خرم‌آباد در حسرت کتابخانه مرکزی ماند

خرم‌آباد در حسرت کتابخانه مرکزی ماند
شناسه خبـر : ۱۰۵۸۳۵ پنجشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۵

کتابخانه مرکزی خرم‌آباد نزدیک به ۱۹ سال است در پیچ‌وخم وعده‌های مسئولان بلاتکلیف مانده است تا مردم این شهر همچنان در حسرت داشتن این کتابخانه باقی بمانند.

موج خبر : پروژه کتابخانه مرکزی خرم‌آباد در حالی به پروژه‌ای تاریخی در مرکز لرستان تبدیل‌شده که با گذشت ۱۹ سال شاهد روند لاکپشتی اجرای این پروژه در استان هستیم.

خرم‌آباد همچنان در حسرت کتابخانه مرکزی

کتابخانه مرکزی خرم‌آباد در جنب مصلای الغدیر این شهر پروژه‌ای است که می‌تواند بخشی از کمبودهای موجود در زمینهٔ فضای کتابخانه‌ای مرکز لرستان را رفع کند تا تکمیل این پروژه تبدیل به یکی از مطالبات جدی مردم و مسئولان شود.

اهمیت تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه آنجا روشن‌تر می‌شود که لرستان متأسفانه در زمینهٔ سرانه فضای کتابخانه‌ای در جایگاه مناسبی قرار نداشته و جزو استان‌های انتهایی جدول در میان استان‌های مختلف کشور محسوب می‌شود.

از سوی دیگر روند کند تکمیل پروژه کتابخانه مرکزی تاکنون موجب شده انتقادات بسیاری از این وضعیت از سوی مردم و مسئولان استان مطرح شود، پروژه‌ای که مطابق برخی اظهارنظرها نزدیک به ۱۹ سال است مردم لرستان را معطل نگه‌داشته است.

پروژه کتابخانه مرکزی خرم‌آباد هرچند که به گفته برخی مسئولان عملیات اجرایی آن از سال ۸۵ شروع‌شده ولی کلنگ زنی این پروژه مهم مطابق اظهارات مسئولان طی سال ۸۰ صورت گرفته است.

«به زودی» وعده‌ای که محقق نشد!

فرشته طهماسبی مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی لرستان پیش از این در رابطه با این پروژه گفته است: تکمیل این کتابخانه از مطالبات مهم مردم خرم آباد محسوب می‌شود و برای تکمیل این پروژه طی یک تا دو سال اخیر فعالیت‌های خوبی صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه با وجود محدودیت‌های سرمایه‌ای و مالی که کل کشور با آن مواجه بوده طی دو سال گذشته اعتبارات خوبی برای این پروژه در نظر گرفته شده است افزود: این اعتبارات ۱۰۰ درصد تخصیص پیدا کرده‌اند.

مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی لرستان گفت: این پروژه بین ۷۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

طهماسبی با تاکید بر اینکه موتورخانه و چیلر این کتابخانه تقریباً نصب و راه اندازی شده است تصریح کرد: با توجه به سفر «نوبخت» به لرستان، اعتباری برای این پروژه در نظر گرفته شد.

وی با بیان اینکه نهاد کتابخانه های عمومی، دستگاه بهره بردار است و اداره کل راه و شهرسازی مجری این پروژه است عنوان کرد: ما تمام توان و پیگیری خود را برای گرفتن و تخصیص اعتبار این پروژه به کار گرفته‌ایم.

مدیرکل نهاد کتابخانه های لرستان بیان داشت: خبرهای خوبی رسیده و به زودی شاهد افتتاح این کتابخانه خواهیم بود.

اختصاص ۱۰ میلیارد برای فعال شدن پروژه

حالا این جعفر طولابی فرماندار مرکز لرستان است که در آخرین اظهار نظر در رابطه با این پروژه گفته است: ۱۰ میلیارد تومان برای تکمیل و راه‌اندازی کتابخانه مرکزی این شهرستان اختصاص یافت تا در سریع‌ترین زمان ممکن بهره‌برداری شود.

وی اظهار کرد: راه اندازی کتابخانه مرکزی شهرستان خرم آباد یکی از مطالبات اساسی مردم است که برای تکمیل آن در کمیته برنامه ریزی ۱۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

فرماندار مرکز لرستان افزود: امیدواریم با میزان اعتبار تخصیص یافته و با همت اداره‌کل راه و شهرسازی به عنوان متولی اجرای این پروژه، اقدامات لازم برای راه اندازی طرح و فعال کردن پیمانکار صورت گیرد.

پیش از این مهرداد ویسکرمی نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار موج خبر با اشاره به وضعیت پروژه کتابخانه مرکزی خرم آباد، اظهار داشت: با برنامه ریزی و تلاش صورت گرفته پیگیری برای تخصیص اعتبار پروژه کتابخانه مرکزی خرم آباد در دستور کار قرار گرفت.

وی، بیان داشت: خوشبختانه برای این کتابخانه ۱۰ میلیارد اعتبار در نظر گرفته شد، امیدواریم با اختصاص این میزان اعتبار پروژه امسال تمام شود.

به‌هرروی، وجود پروژه‌های کتابخانه‌ای نیمه‌تمام در لرستان نشان‌دهنده آن است که مسئولان اهتمام جدی برای حوزه فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی ندارند، عدم تخصیص اعتبارات این پروژه‌ها و یا تخصیص لاک‌پشتی اعتبارات آن‌ها موجب شده تا امید به بهره‌برداری از این پروژه‌های فرهنگی در بین مردم کاهش یابد. پروژه‌هایی که امروز دیگر به اثر باستانی تبدیل‌شده‌اند و باید اعتبار دیگری برای مرمت همان ساختمان نیمه‌کاره اختصاص داد.

منبع خبر:مهر

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir