نصب ۳۳ ایستگاه شتاب نگار در راستای افزایش ایمنی و کاهش خسارات جانی و مالی

نصب ۳۳ ایستگاه شتاب نگار در راستای افزایش ایمنی و کاهش خسارات جانی و مالی
شناسه خبـر : ۱۱۴۹۸۵ یکشنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۴

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی لرستان گفت: با توجه به وقوع زلزله‌های نسبتا شدید در سال‌های اخیر اداره کل راه و شهرسازی استان با همکاری مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی اقدام به نصب و راه اندازی ۳۳ ایستگاه شتاب نگار کرده که از این تعداد ۱۴ ایستگاه شتاب نگار برخط و ۱۹ ایستگاه شتاب نگار دیجیتال نصب شده است.

گودرز بابا عباسی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار موج خبر با اشاره به نصب ۳۳ ایستگاه شتاب نگار در سطح استان، اظهار کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی و همچنین قرار گرفتن لرستان در مجاورت ابر گسله زاگرس و گسل دورود این استان در پهنه‌بندی خطر زمین لرزه‌ی در سطح ایران در گروه خطر نسبی زیاد قرار گرفته است.

وی خاطر نشان کرد: بنابراین با توجه به ضوابط اجرایی آیین نامه طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله مطابق استاندارد ۲۸۰۰ و لزوم برنامه‌ریزی در خصوص مقاوم سازی و برنامه‌ریزی‌های مدیریتی در این خصوص نصب ایستگاه شتاب نگار الزامی به نظر می‌رسد، تا با اجرای مقاوم سازی و رعایت اصول مهندسی استاندارد در مناطق پر خطر ضمن افزایش ایمنی ؛ خسارات جانی و مالی را به حداقل برسانیم.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی لرستان گفت: در این راستا مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی شبکه شتاب نگارهای لرزه‌ی در سطح کشور مرجع مهمی در طراحی سازه‌های مقاوم و مدیریت بحران و زلزله در سطح کشور است.

بابا عباسی بیان کرد: با توجه به توضیحاتی که به آن اشاره شد همچنین وقوع زلزله‌های نسبتا شدید در سال‌های اخیر اداره کل راه و شهرسازی لرستان با همکاری مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی اقدام به نصب و راه اندازی ۳۳ ایستگاه شتاب نگار کرده که از این تعداد ۱۴ ایستگاه شتاب نگار برخط و ۱۹ ایستگاه شتاب نگار دیجیتال نصب شده است.

وی افزود : از این تعداد در سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۰ تعداد ۴ شتاب‌نگار برخط و ۱۶ شتاب‌ناک دیجیتال نصب شده و در سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۰ ایستگاه شتاب نگار برخط و ۳ ایستگاه شتابناک دیجیتال نصب شده است. 

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی لرستان بیان کرد: دستگاه‌های برخط در شهرستان‌های خرم‌آباد ، بروجرد ، دورود ، الشتر ، الیگودرز ، کوهدشت ، پل‌دختر ، دوره چگنی، نورآباد، معمولان ، اشترینان ، چالانچولان و سپیدشت نصب شده است، همچنین دستگاه‌های دیجیتال در الیگودرز ، ازتا، چالانچولان،زاغه ، بیرانشهر ، سراب زارم بروجرد ، درب آستانه بروجرد ، ویسیان ،ژیریان سلسله ، چغابل ، شول آباد ، نورآباد ،پلدختر ، فیروزآباد ،چمشک، کمندان ازنا ، مومن آباد ، خرم آباد و سد بختیاری نصب شده است.

باباعباسی گفت: همچنین در حال پیگیری هستیم برای تکمیل ایستگاه‌های مورد نیاز استان تا پس از آماده شدن زیر ساخت نصب شتاب نگار در مناطق چغابل ، گراب ، کوهنانی، درب گنبد ، پاعلم، چمن سلطان ، شاپورآباد ، کاغه ورود، ویسیان ، برخوردار ، هفت چشمه و مناطق دیگر نیز انجام شود.

 وی با اشاره به مشخصات دستگاه‌های شتاب نگار نصب شده ، عنوان کرد: دستگاه‌های شتاب نگار برخط نسل چهارم تولید شرکت گورالپ انگلستان که از بهترین و جدیدترین دستگاه‌های شتاب نگار دنیا و در گرید A جهانی است.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی لرستان گفت: این دستگاه‌ها قابلیت ارتباط از طریق دو سیم کارت همراه اول و ایرانسل را دارد، همچنین از طریق یک ip اختصاصی امکان ارتباط وجود دارد.

باباعباسی بیان کرد: حساسیت این دستگاه تا چهار برابر شتاب ثقل زمین را می‌تواند ثبت کند و سطح نویز آن بسیار پایین است و قابلیت استفاده در سامانه هشدار سریع و پاسخ سریع را دارد، نکته دیگر اینکه دارای GPS جهت به روز رسانی و تنظیم آنلاین دستگاه از لحاظ استاندارد ip68 است.

انتهای پیام/

منبع خبر:فارس

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir