چهل منبر؛ رسم دیرینه زنان خرم‌آبادی درتاسوعا / روشن کردن چهل شمع در کوچه‌پس‌کوچه‌های قدیمی

چهل منبر؛ رسم دیرینه زنان خرم‌آبادی درتاسوعا / روشن کردن چهل شمع در کوچه‌پس‌کوچه‌های قدیمی
شناسه خبـر : ۱۱۵۹۱۳ یکشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۹

آئین سنتی چهل منبر که هرساله در روز تاسوعای حسینی در خرم‌آباد برگزار می‌گردد، زنان خرم‌آبادی به یاد اسارت حضرت زینب(س)، با پای برهنه و با نقابی بر صورت، حرکت کرده و چهل شمع در خانه‌هایی که درِ آنها باز است، روشن می‌کنند.

به گزارش موج خبر از خرم‌آباد، در استان لرستان در کنار آئین‌ها و مراسم‌‌های ویژه‌ای مثل سنت ریش تراشان، گل‌مالی، زنجیرزنی و سینه‌زنی که ویژه آقایان است، بانوان نیز یک آئین ویژه همراه با معنویت به نام چهل منبر دارند که از صبح روز تاسوعا تا غروب این روز اجرا می‌شود.

‌در این میراث معنوی بانوان ب‍‍ا پ‍‍ا‌ی‌ ب‍ر‌ه‍ن‍ه‌ و ن‍ق‍‍اب‌ ب‍ر ص‍ورت‌ 40 ش‍م‍‍ع‌ به نیت در 40 منبر یا م‍ج‍ل‍س‌ ‌ع‍ز‌اداری ‌ام‍‍ام‌ ح‍س‍ی‍ن‌(‌ع‌ ) روش‍ن‌ می‌کنند‌ ت‍‍ا ‌از ‌ای‍ن‌ طری‍ق‌ ب‍‍ا ر‌از و ن‍ی‍‍از ب‍‍ا م‍‍ع‍ب‍ود ی‍ک‍ت‍‍ا‌ی‌ خ‍ود، ن‍ی‍‍از‌ه‍‍ا و ح‍‍اج‍ت‌ خ‍ود ر‌ا ب‍ر‌آورده‌ ک‍ن‍ن‍د.

در ‌ای‍ن‌ س‍ن‍ت‌ دیرینه  زن‍‍ان‌ ‌از ‌اب‍ت‍د‌ا ت‍‍ا ‌ان‍ته‍‍ا‌ی‌ این ‌آی‍ی‍ن‌ با نیت‌های درونی خود مهر سکوت بر لب می‌زنند‌ و ت‍ن‍‍ه‍‍ا ب‍‍ا زمزمه و ذک‍ر ک‍ل‍م‍ه‌ ‌«ال‍ل‍ه‌» و ی‍‍ا ف‍رس‍ت‍‍ادن‌ ص‍ل‍و‌ات‌ ب‍ر م‍ح‍م‍د(ص‌) و خ‍‍ان‍د‌ان‌ پ‍‍اک‍ش‌ م‍س‍ی‍ر ح‍رک‍ت‌ خ‍ود ر‌ا ‌اد‌ام‍ه‌ م‍‍ی‌‌د‌ه‍ن‍د.

آئین چهل منبری هر ساله در روز تاسوعای حسینی با حزنی فراوان و سوختن شمع‌های عزاداری برگزار می‌شود و زنان با دمیده شدن صبح روز تاسوعای حسینی خود را جهت برگزاری آیین عزاداری چهل منبری آماده می‌کنند.

آئین چهل منبری  در خرم‌آباد در محله‌ای قدیمی به نام باغ دختران برگزار می‌شود و طی آن زنان ابتدا با حضور در حرم امامزاده زید بن علی(ع)  این شهر نقاب بسته و چهره خود را می‌پوشانند و با پای برهنه مهر سکوت بر لب می بندند و برای شرکت در این آئین به سمت محل برگزاری این آئین حرکت می‌کنند.

در آئین چهل منبری زنان و دختران حاجتمند تعداد چهل شمع و چهل نقل را به نیت در این مراسم روشن می‌کنند، تا حاجت خود را از باب الحوائج در روز شهادتش طلب کنند.

در این آئین معنوی، زنان به ترتیب شمع‌های خود را روشن می‌کنند تا به منزل چهلم برسند، گاهی زنان چهل منبری با برداشتن یک شمع یا نقل از منبر چهلم به انتظار برآورده شده حاجت خود تا سال آینده می‌نشینند.

 

 

انتهای پیام/645/ی

منبع خبر:تسنیم

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir