آبزی‌پروری، جهش تولید بر موج خودباوری

آبزی‌پروری، جهش تولید بر موج خودباوری
شناسه خبـر : ۴۱۳۱۲ شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۳

خرم‌آباد - ایرنا - استان لرستان با داشتن ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر رودخانه‌ فصلی و دایمی و ۵۰ آبشار هرچند سهم بسزایی از این منابع خدادادی در بخش کشاورزی نداشته اما آبزی‌پروری استان با این ظرفیت سوار بر موج جهش تولید و خودباوری، حرکتی روبه جلو در پیش گرفته است.

به گزارش ایرنا  اکنون ۵۶۰ مزرعه پرورش ماهی در لرستان فعال می‌باشد که سالانه ۲۵ هزار تن انواع آبزیان از این مزارع تولید و به بازار مصرف عرضه می شود.

۱۴ هزار نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در شیلات لرستان ایجاد شده و سرانه مصرف ماهی این استان هفت تا هشت کیلوگرم می باشد در حالیکه این میزان در کشور ۱۲ کیلوگرم عنوان شده است.

لرستان به دلیل دارا بودن شرایط آب و هوایی چهار فصل، مناطق جغرافیایی کوهستانی و دره ای، رودخانه های زلال و روان و البته نیروی کاری توانمند و پرکار ظرفیت مطلوبی برای توسعه آبزی پروری دارد که طی سال های اخیر به خوبی مورد توجه قرار گرفته است.

آنگونه که مدیرکل شیلات لرستان بیان می کند سال ۹۳ تعداد نیروی انسانی این اداره کمتر از هشت نفر و ساختمان اداری و فضای مناسب هم برای فعالیت اداره شیلات نبوده است.

کیارش بیرانوند افزود: سال 93  این اداره کل ردیف اعتباری جداگانه‌ای نداشت و تمام اعتبارات عمرانی و جاری آن کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان بود اما اکنون با تدبیر دولت به یکی از مجموعه‌های اداری پیشرو تبدیل شده و با اختصاص ردیف اعتباری جداگانه سقف اعتبارات شیلات استان در سال گذشته به بیش از ۳۵ میلیارد تومان رسیده است.

تولید ۳۰ هزار تن انواع آبزیان در لرستان با بیش از ۱۴ هزار شغل

بیرانوند با بیان اینکه سال ۹۳ کل تولیدات ماهی لرستان تنها ۱۶ هزار تن بوده است تصریح کرد: در آن زمان ۲۵۲ مزرعه پرورش ماهی در استان لرستان به علت بروز بیماری «وی‌اچ‌اس» تعطیل‌ شده بود.

مدیرکل شیلات لرستان اضافه کرد: در حال حاضر ۶۰۰ مزرعه پرورش ماهی در لرستان وجود دارد که تنها ۳۰ مزرعه فعال نیستند وتولید انواع آبزیان استان در سال جاری به ۳۰ هزار تن خواهد رسید.

وی از پرداخت تسهیلات به مزارع تعطیل‌شده خبر داد و اظهار داشت: با پرداخت تسهیلات از طریق اعتبارات این مزارع نیز به زودی وارد چرخه تولید خواهند شد.

بیرانوند با بیان اینکه برای تولید پنج تن ماهی سردآبی یک شغل به صورت مستقیم و ۲ شغل غیرمستقیم ایجاد می‌شود اظهار داشت: برای تولید ۳۰ هزار تن ماهی در کارگاه‌ها و مجتمع‌های پرورش ماهی استان حداقل برای ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد شده است.

افزایش ۲ برابری سرانه مصرف ماهی در لرستان

مدیرکل شیلات لرستان با اشاره به اینکه سال ۹۳ سرانه مصرف ماهی در استان ۴.۲ کیلوگرم بود اظهار داشت: یکی از مشکلات حاد آبزی‌پروری در لرستان مصرف کم ماهی است که با ارائه آموزش‌ و برگزاری جشنواره طبخ غذاهای دریایی سرانه مصرف ماهی در استان به هشت کیلوگرم در سال رسیده است.

بیرانوند ادامه داد: با تبلیغات انجام شده فروش ماهی در استان افزایش یافته است که با توجه به استقبال مردم از این ماده غذایی ارزشمند، ایجاد بازارچه های ماهی در حال انجام است که شهرداری‌ها، فرمانداران و سرمایه‌گذاران باید در این حوزه همکاری کنند.

وی از راه‌اندازی یکی از بزرگترین بازارچه‌های بزرگ آبزیان کشور در شهرستان خرم‌آباد خبر داد و گفت: رستوران طبخ غذاهای دریایی نیز راه‌اندازی می‌شود تا برای سایر شهرستان‌ها الگو باشد.

تخصیص ۷۰ میلیارد تومان تسهیلات به مزارع پرورش ماهی سیل‌زده لرستان

بیراوند به خسارت‌های واردشده به بخش آبزی‌پروری استان در سیل ۹۸ اشاره کرد و افزود: در این حادثه یکهزار و ۶۲۰ تن ماهی تلف و به زیرساخت‌های ۳۰۰ مزرعه نیز خسارت وارد شد.

وی بیان کرد: دولت به هر تن ماهی ۲۰ میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت کرد که براساس برآورد و مصوبات سیل استان،  پرونده ۷۰ میلیارد تومان تسهیلاتجهت راه‌اندازی دوباره مزارع پرورش ماهی به بانک‌ها معرفی شد.

مدیرکل شیلات لرستان افزود: به ازاری هر تن ماهی تلف شده ۶۰۰ عدد بچه ماهی بلاعوض نیز در اختیار آبزی‌پروران قرار گرفت تا مزارع پرورش ماهی به چرخه تولید برگردند.

لرستان به قطب تولید ماهیان خاویار تبدیل می‌شود

بیرانوند همچنین از پرورش ماهیان خاویار در شهرستان‌های بروجرد، ازنا، پلدختر و دورود خبر داد و عنوان کرد: باتوجه به ظرفیت های موجود، لرستان می تواند به قطب تولید ماهیان خاویار ایران و حتی آسیا تبدیل شود.

وی ظرفیت کنونی ماهی خاویار لرستان را یکهزار تن عنوان کرد و افزود:‌ فاز اول مجتمع تولید خاویار در شهرستان پلدختر با ظرفیت ۶۰۰ تن گوشت و ۱۰ تن خاویار در سال افتتاح شده است و زیرساخت های فاز دوم آن نیز در آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرکل شیلات لرستان اضافه کرد: مطالعات ساخت چندین مجتمع در شهرستان‌های پلدختر، کوهدشت و رومشکان به زودی پایان می‌رسد که با اجرا شدن این طرح‌ها می‌توان ۲۰ هزار تن ماهی خاویار در استان تولید کرد.

تولید ۶۰ میلیون تخم چشم‌زده در لرستان

بیرانوند  با بیان اینکه لرستان پیشگام تکثیر در بچه‌ماهی سردآبی است افزود: سال‌های گذشته ایران وابسته به اروپا بود و سالیانه ۴۰۰ میلیون تخم چشم‌زده وارد می‌کرد که این استان با عقد تفاهم‌نامه‌ انتقال فناوری با کشور فرانسه و آکوئولند توانست تخم چشم‌زده را تولید کند.

وی از تولید بیش از ۶۰ میلیون تخم چشم‌زده در لرستان خبر داد و گفت: پیش بینی می‌شود که بیش از ۱۵۰ میلیون بچه ماهی سردآبی در استان تولید می شود.

بیرانوند تاکید کرد: لرستان ظرفیت تولید ۱۰۰ هزار تن انواع ماهی را دارد و در صورت تخصیص اعتبارات کافی می‌توان طی ۱۰ سال آینده به این میزان تولید دست یافت.
 

منبع خبر:ایرنا

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir