وابستگی به خارج، متهم اصلی التهابات بازار مرغ

وابستگی به خارج، متهم اصلی التهابات بازار مرغ
شناسه خبـر : ۸۲۳۲۳ شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۳

به گفته‌ی کارشناسان مهمترین مشکل بازار مرغ در سال 99 وابستگی زیاد صنعت تولید مرغ به خارج از کشور است، به طوری‌که سال گذشته با وجود کیفیت پایین جوجه‌های یک روزه و نهاده‌های دامی وارداتی شاهد عدم وزن‌گیری مناسب مرغ‌ها بودیم.

موج خبر لرستان- محمد عبدالله زاده، بازار مرغ طی یک سال گذشته در مقاطع مختلفی دارای نوسانات زیادی در لرستان و کشور بوده است و در این زمان‌ها مسئولان گاهی کمبود نهاده و گاهی دلالان را عوامل اصلی کمبود این کالای اساسی می‌دانستند.

در استان لرستان نیز در دو هفته‌ ابتدایی فروردین ماه ۱۴۰۰ همانند سایر نقاط کشور شاهد نابسامانی این محصول در بازار بودیم به طوریکه صف‌هایی طولانی در جلوی تعدادی محدود از مرغ فروشی‌هایی که در آن ایام مرغ داشتند ایجاد می‌شد.

خوشبختانه طی دو سه روز گذشته شاهد بازگشت ثبات به بازار مرغ در استان هستیم به طوریکه در تمام مناطق مختلف شهرهای استان شاهد وجود مرغ در مراکز فروش این محصول هستیم.

 در همین رابطه برای بررسی عوامل کمبود مرغ در لرستان و کشور و اقداماتی که باعث ثبات بازار این محصول در لرستان شده است به سراغ مدیر امور طیور جهاد کشاورزی لرستان رفتیم.


توزیع ۶۲۰۰ تن مرغ طی ۳۶ روز گذشته در لرستان

محمد علی جعفرپور با اشاره به اینکه بازار مرغ لرستان طیدو هفته ابتدایی سال تحت تاثیر التهابات بازار مرغ کشور قرار گرفته بود، اظهار داشت: از تاریخ ۱۰ اسفند ۹۹ تا ۳۰ اسفند ماه در مجموع چهار هزار و ۴۰۰ تن مرغ وارد بازار استان شده است همچنین پس از چهار فروردین امسال تا روز گذشته بیش از یک هزار و ۷۸۰ تن مرغ در بازار لرستان توزیع شده است.

وی با بیان اینکه علت اصلی کمبود مرغ در لرستان در روزهایی ابتدای امسال کشش بالای بازار استان‌های همجوار بوده است، افزود: میزان جوجه ریزی نسبت به سال گذشته تفاوت چندانی نداشته است همچنین در حال حاضر نهاده دامی مورد نیاز مرغداران نیز به طور مرتب به ازای هر قطعه مرغ یک کیلوی و ۶۵۰ گرم سویا و سه کیلوی و ۲۵۰ گرم ذرت در اختیار مرغداران قرار می‌گیرد.

سال گذشته بیش از 77 هزار تن گوشت مرغ در لرستان تولید شد

مدیر امور طیور جهاد کشاورزی لرستان بیان کرد: در استان ۶۲۱ مرغدارای گوشتی وجود دارد که ظریت  آن‌ها حدود ۱۴ میلیون قطعه است که در این واحد ها در سال گذشته بیش از ۴۲ میلیون جوجه ریزی انجام شده است که بر اثر این اقدام بیش از ۷۷ هزار تن گوشت مرغ در لرستان تولید شده است.

سالانه بیش از ۲۲ هزار تن مرغ مازاد در استان  تولید شده و به سایر استان‌ها صادر می شود

جعفرپور با عنوان کردن این موضوع که بر اساس برآردها نیاز سالانه گوشت مرغ لرستان حدود ۵۵ هزار تن است، تصریح کرد: با توجه به این آمارها سالانه بیش از ۲۲ هزار تن مرغ مازاد در استان  تولید شده و به سایر استان‌ها صادر می شود.

وی ادامه داد: مشکل اصلی صنعت مرغداری گوشتی در کشور این است که این صنعت بسیار به خارج از کشور وابسته است و در سال گذشته با وجود کیفیت پایین جوجه‌های یک روزه کیفیت نامناسب نهاده‌های دامی وارداتی شاهد عدم وزن‌گیری مناسب مرغ‌ها در کشور بودیم همچنین به علت شیوع بیماری در مرغداری‌ها تلفاتی بالایی در سال گذشته در این صنعت اتفاق افتاد و همین عوامل باعث مشکلات تولید مرغ در سال گذشته در کشور است.

 

روزانه بیش از ۱۵۰ تن مرغ در لرستان توزیع می‌شود

سرپرست بازارگانی سازمان صمت لرستان نیز در ارتباط با این موضوع اظهار داشت: در لرستان تا تاریخ ۲۸ اسفندماه شاهد هیچگونه کمبودی در حوزه مرغ نبودیم اما با توجه به مشکل کشوری مرغ ، تعطیلات اول سال و افزایش تقاضا در دو هفته ابتدایی فرورردین ماه مشکلاتی در این حوزه ایجاد شد.

مراد سپهوند با اشاره به اینکه برای حل این مشکل با همکاری سایر دستگاه‌های مرتبط تدابیری اتخاذ گردید که این تدابیر باعث ثبات فعلی شده‌است، افزود: در حال حاضر روزانه بیش از ۱۵۰ تن مرغ در استان توزیع می‌شود که همین اقدام باعث فراوانی این محصول در سطح بازار در تمام شهرستان‌های استان شده است.

برای حل مشکلات توزیع مرغ در استان تقریبا به   واحدهای توزیع کننده مرغی که قبلا تخلف داشته اند مرغ داده نشده است

وی بیان کرد: برای حل مشکلات توزیع مرغ در استان تقریبا به  نیمی از واحدهای توزیع کننده مرغ که قبلا تخلفاتی در این حوزه داشته اند مرغ تحویل ندادیم و تنها به فروشندگانی که سابقه خوبی در این حوزه دارند مرغ تحویل داده شده است.

سرپرست بازرگانی سازمان صمت لرستان تصریح کرد: در حال حاضر در تمام شهرستان‌های استان قیمت هر کیلوگرم مرغ ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان است و ثبات فعلی این محصول در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/۸۵۰۲۰

منبع خبر:فارس

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir