ثبت تصویر پلنگ ایرانی در منطقه شکار و صید ممنوع «هشتاد پهلو» لرستان

ثبت تصویر پلنگ ایرانی در منطقه شکار و صید ممنوع «هشتاد پهلو» لرستان
شناسه خبـر : ۱۱۵۰۰۹ دوشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۷

مدیرکل حفاظت از محیط ‌زیست لرستان از ثبت تصویر پلنگ ایرانی در منطقه شکار و صید ممنوع «هشتاد پهلوی» این استان خبر داد.

به گزارش موج خبر از خرم‌آباد، به نقل از روابط عمومی محیط زیست لرستان، علی سالاروند از ثبت تصویرگونه پلنگ ایرانی در منطقه شکار و صید ممنوع «هشتاد پهلوی» استان لرستان خبر داد و گفت: این فیلم توسط یکی از همیاران دلسوز محیط‌زیست به ثبت رسیده و پس از ارائه فیلم از طرف همیار به کارشناسان اداره مدیریت و نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان و پس از بررسی‌های لازم، به عنوان سند حضور این گونه ارزشمند در استان لرستان، مورد تأیید قرار گرفته است.

وی افزود: پلنگ ایرانی یکی از گوشتخواران شاخص در ایران به شمار می‌رود.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست لرستان بیان داشت: استان لرستان، از یک سو، به واسطه گستره‌های کوهستانی وسیع و مناطق به نسبتأ بکر و دست نخورده یکی از زیستگاه‌های اصلی پلنگ در غرب کشور (گستره زاگرس) به شمار می‌رود. از سوی دیگر، فعالیت‌های انسانی مانند دامپروری، کشاورزی، احداث جاده‌ها و سایر فعالیت‌های انسانی در مناطق بکر و کوهستانی، پیامدهای منفی (گاهاً غیرقابل جبرانی) بر حیات‌وحش بزرگ جثه و به‌طور ویژه گونه گربه‌سانان داشته است.

سالاروند اظهار داشت: دست‌یابی به برآوردی قابل اتکا از وضعیت زیستی، شرایط زیستگاهی و پراکنش آن در استان به منظور اتخاذ تصمیمات مدیریتی و حفاظتی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی افزود: حفاظت از جمعیت‌های گربه‌سانان بزرگ جثه مانند پلنگ (Panthera pardus saxicolor) به واسطه بزرگی جثه، تراکم پایین جمعیت، قلمرو طلبی، نیازهای حیاتی ویژه، نرخ پایین زاد و ولد موفق و همچنین گستره خانگی بزرگ از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست لرستان با اشاره به اینکه گوشتخواران به عنوان گونه‌های چتر و شاخص در اکوسیستم‌ها به شمار می‌روند گفت: با حفاظت از این گونه‌ها در طبیعت سایر گونه‌ها هم حفاظت می‌شوند ولی با حذف آن‌ها از طریق شکار و تخریب زیستگاه متأسفانه جمعیت برخی از گونه‌ها که از طعمه‌های اصلی پلنگ به‌شمار می‌روند افزایش یافته و همین افزایش و طغیان جمعیت، باعث برهم خوردن تعادل اکوسیستم شده و تعارض بین گوشتخواران و جوامع انسانی را به‌دنبال خواهد داشت.

سالاروند از همه هم استانی‌های عزیز خواست؛ در حفظ زنجیره غذایی بین طعمه و طعمه خوار با اداره کل حفاظت محیط‌زیست همکاری کنند و از هر گونه تعرض به حیات‌وحش به خصوص گونه‌های چتر که در صورت حذف آن‌ها تبعات منفی طغیان برخی گونه‌ها مانند گراز، گرگ و … را در پی داشته خواهد داشت، خودداری کنند و در صورت مشاهده هر گونه تعرض با استفاده از سامانه تلفنی ۱۵۴۰ به اداره کل حفاظت محیط زیست استان اطلاع‌رسانی کنند.

انتهای پیام/

منبع خبر:فارس

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir