چهار درصد از اعتبارات نفت و گاز کشور سهم لرستان است

چهار درصد از اعتبارات نفت و گاز کشور سهم لرستان است
شناسه خبـر : ۶۵۳۹۲ پنجشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۸

خرم آباد - رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی لرستان گفت: چهار درصد از اعتبارات نفت و گاز کشور در لایحه بودجه ۱۴۰۰ با مبلغ ۲۱۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان سهم لرستان است.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا سمانه حسن پور در نشست مجازی با خبرنگاران اظهار داشت: در اعتبارات سال ۱۴۰۰ لرستان رشد خوبی دارد و خوشبختانه در هیچ یک از حوزه ها با کاهش اعتبارات مواجه نیستیم و سال آینده رویکردمان مدیریت منابع و اتمام طرح های نیمه تمام است.

وی افزود: در قوانین بودجه سنواتی مدل های اعتبار متوازن از امکانات کشور و اعتبارات دو سوم از سه درصد حاصل از فروش نفت و گاز مربوط به مناطق محروم وجود دارد که بین استان‌ها توزیع می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین سهم لرستان از اعتبارات توازن ملی استانی در لایحه ۱۴۰۰ یکهزار و ۲۲۴ میلیارد تومان است که در مقایسه با سال ۹۹ رشد بسیار خوبی داشته و رتبه نهم کشور را در این  اعتبارات داریم.

حسن پور بیان کرد: حوزه فرهنگ و هنر سال ۹۸ حدود ۴۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار داشت و امسال ۴۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون می باشد و طی ۲ سال گذشته به کتابخانه مرکزی خرم‌آباد ۹ میلیارد تومان اعتبار تزریق شده است.

وی اضافه کرد: همچنین اعتبارات حوزه بهداشت و درمان در لایحه سال ۹۹ قبل از کرونا با رقم ۱۵ میلیارد و ۳۳۵ میلیون تومان تصویب شده بود که امسال از محل نفت و سرمایه استانی این رقم  نسبت به  رقم مشابه سال ۹۹ برای سال ۱۴۰۰ حدود ۱۸۰ درصد رشد داشته و از محل اعتبارات توازن نیز به حوزه بهداشت و درمان توجه ویژه ای می‌شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی لرستان گفت: بهسازی مسیر قدیم خرم‌آباد - پلدختر از پروژه‌هایی بود که از سیل ۹۸ دچار آسیب جدی شد و قبل از مسیر چهار خطه‌های استان نیز اعتبار داشت که پس از سیل به دنبال اعتبارات خاص برای این پروژه هستیم و جهت  اتمام آن بیش از یکهزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که در همین راستا تلاش می‌کنیم به کمک ماده ۵۶ و کمک یکی از بانک‌های عامل این پروژه را به اتمام برسانیم.

حسن پور افزود: در راستای  برنامه‌های جهش تولید استان ۲۰۶ پروژه به دبیرخانه رسید که براساس چارچوب‌های سازمان برنامه و بودجه کشور به ۹۰ پروژه غربال و برای کشور ارسال شد که از این تعداد در نهایت ۵۶ پروژه با ۲۲۴ میلیارد تومان اعتبارات عمرانی، ۵۳ میلیارد تومان یارانه تسهیلات و مابقی منابع از طریق منابع داخلی بانک‌ها و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی  تصویب شد.

وی گفت: تاکنون در مجموع برای ۵۶ پروژه جهش تولید استان ۳۵۰ میلیارد تومان برای استان هزینه شده است و تاکنون ۹ پروژه از این تعداد به سرانجام رسیده است و تعداد محدودی از این پروژه‌ها ممکن است به دلیل عدم تمایل سرمایه‌گذار به سرانجام نرسند.

وی کرد: طی سال‌های اخیر با توجه به شرایط بحرانی  اقتصادی کشور به دلیل تحریم‌های ظالمانه و سیل سال گذشته استان و اکنون نیز شیوع کرونا سبب شده در برخی برنامه‌ها و منابع اعتباری  تخصیص کمتر از ۱۰ درصد نیز داشته باشیم و  با توجه به تعداد پروژه‌های نیمه تمام استان این تخصیص کافی نیست در همین راستا سال۹۸ تصمیم گرفتیم به سمت اتمام پروژه‌های با پیشرفت  فیزیکی بالا برویم و سال ۱۴۰۰ نیز همچین رویکردی خواهیم داشت.

حسن پور گفت: با توجه به پیگیری‌های انجام شده از طرف مجموعه استان در سطوح مختلف دولت و نمایندگان مجلس در مراحل مختلف تهیه بودجه در سطح وزارتخانه‌ها و سازمان  برنامه‌ریزی و بودجه کشور منجر به رشد  ۸۱.۸ درصد اعتبارات استانی رتبه ۱۱کشور، اعتبارات هزینه‌ای با رشد  ۶۶ درصد رتبه دهم و همچنین اعتبارات عمرانی پیوست یک  ۴۴ درصد رشد داشته‌ایم.

وی اظهار داشت: در لایحه ۱۴۰۰ حدود رشد اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای ۱۸.۲ درصد بود و استان لرستان  در پیوست شماره یک ۴۴ درصد رشد اعتبار داشته نشان دهنده رشد مناسبی است ولی به طور یقین این رشد اعتباری با توجه به تورم نمی‌تواند پاسخگوی اتمام پروژه‌های نیمه تمام استان باشد در همین راستا باید در شیوه‌های مختلف در راستا کسب اعتبارات بیشتر و تامین مالی پروژه‌ها بتوانیم جهت اتمام پروژه‌های نیمه تمام استان اقدام کنیم.

وی ادامه داد: در لایحه امسال که سال ۹۸ پیگیر ارقام آن بودیم رشد اعتبارات هزینه‌ای مناسبی بود و رتبه ششم اعتبارات کشور را داشتیم اما سراسر کشور با موضوع افزایش ۵۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در انتهای اسفند ۹۸که بار مالی آن در بودجه پیش بینی نشده بود مواجه شد و از محل صرفه جویی اعتبارات هزینه جاری دستگاه‌ها توسط سازمان برنامه‌ریزی و بودجه صادر شد.

حسن پور افزود: افزایش ۵۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در انتهای سال ۹۸ همه استان‌های کشور را با کسری بودجه مواجه کرد و این رقم کسری در استان لرستان بیش از ۸۰ میلیارد تومان است که خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده برای جبران این کسری به استان‌ها، سازمان برنامه‌ریزی بودجه با انعقاد تفاهم نامه با سازمان امور مالیاتی چنانچه تحقق درآمدها بالاتر از ۹۵ درصد باشد کسری حقوق و تخصیص آن به استان‌ها ابلاغ می‌شود.

وی گفت: با پیگیری‌های انجام شده اعتبارات  استان لرستان در بودجه ۱۴۰۰ رشد بسیار خوبی داردو در اعتبارات جاری ۶۶ درصد رشد داشته‌ایم.

وی بیان کرد: اعتبارات عمرانی استان لرستان در سال ۹۹ حدود ۹۶۰ میلیاردتومان است که در مقایسه با سال گذشته ۴۴ درصد رشد داشته همچنین ۸۳۶ میلیارد تومان اعتبارات پروژه‌های  ملی را داریم و جهت اعتبارات ردیف‌های متفرقه‌ای که تاکنون ۲۴۰ میلیارد تومان  به استان ابلاغ و در بخش‌های زیرساختی برای حوزه‌های فرهنگی، زیربنایی و اقتصادی هزینه می‌شود و بیشترین سهم مربوط به امور اقتصادی با ۳۲۵ میلیارد تومان اختصاص دارد.

حسن پور گفت: اعتبارات عمرانی استان لرستان در سال ۹۹ بین یکهزار و ۷۸ پروژه ملی و استانی توزیع شده است که از این تعداد ۶۹ پروژه ملی و هزار و ۹ پروژه استانی است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی لرستان با اشاره به اتمام ۲۷ طرح سفر هیات دولت در استان گفت: ۱۵ طرح بیش از ۷۰ درصد، پنج طرح بین ۵۰ تا ۷۰ درصد و هفت طرح کمتر از ۵۰ درصد پیشرفت دارند.

حسن پور ادامه داد: دو طرح از ابتدای فعالیت لغو شد و مدیریت ارشد استان و همچنین سازمان مدیریت استان در حال پیگیری برای اخذ اعتبارات لازم برای پروژه‌های سفر هیات دولت به استان به خصوص پروژه‌های دارای پیشرفت فیزیکی بین ۷۰ تا ۹۹ درصد می باشد.

وی، تصریح کرد: پیگیری اعتبار این پروژه‌ها که امکان اتمام آنها در سال ۹۹ و یا اوایل ۱۴۰۰ وجود دارد، در دستور کار است.

منبع خبر:ایرنا

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir