴۸ ساعت مکان‌های پیشنهادی خود را اعلام کنند تا در دبیرخانه شورای مسکن مورد بررسی قرار گرفته و جمع‌بندی شوند.

راه‌های تامین زمین در دست بررسی هستند

در همین رابطه فرهاد زیویار، استاندار لرستان با بیان اینکه برای ساخت مسکن ملی حدود ۱۳۰۰ هکتار زمین نیاز داریم که ۹۰۵ هکتار آن تامین شده است، افزود: متاسفانه پراکنش آن‌ها مناسب نیست و در بعضی شهرستان‌ها با مشکلاتی روبرو هستیم‌.

 

وی بیان کرد: قرار است به اداره کل راه و شهرسازی استان اجازه داده شود که بررسی‌های لازم را به عمل آورد تا برای زمین‌هایی که در شهرها هستند و کاربری غیرمسکونی دارند وارد مذاکره شوند.

زیویار ادامه داد: ماحصل این اقدامات در جلسه قبل از پایان سال شورای مسکن استان گزارش داده می‌شود.

به گفته استاندار لرستان در این رابطه حتما بررسی‌های لازم و حمایت‌هایی که نیاز است انجام شود؛ صورت خواهد پذیرفت و هم‌اکنون با دستگاه‌هایی که دارای زمین هستند نیز در حال مذاکره هستند.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون نیروهای مسلح و اداره کل بهزیستی استان همکاری خوبی را با این طرح داشته‌اند.

در پایان باید گفت که طبق اصول شهرسازی برای ساخت هر مترمربع مسکن، باید خدمات عمومی مانند فضای آموزشی، امکانات بهداشتی، فضای سبز و زیرساخت‌های همچون گاز، برق، جاده و... را ایجاد کرد که این مسئله باعث ارزش افزوده برای آن اراضی می‌شود، در همین راستا ساخت مسکن در هر مکانی به دلیل مشکلات تردد و نبود امکانات اولیه رفاهی به صرفه نیست و باعث ایجاد هزینه‌هایی می‌شود که ممکن است کسی توان خرید آن را نداشته باشد بنابراین ضرورت دارد بررسی بیشتری برای تامین زمین مورد نیاز صورت پذیرد.

انتهای پیام/ی

منبع خبر:فارس

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir