رییس اداره هواشناسی: بروجرد نیازمند ۱۰ ایستگاه باران سنج است

رییس اداره هواشناسی: بروجرد نیازمند ۱۰ ایستگاه باران سنج است
شناسه خبـر : ۶۵۴۴۹ پنجشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۴

بروجرد- رییس اداره هواشناسی بروجرد گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی و سردسیر بودن این شهرستان، نیازمند ۱۰ایستگاه باران سنج است.

بهروز یاراحمدی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار موج خبر افزود: اداره هواشناسی سینوپتیک بروجرد حدود ۳۲سال قدمت دارد که برغم برخودار بودن از ۱۱ ایستگاه هواشناسی باران سنج نیازمند ۱۰ ایستگاه دیگر نیز است تا به بهترین شکل آمار هواشناسی و اقلیمی منطقه بروجرد را ثبت نماید.

وی اظهار داشت: هواشناسی بروجرد سینوپتیک و استاندارد بوده و ایستگاه های موجود شامل هواشناسی کشاورزی سیلاخور که الان جز شهرستان دورود است اما خدمت آن در بروجرد انجام می‌شود و باران سنج روستای کبوتر لان، ونایی تجهیر به دیتالاگر، آبسرده تجهیز به دیتالاگر، همت آباد، والانجرد، اشترینان تجهیز به دیتالاگر، دره صیدی و شیروان است.

رییس اداره هواشناسی بروجرد بیان کرد: این مرکز مجهز به کلیه تجهیزات هواشناسی شامل ادوات سنتی که توسط دیده بان قرایت می شود، همچنین مجهز به ایستگاه هواشناسی خودکار و اتوماتیک است.
یاراحمدی اضافه کرد: هواشناسی بروجرد بصورت شبانه روزی  و لحظه ای گزارشات جوی تهیه و به مراکز گیرنده تهران و خرم آباد ارسال می شود و تنها مرکز هواشناسی کشاورزی استان در کیلومتر ۱۵ جاده بروجرد به خرم آباد واقع شده است.
وی ادامه داد: این شهرستان دارای هفت ایستگاه باران سنج است که بصورت سنتی بوده و تحویل افرادی درروستاهای اطراف شهر می باشد که صرفا گزارش بارندگی را درهر۲۴ساعت ثبت و به اینجا ارسال می کنند و این ایستگاه ها به تدریج جای خود را به ایستگاه های دیتالاگر اتوماتیک خواهند داد که تا این تاریخ و با پیگیری چهار ایستگاه باران سنج بادیتالاگر اتوماتیک جایگزین شده است.
یاراحمدی با اشاره به جاده ترانزیتی بروجرد - اراک و وجود گردنه برف گیر در این محور افزود: جاده اراک به بروجرد نیاز به ایستگاه جاده ای دارد و قبلا داشته اما بدلیل تعریض جاده درسال ۹۵ جمع آوری و وجود آن بسیار ضروری می باشد.

وی گفت: همچنین درجاده اشترینان - بروجرد و ابسرده - خرم اباد نیازمند ایستگاه جاده ای بسیار مهم است که باید خریداری و نصب گردد و با توجه به قدمت طولانی شهر اشترینان نسبت به سایر شهر های استان برغم پیگیریهای فراوان فاقد مرکز هواشناسی است.
یاراحمدی کمبود امکانات از جمله نبود خودروی اداری جهت سرکشی به ایستگاه های تابعه و کوتاه بودن ارتفاع دیوار های محوطه هواشناسی و کمبود اعتبار را از دیگر شکلات اعلام کرد و افزود: دمای فعلی هوای این شهرستان را ۱۴ سانتیگراد بالای صفر است که نسبت به دیروز پنج درجه افزایش دارد.

رییس اداره هواشناسی بروجرد اظهارداشت: میزان بارش در سال زراعی ۱۶۳ میلیمتر است که در مدت مشابه سال قبل ۲۴۷ میلیمتر بود.

وی برای ۲۴ ساعت اینده آسمانی ابری با بارش پراکنده برای بروجرد پیش بینی کرد و ادامه داد: سامانه جدید تا  صبح یکشنبه ادامه دارد و در ارتفاعات روز شنبه شاهد ریزش برف خواهیم بود.

منبع خبر:ایرنا

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir