افزایش راندمان تولید با اصلاح نژاد دام‎های سبک در لرستان

افزایش راندمان تولید با اصلاح نژاد دام‎های سبک در لرستان
شناسه خبـر : ۵۵۳۹۸ سه شنبه ۲ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی لرستان گفت: نوع جدیدی از گوسفند با ویژگی‌های 50 درصدی گوسفند بومی لرستان و 50 درصد گوسفند رومانوف ایجاد کرده‌ایم که میزان تولید بره آن به ازای یک گله 100 رأسی از 70 بره گوسفند بومی به 150 بره رسیده است.

ناصر نجیب‌زاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار موج خبر در خرم‌آباد، اظهار داشت: اصلاح نژاد دام‌های سبک یکی از برنامه‌های محوری جهاد کشاورزی در لرستان است که برای انجام این کار دو برنامه در استان اجرا می‌شود.

وی بابیان اینکه در یکی از برنامه‌ها به دنبال حفظ خلوص نژاد بومی و محلی هستیم، افزود: در برنامه دوم با ترکیب ژنتیکی نوع جدیدی از گوسفند با ویژگی‌های 50 درصدی گوسفند بومی لرستان و 50 درصد گوسفند رومانوف ایجاد کرده‌ایم که از نظر تولید گوشت و تولید بره عملکرد بهتری دارد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی لرستان بیان کرد: میزان تولید بره در گوسفندهای بومی به ازای یک گله 100 رأسی 70 بره است اما در نژاد اصلاح‌شده این میزان به 150 بره رسیده است. 

نجیب‌زاده با اشاره به اینکه این نژاد اصلاح‌شده در مجموعه کشت و صنعت لرستان موجود است، تصریح کرد: همچنین در 50 گله در سطح استان نیز با فروش گوسفند مولد یا تلقیح مصنوعی این نژاد گسترش  داشته است. 

وی خاطرنشان کرد: برای گسترش این نوع نژاد در لرستان بایستی چند سالی صبر کنیم، زیرا بایستی میزان مقاومت گوسفند اصلاح نژاد شده در مقابل تغییرات آب و هوایی، بیماری‌ها و نوع تغذیه موجود در استان مشخص شود.

انتهای پیام/85020

منبع خبر:فارس

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir