کوره راه‌هایی برای رسیدن به کرونا

کوره راه‌هایی برای رسیدن به کرونا
شناسه خبـر : ۴۰۹۱۷ جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۰

خرم‌آباد - ایرنا - کرونا می تازد و اکنون به نخستین دغدغه مردم و مسوولان تبدیل شده ، چرا که هر روز شمار زیادی از افراد را گرفتار می‌کند و تعدادی دیگر را نیز ناباورانه جان می‌ستاند و این داستان تکراری و تلخی است که می توان با اندکی توجه و احساس مسوولیت جلوی آن را گرفت.

خبر ابتلای اعضای خانواده ها و مرگ و میرها بیش از هر زمان دیگر شنیده می شود، وضعیتی که هر چند پیش از این حساسیتی را در بین عموم ایجاد می‌کرد، اما انگار خبر مرگ روزانه بیش از ۴۰۰ نفر از هموطنانمان بر اثر ابتلا به این بیماری نیز به اخباری عادی در کنار دیگر رویدادها تبدیل شده است

هر روز که می گذرد چهره تاریک و ترسناک جدیدی از کرونا نمایان می شود، افزایش نگران کننده آمار مبتلایان به کرونا موجب نگرانی های گسترده شده  که در موج های اول و دوم شیوع کرونا  سابقه نداشته است.

کرونا همچنان جان می‌گیرد، تخت‌های بیمارستانی را پر از بیمار و بسیاری را نیز خانه نشین کرده، اقتصاد و کسب و کار به شدت آسیب دیده و زندگی از حلاوت و شیرینی گذشته اش دور شده است.

در این زمانه که کرونا بی‌رحمانه قربانی گرفته و زندگی‌های بسیاری را نابود می‌سازد، گویا خیلی‌ها بدون مقاومت دست تسلیم بالا برده و خود با دست خویش قربانیان را به مسلخ کووید ۱۹ می‌برند، آنها عادت کرده‌اند که هر روز یکی از عزیزان خود را  تقدیم ویروس کرونا کرده و در گور جای دهند.

هشدارهای مسوولان بهداشتی همچنان تکرار می‌شود، اما گویی پنبه در گوش‌ها فرو رفته و کسی دیگر متوجه خطر نیست، با اینکه محدودیت‌ها زیاد شده اما حتما راه گریزی است، اگر جاده‌ها برای مقابله با سفر بسته می‌شود، کوره راه‌ها و گریزگاه‌ها که زیاد است و می‌توان از چشم پلیس گریخت.

برخی نیز بدون توجه به هشدارهای مسوولان مراسم عروسی و عزا را در نقاطی خارج از شهر و دور از چشم مامورین برگزار می کنند و گرچه ممکن است از دست قانون بگریزند ولی با دور زدن قانون به استقبال کرونا می روند. 

در شهرستان دلفان استان لرستان اصناف از نخستین روز اجرای محدودیت‌های جدید کرونایی اصناف همراهی نسبتا خوبی با مسئولان داشتند و براساس گفته فرماندار تقریبا بیش از ۸۰ درصد مشاغل غیرضروری از ساعت ۱۸ تعطیل شدند.

 این در حالی است که مدیر بیمارستان سینای نورآباد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید: به سبب افزایش مبتلایان هفته آینده یک بخش دیگر کرونایی در این بیمارستان راه اندازی می شود 

دکتر سیف با ابراز نگرانی از وضعیت نگران کننده در بخش آی سی یو اظهار داشت: بیماران نسبت به موج های قبلی بیماری کرونا بدحال تر و واگیری آن بیش از گذشته شده است و متاسفانه وضعیت بیماران طوری است که مدل های درمان های قبلی پاسخ نمی دهد.

وی تاکید کرد: اگر روند شیوع این بیماری ادامه داشته باشد و شاهد بی اهمیتی برخی شهروندان باشیم شاید نتوانیم پاسخگوی بیماران در خطر باشیم. 

سیف این را هم گفت که تاکنون ۱۰۰ نفر از کادر درمان این بیمارستان و مراکز بهداشتی شهرستان دلفان به کرونا مبتلا شده اند.

رئیس بیمارستان سینای نورآباد با درخواست از شهروندان برای رعایت دستورالعمل های بهداشتی  تاکید کرد: تمام توان خودرا بکار گرفته ایم اما باید قبول کرد که در این شهرستان ۱۵۰ هزار امکانات ما محدود است.

تجمع در آرامستان‌ها عامل شیوع کرونا در دلفان است

فرماندار دلفان نیز یکی از عوامل شیوع کووید- ۱۹ در این شهرستان را تجمع مردم در آرامستان‌ها دانست و گفت: بر اساس مصوبه ستاد مقابله با کرونا، از فعالان رسانه‌ای و فضای مجازی درخواست می‌شود که از انتشار اعلامیه‌های فوت درگذشتگان خودداری کنند.

حشمت بهمنی افزود: محدودیت‌های عمومی مقابله با شیوع کرونا تا اطلاع ثانوی در این شهرستان تمدید شده و تیم‌های نظارتی نیز بر روند اجرای این محدودیت‌ها نظارت دارند.

وی اظهار داشت: برپایی جلسات عمومی عزاداری و تدفین ممنوع است و این مجالس بدون جمعیت و تنها با حضور خانواده متوفی برگزار می‌شود.

فرماندار دلفان گفت: مدیران دستگاه های اجرایی شهرستان موظف به اجرای کامل مصوبات ستاد مدیریت کرونا هستند و در صورت سهل انگاری در اجرای وظایف خود با برخورد قانونی مواجه خواهند شد.

بهمنی با تاکید بر تداوم تعطیلی اصناف گروه شغلی ۲، سه و چهار در دلفان تصریح کرد: از مردم درخواست می کنیم با توجه به وضعیت قرمز شهرستان و افزایش آمار ابتلای شهروندان به کرونا، شیوه نامه های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت و از ترددهای غیرضروری خودداری کنند.

وی ادامه داد: روند شیوع کرونا در این شهرستان نگران کننده است بنابراین از مردم درخواست می شود در خانه بمانند و مسوولان را در اجرای مصوبات اتخاذ شده یاری کنند.

شهرستان دلفان با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت در شمال لرستان واقع شده است.

منبع خبر:ایرنا

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir