تعطیلی اصناف، رضایت یا نارضایتی کسبه

تعطیلی اصناف، رضایت یا نارضایتی کسبه
شناسه خبـر : ۴۱۴۷۰ شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۲

خرم‌آباد - ایرنا - مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا برای ایجاد محدودیت ساعتی برای اصناف و بازاریان موافقان و مخالفانی دارد که برخی از بازاریان موافق اجرای طرح بوده و برخی معتقدند که موجب ضرر اقتصادی به کسبه می‌شود.

براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، اصناف و بازاریان به غیر از فروشندگان موادغذایی و بهداشتی ، موظف هستند از ساعت ۱۸ نسبت به تعطیلی مغازه‌های خود اقدام کنند تا با این روش علاوه بر جلوگیری از اجتماع مردم، بتوان زنجیره کرونا را در سطح شهرها قطع کرد.
اکنون که استان لرستان در وضعیت فوق قرمز کرونا قرار دارد می‌بایست محدودیت‌های بیشتری برای مبارزه با این ویروس در استان اعمال شود تا شاید زندگی به مردم این میزان سخت نباشد و هر روز شاهد فوت عزیزانشان باشند.
البته این مساله هم وجود دارد که چرا نباید مردم خودشان به این موضوع بیشتر اهمیت دهند تا کرونا را با هم شکست دهیم و نیازی به این همه محدودیت نباشد چون طبق نظر کارشناسان اگر ۹۰ درصد پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم رعایت شود در مدت کوتاه تری می توان با این ویروس مقابله کرد. 
یکی از فروشندگان لوازم خانگی در خرم‌آباد به خبرنگار ایرنا گفت: تعطیلی مغازه‌ها و جلوگیری از ازدحام مردم در ساعت های اولیه شب می‌تواند از کاهش ابتلای مردم به این ویروس موثر باشد و شاهد قطع زنجیره این ویروس در استان باشیم.
رضا  کولیوند افزود: از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون فروش ما تقریبا به نصف رسیده است و از مهرماه که می‌توان گفت روزانه تعداد اندکی از مردم برای خرید به مغازه من مراجعه می‌کنند و کسی هم که می‌آید براساس نیاز است و حتما لوازم خانه اش دیگر قابل استفاده نیست که مجبور به خرید می‌شود.
وی اظهار داشت: ما کسبه برای کاهش مشکلات ناشی از این ویروس همه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنیم اما در این زمینه همکاری مردم نیز ضروری است چون برخی مواقع که ساعت ۱۸ اقدام به تعطیلی مغازه‌ها می‌کنیم تازه مردم به دنبال خرید اجناس می‌آیند.
کولیوند ادامه داد:  اگر مردم هم همکاری ویژه داشته باشند و قبل از ساعت تعیین شده اقدام به خرید کنند هم کسب و کار ما کساد نمی‌شود هم کمک ویژه‌ای به کاهش آمار ابتلا و مرگ ناشی از کرونا خواهد شد که امیدواریم مردم نیز به این موضوع توجه جدی کنند.
امیر که فروشنده البسه بانوان در یکی از مراکز خرید مطهری خرم‌آباد است نیز گفت: وقتی ساعت کار مراکز خرید و تجاری تعیین می‌کنند باید حتما به فکر ما فروشندگان هم باشند چون من به عنوان یکی از هزاران نفر فعال در این مراکز بزرگ با وجود بازبودن مراکز هزاران مشکل داریم حال که باید مغازه‌ها را تعطیل کنیم بر مشکلات ما اضافه می‌شود.

وی افزود: در شهرهای کوچک مانند خرم‌آباد که اغلب کسبه و بازاریان ظهر مغازه‌های خود را تعطیل می‌کنند و دوباره ساعت ۱۵ یا ۱۶ اقدام به بازگشایی مغازه می‌کنند این مصوبه به ضرر کسبه است چون شهرهای بزرگ به طور معمول بازاریان از صبح تا شب کامل باز هستند اما در شهرهای کوچک چون مسافت خانه تا مغازه کم است اغلب مغازه‌ها را ظهر تعطیل می‌کنند. 

به گفته وی هرچند که اکنون فصل پاییز است و هوا زود تاریک می‌شود اما مردم اغلب بعد از ساعت ۱۸ برای خرید می‌آیند و تعطیلی مراکز خرید موجب می‌شود که تعداد مشتریان ما هم کمتر شود.
وی اضافه کرد: هرچه تعداد مشتریان کمتر باشد ما هم درآمد پایین تری خواهیم داشت و نمی‌توانیم هزینه‌های زندگی و حتی اجاره مغازه را تامین کنیم که متاسفانه این مصوبه علیه فروشندگان است و از چند روز گذشته تاکنون تعداد مشتریان ما تا قبل  از ساعت تعیین شده به شدت کم شده است.
این فروشنده خرم آبادی اضافه کرد: ماهانه چهار میلیون تومان اجاره مغازه می‌دهم و با اجرای این مصوبه و کاهش تعداد مشتریان به هیچ عنوان نمی‌توانم اجاره را تا پایان ماه تامین کنم چون از اول پاییز تاکنون مشتریان کمتری به مغازه‌های ما مراجعه می‌کنند.
وی ادامه داد: انتظار داریم که اگر چنین مصوباتی را تصویب می‌کنند حتما فکری به حال ما مغازه داران هم بکنند چون ما به شدت از نظر اقتصادی در مضیقه هستیم.
یکی دیگر از مغازه داران در پاساژهای بزرگ خرم‌آباد گفت: این روزها که کرونا عرصه را به همه تنگ کرده است باید همه با هم کاری کنیم تا بتوانیم کرونا را شکست دهیم تا شاید در آینده از شر این ویروس راحت شویم چون زندگی همه را تحت تاثیر قرار داده است.
این فروشنده اسباب بازی افزود: مردم بخاطر شرایط اقتصادی نامناسب دیگر تمایل به خرید وسایل غیرضروری ندارند و اکنون کرونا این شرایط را بسیار سخت تر کرده است و مردم تنها موادغذایی و بهداشتی را به عنوان نیازهای ضروری خرید می‌کنند.
سعید اضافه کرد: اکنون شرایط به گونه‌ای است که مردم اگر وسیله ای دارند از همان لوازم استفاده می‌کنند و چون دورهمی و میهمانی ها کمتر شده است سعی می‌کنند علاوه بر البسه حتی برای کودکان خودشان هم اسباب بازی جدید نخرند چون درآمدشان کفاف نمی‌دهد.

حال که کرونا همه چیز را تحت تاثیر قرار داده است پس بهتر است خودمان برای شکست آن تلاش کنیم چون قطع زنجیره انتقال کرونا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ، استفاده از ماسک، شرکت نکردن در میهمانی ها و دورهمی ها و عدم حضور در مکان های شلوغ امکانپذیر است.

برخی اصناف برای تعطیلی مقاومت می‌کنند
محمدرضا صفی خانی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: با اعلام ستاد ملی و استانی کرونا فعالیت بازاریان و اصناف استان فقط تا ساعت ۱۸ مجاز است و پس از آن هرگونه فعالیت غیرمجاز است و با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.

وی ادامه داد: زمانی که بازرسان اصناف برای تعطیلی اصناف پس از ساعت ۱۸ مراجعه می کنند متاسفانه برخی از بازاران و کسبه به مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا بی اهمیت هستند و حتی در مقابل آن مقاومت می کنند. البته با تلاش بازرسان اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان اکنون وضعیت بهتر شده است و اغلب مغازه داران راس ساعت ۱۸ نسبت به تعطیلی اقدام می کنند.

صفی خانی افزود: تمام اصناف موظف هستند فعالیت خود را از ۲۰ آبان به مدت یک ماه، به ساعت ۱۸ محدود کنند و بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت و اصناف تا ساعت ۲۱ در خیابان و معابر عمومی حضور دارند تا نسبت به پلمب و تعطیلی واحدهای متخلف اقدام کنند. اگرچه براساس بازرسی های بازرسان تاکنون ۲۰ واحد صنفی متخلف از این مصوبه، پلمب و به ۱۰۰ واحد متخلف نیز اخطار داده شد.

به گفته وی با توجه به افزایش آمارهای کرونا مصوبه ستاد کرونا از ۲۰ آبان به مدت یک ماه ادامه دارد و ضمن رعایت اصناف و بازاریان، مردم  نیز باید بعد از این ساعت از ورود به بازارها خودداری کنند. البته نانوایی‌ها، سوپرمارکت‌ها و قصابی‌ها از این کاهش ساعات کار معاف هستند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان همچنین گفت: به منظور کمک به موضوع تنظیم بازار ، اجرای دقیق مصوبه و رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی کسبه و بازاریان، طرح تشدید نظارت بازار با همکاری نیروهای بسیجی استان از هفته گذشته آغاز شد و ظرفیت نیروهای بسیجی به همراه بازرسان اتاق اصناف برای نظارت بر بازار به کار گرفته شده است و تا زمانی که بازار به آرامش برگردد این طرح ادامه دارد.

وی اظهار داشت: همکاری این نهاد با سازمان صمت موجب می شود مردم با اطمینان بیشتری کالاهای موردنیاز خود را خریداری کنند و اصناف و بازاریان نیز ضمن رعایت پروتکل های بهداشتی، نسبت به اجرای مصوبه ستاد مدیریت کرونا مبنی بر تعطیلی بازار در ساعت ۱۸ اقدام کنند. به طور یقین با همکاری بسیج علاوه بر اجرای مصوبه ستاد مدیریت کرونا، موضوع رعایت پروتکل های بهداشتی و مساله مهم گرانفروشی در استان به طور کامل زیر ذره‌بین بازرسان خواهد رفت و با هرگونه تخلف نیز برخورد خواهد شد.

استان لرستان ۵۱ هزار واحد صنفی دارد

همپنین سیدموسی خادمی استاندار لرستان گفت: باتوجه به شیوع ویروس کرونا و وضعیت قرمز این استان، تمامی مصوبات ستاد مدیریت بیماری کرونا از امروز شنبه تا پایان روز جمعه ۳۰ آبان ماه جاری لازم الاجرا است.

وی ادامه داد: روال کار بانک‌های سطح استان از شنبه ۲۴ آبان ماه به حالت عادی و با رعایت پروتکل ها و فاصله گذاری اجتماعی باز می گردد. مدیران دستگاه های اجرایی با در نظر گرفتن شرایط، می توانند تا سقف ۵۰ درصد با دورکاری کارکنان خود موافقت کنند. ورود ارباب رجوع به ادارات ممنوع است و مراجعه کنندگان همچنان باید از طریق تلفن، سامانه و غیر حضوری پیگیر امورات خود باشند.

خادمی افزود: همچنین فعالیت مغازه ها و پاساژها در خرم‌آباد و بروجرد با تصمیم ستاد مدیریت کرونا از ساعت ۱۸ به بعد تعطیل خواهد بود.

۴۷ هزار و ۵۴۰ لرستانی تا ۱۹ آبان به کرونا مبتلا شده که از این تعداد ۹۴۴ نفر جان باخته‌اند و وضعیت این استان از نظر شیوع ویروس قرمز است.

پنج شهرستان دلفان، الیگودرز، دورود، پلدختر و کوهدشت در وضعیت فوق حاد شیوع کرونا هستند و محدودیت های آنها از جمله تعطیلی بازار و ادارات همچنان برقرار است.

منبع خبر:ایرنا

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir