آتش زدن زمین و سیاه کردن آسمان آبی

آتش زدن زمین و سیاه کردن آسمان آبی
شناسه خبـر : ۳۸۲۷۸ شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵

هوا و سیاه کردن آسمان آبی می‌شود.

دلیل اصلی روی آوردن کشاورزان به آتش‌زدن کاه و کلش زمین ها، کنترل آفات و علف‌های هرز، پاک شدن سریع زمین از بقایای گیاه قبلی و آسان شدن عملیات شخم برای محصول بعدی است ولی غافل از اینکه به کار بردن تناوب زراعی صحیح و استفاده مناسب از سموم نتیجه‌ای بسیار مطلوب‌تر دارد.

این آتش‌سوزی‌ها علاوه بر اینکه چهره طبیعت را زشت می کند باعث بروز مشکلات زیست‌محیطی زیادی برای مردم و اکوسیستم منطقه و همچنین وارد آمدن خسارات اقتصادی می‌شود و گاهی آتش به مزارع همسایه نیز سرایت کرده و باعث گسترش آتش‌سوزی می‌شود.

آتش زدن بقایای مزارع کشاورزی در بسیاری از موارد باعث از بین رفتن برخی از حیوانات نیز می شود.

در سال‌های اخیر برای جلوگیری از این اقدام قانون‌هایی از جمله ممنوعیت آتش‌زدن بقایای مزارع و یا عدم تمدید قرارداد آب برای مزارعی که اقدام به این عمل کنند تعیین شد اما همچنان این معضل در بین کشاورزان ادامه دارد.

دود ناشی از آتش زدن بقایای زمین های کشاورزی در نزدیکی شهر و روستاها باعث ایجاد مشکلات تنفسی برای شهروندان و اهالی روستاهها می شود که اثرات مخربی نیز بر جای می گذارد.

یک کارشناس کشاورزی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: سوزاندن بقایای مزارع روشی منسوخ شده است که این روش باعث آسیب به بافت‌های خاک می‌شود.

پیمان علیخانی گفت: این روش علاوه بر آنکه باعث آلودگی محیط‌زیست می‌شود در کاهش علوفه برای دام نیز اثر منفی می‌گذارد.

وی اظهار داشت: یکی از دلایل روی آوردن کشاورزان به آتش‌زدن بقایای مزارع پایین آمدن درآمد و افزایش قیمت روش‌های جایگزین این روش یعنی متدهای فیزیکی و شیمیایی می باشد.

وی بیان کرد: رعایت تناوب در کشت گندم، حبوبات، چَراندن دام‌ها و کمپوست کردن بقایا از جمله روش‌های جایگزین است و  توصیه می‌شود کشاورزان با مشاوره با مراکز خدمات جهاد کشاورزی و کارشناسان و مروجان کشاورزی ضمن آگاهی از مزایای حفظ کاه و کلش و باقی‌مانده‌های محصولات کشاورزی در خاک و معایب سوزاندن بقایای گیاهی بر روی تولید، خاک زراعی و محیط زیست، نسبت به‌کارگیری راهکارهای جایگزین اقدام کنید.

رییس اداره حفاظت محیط زیست بروجرد گفت: سوزاندن کاه و کلش زمین های زراعی  باعث آسیب دیدن جدی بافت خاک، آلودگی هوا و تهدید سلامت مردم می‌شود.

زهرا علیرضایی افزود: آتش زدن بقایای زمین های کشاورزی در برخی موارد باعث سرایت آتش از اراضی کشاورزی به جنگل‌ها و مراتع و وارد آمدن خسارت‌های سنگین به زیستگاه‌ها و گونه‌های جانوری و گیاهی می‌شود. 

وی اظهار داشت: آتش زدن بقایای مزارع از نظر قانونی ممنوع می باشد و طبق قانون با افرادی که مبادرت به این کار کنند برخورد قانونی خواهد شد.

رئیس اداره محیط زیست بروجرد گفت: روش‌های جایگزین از جمله اجرای عملیات خاک‌ورزی با هدف افزایش حاصل‌خیزی زمین‌های کشاورزی روشی مناسب برای جایگزینی آتش زدن اراضی کشاورزی بعد از برداشت محصول است.

علیرضایی افزود: برگزاری جلسات توجیهی برای کشاورزان توسط ادارات ترویجی جهاد کشاورزی جهت جلوگیری از این اقدام و آموزش روش‌های جایگزین می‌تواند در کاهش این معضل کمک شایانی کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا در شهرستان بروجرد با توجه به کشت گسترده برنج توسط کشاورزان دشت سیلاخور و برداشت محصولات از زمین های کشاورزی بقایای زمین های کشت شده توسط کشاورزان سوزانده می شود که باعث آلودگی هوا شده است.

 

 

منبع خبر:ایرنا

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir