عملیات اجرایی نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی برق در گرو تامین آب

عملیات اجرایی نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی برق در گرو تامین آب
شناسه خبـر : ۳۶۱۷۱ دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۵

 سال ۹۵ بود که خبر احداث نیروگاه ۸۹۰ مگاواتی دولتی خرم‌آباد در زمینی به مساحت ۵۰ هکتار در جاده کمربندی منتشر شد.

 

 سال ۹۵ بود که خبر احداث نیروگاه ۸۹۰ مگاواتی دولتی خرم‌آباد در زمینی به مساحت ۵۰ هکتار در جاده کمربندی منتشر شد، پروژه‌ی که سال‌ها پیش قول راه اندازی آن مطرح شده بود اما عملا از دستور کار خارج شده بود، حال با گذشت حدود ۵ سال و در حالی که  تمام استعلامات هفده گانه نیروگاه صادر شده اما خبری از عملیات اجرایی آن نیست.

در حال حاضر تامین آب مورد نیاز نیروگاه از موانع اصلی عدم آغاز عملیات اجرایی پروژه است موضوعی که امیدواریم در آینده نزدیک رفع شود، با احداث نیروگاه‌های سیکل ترکیبی  علاوه برتامین برق پایدار واحدهای صنعتی  و توسعه استان شاه اشتغال زایی مستقیم و غیرمستقیم در استان خواهیم بود.

به دلیل عبور خطوط لوله و نفت از جاده کمربندی هر دو نیروگاه برق خرم‌آباد در مجاورت هم  احداث شده‌اند، هر چند برخی مسوولان و کارشناسان معتقد هستند؛ احداث دو نیروگاه برق در مجاورت هم ممکن است  تخریب محیط زیست را به دنبال داشته باشد اما از آن طرف نیز راه اندازی نیروگاه‌های برق علاوه بر تامین برق پایدار می‌تواند زمینه جذب سرمایه‌گذار را فراهم کند.

 

 

دشوار بودن تملک زمین

معاون مدیرکل دفتر جذب و سرمایه‌گذاری استانداری لرستان با اشاره به اینکه نیروگاه جدید ۸۹۰ مگاوات بود اما چون دو نیروگاه در یک مسیر بودند فاز نخست را نصف کردند، می‌گوید: در مرحله اول ۵۰ هکتار زمین  در روستای چزال خریداری شد، با توجه به اینکه خرید زمین از مردم بسیار دشوار است به همین دلیل این کار حدود دوسال طول کشید.

اصغر سلیمی می‌افزاید: تمام مجوزات و استعلامات اخذ شده، همچنین راه دسترسی و دیوارچینی نیز انجام شده، پروژه تنها معطل مجوز آب است، به علت مشکلات مالک چاهی که در مجاورت نیروگاه قراردارد امکان واگذاری ندارد، در حال حاضر نیز به صورت انبوه اقدام خاصی در محل زمین پروژه انجام نگرفته است.

وی با بیان اینکه مجری پروژه شرکت مادر تخصصی تولید برق حرارتی ایران است، عنوان می‌کند: ساخت و تکمیل نیروگاه حداقل به ۲۰۰ میلیون یورو نیاز دارد، در خصوص تجهیزات  مورد نیاز مانند پیچ و مهره‌های خاص نیز با توجه به اینکه معمولا نیروگاه‌های گازی مشمول تحریم هستند بنابراین در صورت نیاز برخی از تجهیزات را از چین یا هند وارد می‌کنیم.

افتتاح نیروگاه ؛ تامین برق پایدار

معاون مدیرکل دفتر جذب و سرمایه‌گذاری استانداری لرستان در ادامه صحبت‌های خود به اهمیت احداث نیروگاه اشاره می‌کند و می‌گوید: با توجه به اینکه هفده شهرک صنعتی در استان وجود دارد، همچنین  صنایع بزرگی مانند لاستیک سازی، فولاد ازنا در دست اقدام است یا اینکه  اگر پارسیلون به منطقه ویژه تبدیل و ماشین سازی احیا شود به یک پایداری شبکه نیاز داریم، بنابراین باید برق ایمنی ایجاد شود.

سلیمی می‌افزاید: اگرچه در مجموع نیروگاه‌ها به صلاح استان‌هایی که طبیعت  زیبایی دارند نیست، اما از طرف دیگر اگر بخواهیم صنعتی شویم به نیروگاه نیاز داریم.

وی عنوان می‌کند: اگر همان نیروگاه قبلی را افزایش ظرفیت می‌دادیم تا این نیروگاه دیگر اجرا نشود بدون شک محیط زیست تخریب نمی‌شد.

معاون مدیرکل دفترجذب و سرمایه استانداری لرستان تاکید می‌کند: باید به سمت صنایع  با آلایندگی اندک برویم ، تجربه ناموفق اراک و اصفهان درس بزرگی است زیرا محیط زیست این استان‌ها  به دلیل وجود صنایع آلاینده نابود شد.

سلیمی در پایان صحبت‌های خود و در پاسخ به این پرسش که آیا امیدی به افتتاح نیروگاه هست، عنوان می‌کند: بله، دولت مجبور است نیروگاه سیکل ترکیبی را در خرم‌آباد اجرا کند و به محض برطرف شدن مشکل آب عملیات اجرایی آغاز می‌شود.

 

 

کاهش ظرفیت نیروگاه

 فرماندار خرم‌آباد نیز در خصوص وضعیت نیروگاه سیکل ترکیبی می‌گوید: در ابتدا قراربود نیروگاه ۸۹۰ مگاواتی احداث شود اما با آغاز عملیات اجرایی  نیروگاه دوم که در مجاورت آن ظرفیت این نیروگاه  قرار شد طرفیت آن به حدود نصف یعنی  ۵۰۰ مگاوات کاهش پیدا کرد.

محمد جعفر طولابی می‌افزاید: کلنگ این نیروگاه سال ۹۴ در محل کمربندی خرم‌آباد بر زمین زده شد، تاکنون حدود ۵۰ هکتار تملک برای نیروگاه انجام و همه استعلامات هفده‌گانه و مجوزها صادر شده است، راه دسترسی و شبکه برق دیتا آن نیز پیش بینی شده است.

وی عنوان می‌کند: دستگاه اجرایی نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی شرکت مادر تخصصی  تولید برق ایران و پیمانکار هم احتمالا شرکت مپنا است.
مشکل آب است

فرماندار خرم‌آباد در ادامه به مشکلات پیش روی پروژه اشاره می‌کند و می‌گوید: تنها مشکل مربوط به نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی تامین و تخصیص آب است، در منطقه یک حلقه چاه وجود دارد که آن هم در گیرو دار مسائل حقوقی است، با حل و فصل این مشکل عملیات اجرایی شروع می‌شود.

طولابی در پاسخ به این پرسش که چرا عملیات اجرایی پروژه به طول انجامیده توضیح می‌دهد: بله‌، این پروژه در دولت گذشته کلنگ زنی شده اما با مشکل تملک زمین روبرو بود، به دلیل اینکه اراضی معارض داشت تملک آن تا سال ۹۷  به طول انجامید، مابقی مجوزها هم سال ۹۷ انجام شد، از سال گذشته تاکنون نیز پیگیر تامین آب آن هستند.

وی در مورد ظرفیت نیروگاه می‌گوید: فاز اول ۵۰۰ مگاوات پیش بینی شده اما امیدواریم در فازهای بعدی طبق همان ظرفیت اولیه که تعریف شده تکمیل شود.

فرماندار خرم‌آباد در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اهمیت تکمیل نیروگاه سیکل ترکیب اشاره می‌کند و می‌افزاید: احداث این نیروگاه از نیازمندی‌های استان در خصوص تامین انرژی است با توجه به اینکه سیستم این نیروگاه کلاس اف است هم برای استان و هم شهرستان از اهمیت فراوانی برخوردار است.

طولابی عنوان می‌کند: سال‌ها بود لرستان تنها استانی بود که نیروگاه برق نداشت اما دو نیروگاه برق که هر دو سیکل ترکیبی هستند در استان کلنگ زنی شد که نیروگاه جدید کلاس اف است که بالاترین و پیشرفته‌ترین نیروگاه است

 نسرین صفربیرانوند|فارس


منبع خبر:فارس

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir