پرواز وعده‌ها بر آسمان باغ پرندگان خرم‌آباد/ رییس شورای اسلامی :قول می‌دهم این باغ را احیا کنیم

پرواز وعده‌ها بر آسمان باغ پرندگان خرم‌آباد/ رییس شورای اسلامی :قول می‌دهم این باغ را احیا کنیم
شناسه خبـر : ۱۰۵۸۲۴ چهارشنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۴

یکی از پروژه‌هایی که با گذشت هشت سال از کلنگ زنی به دست فراموشی سپرده شده باغ پرندگان خرم‌آباد است ;که البته رییس شورای اسلامی شهر خرم‌آباد قول داده این باغ احیا شودتا مردم از آن بازدید کنند و قرار است برای تحقق این وعده فرش قرمز برای سرمایه گذار پهن شود.

موج خبر لرستان- : عملیات باغ پرندگان سال ۹۲ شروع شد و قرار بود به‌عنوان یکی از ظرفیت‌های گردشگری محسوب شود، اما متاسفانه نیمه کاره به حال خود رها شده است.

قرار بود این پروژه در دو فاز به بهره‌برداری برسد تا علاوه بر اینکه محلی برای گذراندن اوقات فراغت شهروندان خرم‌آبادی باشد ، یک ظرفیت گردشگری برای مسافرانی باشد که خرم‌آباد را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کرده‌اند، از طرفی باغ پرندگان ظرفیتی برای معرفی گونه‌های مختلف پرندگان  است.

نکته جالب دیگر در مورد باغ پرندگان این است که بسیاری از شهروندان از وجود آن اطلاعی ندارند.

 به دلیل مشکلات مالی و عدم ثبات مدیریت شهری بسیاری از پروژه‌ها از جمله باغ پرندگان سرنوشتی نامشخص دارند، این در حالی است که تکمیل برخی پروژه‌ها از جمله باغ پرندگان می‌تواند درآمدزایی برای شهرداری هم به دنبال داشته باشد. 

قرار بود این پروژه به سرمایه‌گذار بخش خصوصی  واگذار شود اما متاسفانه تاکنون این مهم انجام نشده است، مسوولان شهرداری از عدم رغبت سرمایه‌گذاران سخن به میان می‌آورند.

با شروع به کار پروژه بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که جانمایی و طراحی باغ پرندگان نامناسب است اما به هر حال کار شروع شد و در حال حاضر باید از این ظرفیت درست استفاده شود.

در حالی که در بسیاری از کشورها و حتی شهرهای بزرگ ایران از جمله اصفهان ایجاد فضاهای گردشگری مانند باغ پرندگان مورد توجه قرار گرفته است اما باغ پرندگان خرم‌آباد با وجود هشت سال همچنان نیمه کاره رها شده است.

در حال حاضر تعداد اندکی پرنده در این مجموعه وجود دارد اما فضای سبز و شرایط لازم برای نگهداری در آن مناسب نیست.

برخی از کارشناسان معتقد هستند: در راستای استراتژی تبدیل خرم‌آباد به مقصد گردشگری یک سری المان و جاذبه‌های گردشگری درون‌شهری نیز باید ایجاد شود، یکی از این جاذبه‌ها باغ پرندگان است که برخی شهرهای بزرگ ما نسبت به احداث آن اقدام کرده‌اند.

 

انتقاد از وضع باغ پرندگان 

رییس شورای اسلامی شهر خرم‌آباد با بیان اینکه پروژه باغ پرندگان در شورای دوره چهارم‌کلید خورد، عنوان می‌کند: این پروژه ظرفیت مناسبی برای جذب گردشگران بود اما متاسفانه مورد بی توجهی قرار گرفته است.

رضا بیرانوند می‌گوید: نکته دیگر اینکه تکمیل باغ پرندگان می‌تواند درآمد پایداری برای شهرداری به دنبال داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه باغ پرندگان حتی یک تابلو معرفی ندارد، می‌افزاید: خیلی از شهروندان نمی‌دانند که اصلا باغ پرندگانی در شهر وجود دارد و این یک ضعف محسوب می‌شود.

رییس شورای اسلامی شهر خرم‌آباد می‌گوید: پروژه تحویل پیمانکار ضعیفی است که توان نظافت، نگهداری و توسعه فضای سبز مجموعه را ندارد.

بیرانوند عنوان می‌کند: آب مکان پرندگان تخلیه نشده و حالت لجن پیدا کرده و این انتقاد متوجه متولیان شهرداری وقت است که این مجموعه را فراموش کرده است.

تاکید بر احیا و تکمیل پروژه

وی تاکید می‌کند: احیا و توسعه باغ پرندگان مورد توجه اعضا شورای دوره ششم است و از همه توان خود برای جذب سرمایه‌گذار استفاده خواهد کرد.

رییس شورای اسلامی شهر خرم‌آباد می‌گوید: قول می‌دهم این باغ را احیا کنیم تا مردم از آن بازدید کنند و برای تحقق این وعده فرش قرمز برای سرمایه گذار پهن می‌کنیم.

سرمایه گذار ورود نکرد

مدیر دفتر سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری خرم‌آباد در خصوص باغ پرندگان  می‌گوید: فراخوان جذب سرمایه گذار را در دو نوبت سال ۹۸  و ۹۹ در روزنامه‌های سراسری اعلام کردیم اما سرمایه‌گذاری ورود نکرد، ممکن است شرایط کرونایی سبب این امر شده است. 

خدادادی می‌افزاید: شهرداری مجوز دارد که پروژه را با حداقل‌ها و حتی با سلیقه خودش به سرمایه‌گذار واگذار کند.

وی با اشاره به اینکه شهرداری با توجه به مساحت باغ پرندگان توان تکمیل کار را ندارد، می‌گوید: مساحت باغ پرندگان حدود دو هکتار است و آبشاری ۱۸۸۰ متری، از طرفی قهوه خانه سنتی، آلاچیق و فضاهای دیگر طراحی شده که شهرداری توان مالی برای اجرای آن را ندارد.

مدیر دفتر سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری خرم‌آباد عنوان می‌کند: شهرداری هفته آینده مجدد آگهی برای جذب سرمایه‌گذار با آسان ترین شرایط چاپ خواهد کرد، امیدواریم سرمایه‌گذاری که توان کار داشته باشد ورود کند.

خدادادی معتقد است: برای پیشرفت کار باید رایزنی با برخی که در این کار تجربه دارند انجام شود، همچنین بهتر است یکسال اول پروژه رایگان در اختیار سرمایه‌گذار قرار بگیرد.

 

شهرداری توان تکمیل باغ پرندگان را ندارد

مدیرعامل فضای سبز شهرداری خرم‌آباد هم معتقد است: تکمیل باغ پرندگان در صورت تکمیل و احیا می‌تواند درآمد پایدار برای شهرداری داشته باشد.

جلالوند با بیان اینکه از نگاه من جانمایی باغ پرندگان نامناسب است، می‌گوید: متاسفانه شهرداری نتوانست کار را به پایان برساند زیرا با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کند.

وی بیان می‌کند: باید تمهیداتی اندیشیده شود تا پروژه تکمیل و مورد بازدید شهروندان و گردشگران قرار بگیرد.

شهردار خرم‌آباد نیز تاکید می‌کند: برنامه دارم که از طریق  مشارکت با بخش خصوصی پروژه باغ پرندگان را واگذار کنیم.

سعید فتوحی می‌گوید: پیمانکار باغ پرندگان اهلیت ندارد فقط منتظر هستیم قرارداد به اتمام برسد تا به پیمانکار واگذار کنیم.

وی با اشاره به اینکه پروژه بیش از ۱۸ هزار متر مربع است، عنوان می‌کند: این پروژه نیمه تمام است و  توسط مشاور دوباره طراحی شده تا در یک فراخوان عمومی واگذار شود.

انتهای پیام/

منبع خبر:فارس

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir