کشتار دام پیر در لرستان ۳۷ درصد کاهش یافت

کشتار دام پیر در لرستان ۳۷ درصد کاهش یافت
شناسه خبـر : ۵۵۱۴۱ دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰

رئیس سازمان جهادکشاورزی لرستان گفت: میانگین عددی کشتار دام پیر در کشتارگاه‌های استان مهرماه امسال ۸۲ درصد بود که با اقدامات انجام شده این رقم ۳۷ درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار  موج خبر  از لرستان، اسفندیار حسنی مقدم،رئیس سازمان جهادکشاورزی لرستان اظهار داشت: در گذشته ٩٠ درصد دام سنگین و ۷۵ درصد دام سبک کشتار شده در کشتارگاه‌های استان از بین دام‌های پیر بود که اقدامات لازم برای کاهش این رقم و افزایش کیفیت گوشت قرمز در استان صورت گرفت.

او افزود : گوشت دام پیر هیچگونه مشکلی از نظر سلامت ندارد، اما بدون شک کیفیت و ارزش غذایی آن کمتر از دام جوان است و با توجه به اینکه لرستان از قطب‌های دامپروری کشور محسوب می‌شود نباید گوشت پیر به دست مصرف کنندگان برسد.

او با اشاره به همکاری خوب دامپزشکی لرستان برای افزایش کشتار دام جوان تصریح کرد: با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته و اطلاع رسانی عمومی، کشتار دام سنگین پیر به کمتر از ۴۰ درصد و دام سبک پیر به کمتر از ۵۰ درصد در استان کاهش یافته است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی لرستان گفت: با این اقدامات متوسط کشتار دام سبک و سنگین پیر از ۸۲ درصد طی مهرماه امسال اکنون به ۴۵ درصد رسیده که این رقم تاحدودی قابل قبول است.

حسنی مقدم افزود: اداره کل دامپزشکی لرستان لیبل (برچسب) قرمز رابرای دام جوان، سفید دام میانسال و زرد را برای شناسایی دام پیر طراحی کرده است و گوشت قرمز در قصابی‌ها با این برچسب‌ها عرضه می‌شود و مردم حق انتخاب دارند.

پیش از این نیز مدیرکل دامپزشکی لرستان اعلام کرده بود پیرکشی دام پدیده رایج و شوم کشتارگاه‌های این استان است در حالیکه دام‌های جوان استان از نظر تعداد و کیفیت گوشت بسیار مناسب هستند.

به گفته مصطفی زبردست دام‌های جوان از لرستان خارج و دام پیر مناطقی همچون فارس، اصفهان، قم و تهران در این استان کشتار می‌شود.

چهار میلیون و ۸۰۰ هزار واحد دامی در استان وجود دارد و ۵۲۰ واحد صنعتی پروار بندی بره و گوساله با ظرفیت هر دوره ۱۵۰ هزار راس در این راستا فعالیت دارند.

۲۹ هزار تن گوشت قرمز سالانه در این استان تولید می‌شود که از این میزان ۲۰ هزار تن مصرف داخلی و مابقی مازاد است.

انتهای پیام/ب

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir