بخور و نخورهای ایام کرونایی

بخور و نخورهای ایام کرونایی
شناسه خبـر : ۳۱۸۸۰ پنجشنبه ۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۰

عضو هیات علمی دانشگاه علوم ‌پزشکی لرستان مصرف انواع مواد پروتئینی مانند حبوبات و پروتئین‌های حیوانی مانند مرغ، ماهی و گوشت بدون چربی را نیز در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش بسیار موثری دانست و توصیه کرد روزانه 2-3 سهم از این گروه موادغذایی مصرف شود.

 

به گزارش موج خبر، مهناز مردانی ، با اشاره به بیماری‌زایی ویروس کرونا در بین انسان و حیوان، اظهار کرد: ویروس‌های خانواده کرونا می‌توانند به راحتی حیوانات و انسان‌ها را آلوده کنند و باعث بروز ناراحتی‌های تنفسی شوند.

وی خاطرنشان کرد: ناراحتی‌های تنفسی از شکل خفیف مشابه سرماخوردگی خفیف تا ذات‌الریه شدید می‌تواند رخ دهد، ضمن اینکه این ویروس از طریق تماس مستقیم با ترشحات تنفسی فرد بیمار یا وسایل آلوده فرد مبتلا سرایت پیدا می‌کند، هر چند که از طریق لمس سطوح آلوده و سپس لمس دهان، بینی یا چشم‌ها نیز قابل انتقال است.

 

راهکارهای پیشگیری از ابتلا به کرونا

عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌پزشکی لرستان و متخصص تغذیه در خصوص راهکارهای پیشگیری از ابتلا به کرونا، افزود: بهترین راهکار پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ ماندن در خانه و دوری از اجتماعات، استفاده از ماسک‌های بهداشتی و استاندارد در صورت حضور در اجتماعات، شستشوی مکرر دست، مصرف مایعات کافی و مصرف مکفی و متعادل گروه‌های اصلی مواد غذائی مانند مواد پروتئینی، میوه‌ها و سبزی‌ها، شیر و لبنیات کم چرب و نان و غلات سبوس‌دار در راستای تقویت سیستم ایمنی بدن است. 

مردانی ادامه داد: انواع سبزی و میوه به دلیل سرشار بودن از ویتامین C، پیش‌ساز ویتامین آ نقش بسیار موثری در افزایش مقاومت بدن دارند و روزانه حداقل ۳-۵ وعده از انواع سبزی، سالاد و میوه می بایست مصرف گردد، همچنین غلات سبوس‌دار منابع خوب سلنیوم، روی و برخی ویتامین های گروه B و پروتئین گیاهی و مقداری آهن هستند که علاوه بر تامین بخش اعظم انرژی مورد نیاز روزانه، می‌توانند باعث ارتقاء سیستم ایمنی گردند و بسته به سن، جنس ، وزن و شرایط فیزیولوژی فرد ۶-۱۱ سهم در طی روز نیاز است.

وی مصرف انواع مواد پروتئینی مانند حبوبات و پروتئین‌های حیوانی مانند مرغ، ماهی و گوشت بدون چربی را نیز در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش بسیار موثری دانست و توصیه کرد روزانه ۲-۳ سهم از این گروه موادغذایی مصرف شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌پزشکی لرستان اظهار داشت: لبنیات کم چرب نیز که منبع عالی کلسیم بوده و بخشی از نیاز بدن به ویتامین D ، ویتامین بی ۲ پروتئین می‌باشد به طور متوسط ۲-۳ سهم در طی روز لازم است، بنابراین دریافت همه گروه‌های اصلی موادغذایی در طی روز به شکل وعده‌های اصلی و میان وعده‌های غذائی بسیار حائز اهمیت است.

مردانی افزود: علاوه بر این دریافت مایعات کافی در طی روز حداقل ۸ لیوان مایعات مانند آب آشامیدنی، چای کم رنگ، آب میوه‌های طبیعی خانگی، سوپ‌ها و آش‌های رقیق نیز بسیار مهم است.

 

چه مواد غذایی برای کرونا مناسب نیست

وی در خصوص اینکه چه مواد غذایی برای کرونا مناسب نیست، گفت: فست فودها، غذاهای فراوری شده مانند سوسیس و کالباس و غذاهای سرشار از چربی‌های اشباع باعث افزایش تولید فاکتورهای التهابی در بدن می گردند، بنابراین توصیه می‌شود به جای غذاهای پرچرب و انواع فست فود از غذاهای آب پز یا کبابی و بخار پز استفاده گردد، و برای پخت و پز نیز از روغن‌های مایع نباتی مانند روغن زیتون، کنجد، آفتابگردان و …. استفاده شود.

متخصص تغذیه بیان داشت: همچنین مصرف قندهای ساده مانند شیرینی‌ها، شربت‌ها، نوشابه، شوری‌ها مانند خیار شور، کنسروها و…… با توجه به اینکه باعث تحریک سیستم ایمنی بدن می‌گردن ، توصیه نمی‌شوند.

نحوه چگونگی مصرف مکمل‌ها

مردانی با اشاره به نحوه چگونگی مصرف مکمل‌ها، افزود: مصرف انواع مکمل‌های ویتامینی یا مواد معدنی بدون تجویز پزشک و به شکل خودسرانه ممنوع است و در صورت انجام آزمایش‌های لازم و مشخص شدن کمبود یک یا چند ماده معدنی یا ویتامین، می‌بایست زیر نظر پزشک دوزهای درمانی مناسب دریافت نمود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین با توجه به اینکه کمبود ویتامین D در اغلب ایرانی‌ها وجود دارد، بر اساس دستورالعمل‌های وزارت بهداشت توصیه می‌گردد ماهیانه یک عدد مکمل ۵۰۰۰۰ واحدی ویتامین دی مصرف شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان ضمن تاکید بر برخورداری از یک رژیم غذائی متنوع ( دارای همه گروه‌های غذائی اصلی) و متعادل ( متناسب با نیاز بدن) یادآور شد که مواد غذائی گوشتی و تخم مرغ کاملا پخته شده و سپس مصرف شوند، همچنین انواع سبزی و میوه پس از شستشوی کامل مصرف گردند.

انتهای پیام/

 


منبع خبر:فارس

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir