محدودیت کوتاه کرونایی خوب اما ناکافی

محدودیت کوتاه کرونایی خوب اما ناکافی
شناسه خبـر : ۳۶۱۷۰ دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۳

 اجرای طرح اعمال محدودیت تردد در ۲۵ مرکز استان از ظهر امروز دوشنبه آغاز شده و خاطیان این طرح ضمن اعمال جریمه ۵۰۰ هزار تومانی به مبداء برگشت داده می‌شوند.

 جولان کرونا که از اسفندماه سال گذشته در کشور آغاز شد همه فکر می کردیم که ممکن است تا چند ماه بعد از بین می رود و به آرامش و آسایش قبل از کرونا برمی گردیم اما امروز حدود ۹ ماه از ورود این ویروس می گذرد و تازه فهمیدیم باید بیشتر محدودیت ایجاد شود چرا که این ویروس بیشتر رخنه کرده است.

این روزها ویروس کرونا روزانه حدود هفت تا هشت هزار نفر را گرفتار می کند و بیش از ۴۰۰ نفر را به کام مرگ می کشاند، اینها آمار تکان دهنده ای است که برگرداندن فوتی ها غیر ممکن است اما می توان از ابتلای بیشتر افراد به این ویروس جلوگیری کرد آن هم با ایجاد محدودیت های بیشتر در شهرهای مختلف و رعایت پروتکل های بهداشتی توسط مردم که البته در این زمینه گویا گوش شنوایی وجود ندارد.

این نگرانی ها به حدی پیش رفته است که حتی برخی از مسئولان اجرایی لرستان درخواست تعطیلی استان را دارند تا از این طریق بتوانند موج سوم کرونا را تا حدودی کنترل کنند چرا که ادامه این روند باعث مرگ بیشتر شهروندان خواهد شد چرا که اکنون چهار شهرستان پلدختر، کوهدشت، دورود و الیگودرز در وضعیت فوق حاد و شهرستان خرم آباد و دیگر شهرستان ها در وضعیت حاد قرار دارند.

اکنون وزارت کشور به مدت پنج روز محدودیت اعمال کرده است که ممکن است برای کوتاه مدت تاثیرگذار باشد اما برای اینکه کرونا تا حدود زیادی کنترل شود می بایست محدودیت ها به هفته ها و ماه برسد.

وزارت کشور از ساعت ۱۲ امروز دوشنبه محدودیت های جدید در ۲۵ مرکز استان اعمال کرده است که تهران، البرز، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، فارس، خوزستان، کردستان، اصفهان، قم، مرکزی، خراسان جنوبی، اردبیل، کرمانشاه، بوشهر، هرمزگان، یزد، لرستان، خراسان شمالی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، همدان زنجان، سمنان و کرمان ۲۵ مراکز استانی هستند که محدودیت‌های جدید در آنها اعمال می‌شود.

لرستان را دو هفته تعطیل کنید

محمدرضا نیکبخت رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان می گوید: ۱۲۳ تخت از ابتدای شیوع کرونا در استان به مبتلایان این ویروس اختصاص یافته بود که این تعداد اکنون به ۷۷۳ تخت رسیده است وبا توجه به پیش‌بینی های صورت گرفته در خصوص روند افزایشی مبتلایان به کرونا، تعداد تخت‌های مربوط به مبتلایان این ویروس در استان به زودی به ۸۲۰ عدد می رسد.

وی اضافه می کند: هر شبانه‌روز به اندازه جمعیت یک مینی‌بوس از مردم استان بر اثر کرونا جان خود را از دست می دهند بنابراین از مدیران درخواست می‌کنم لرستان را به مدت ۲ هفته تعطیل کنند چراکه در شرایط کنونی گرسنه ماندن بهتر از مردن است.

اما در این میان برخی از شهروندان نیز انتظار دارند بیش از دو هفته استان تعطیل شود چرا که کرونا چنان زندگی همه را تحت تاثیر قرار داده است  که هر لحظه همه فکر می کنیم که ممکن است امروز یا فردا مرگ براثر کرونا گریبان ما را بگیرد. اینها همه ترسی در وجود برخی از مردم انداخته اند که حتی حاضرند بجای اینکه منبع درآمدی در این روزهای آشفته بازار داشته باشند، جانشان را نجات دهند.

بهنام که در خرم آباد فروشنده پوشاک است می گوید: هرچند که تعطیلی بازار به ضرر ماست و هر روز تعطیلی یعنی عقب افتادن تسهیلات و چک های صادر شده، اما حاضریم حتی کل شهر تعطیل ومحدودیت رفت و آمد به استان هم صورت گیرد تا فقط بتوانیم از جان مان محافظت کنیم.

وی ادامه می دهد: اگرچه تعطیلی یک هفته ای دردی را دوا نمی کند و من معتقدم که باید حدود یک ماه استان تعطیل شود تا شاید جولان کرونا کمتر شود تا میزان فوتی ها و ابتلای افراد به کرونا کاهش یابد اگرچه متاسفانه برخی از این تعطیلات سوءاستفاده می کنند و به سفر می روند.

وی اضافه می کند: امروزه کرونا چنان وارد زندگی همه شده است که یک لحظه غفلت ممکن است همه را به کام مرگ بکشاند و امیدواریم مسئولان با افزایش تعطیلات استان ها به بیش از یک ماه به این موضوع بیشتر کمک کنند تا برای مرگ لحظه شماری نشود.

بهنام می گوید: باید حداقل مانند ایام نوروز که دو هفته تعطیل بود و محدودیت های شدید تردد در کشور ایجاد شده، آن قوانین سختگیرانه دوباره اعمال شود تا شاید برخی از افرادی که این بیماری را ساده می دانند و شاید هم دروغ، به خودشان بیایند و با نرفتن به سفر و رعایت پروتکل های بهداشتی به فکر جان دیگر هموطنان و فکر سلامتی کادر درمان باشند.

هر شبانه روز مرگ ۱۱ نفر براثر کرونا

سیدموسی خادمی استاندار لرستان نیز می گوید: آمار مرگ و میر بیماران مبتلا به کرونا افزایشی است و هر شبانه‌روز به طور متوسط ۱۱ نفر از شهروندان این استان بر اثر کووید ۱۹ جان خود را از دست می دهند. اکنون بخاطر ای مساله؛ چهار شهرستان استان در وضعیت قرمز و فوق حاد شیوع کرونا قرار دارند.

وی ادامه می دهد: تعداد بستری و بیماران وخیم کرونا در استان هر روز افزایش می‌یابد و شرایط به شکل مناسبی پیش نمی رود بنابراین از شهروندان درخواست می شود رعایت پروتکل ها را جدی بگیرند. حتی برای کاهش ظرفیت نیروی کار و تعطیلی ادارات استان اعلام آمادگی کرده ایم و این موضوع در جلسه آینده ستاد مدیریت کرونا مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و تصمیم مناسب در رابطه با کاهش فشار بیماری به اطلاع مردم خواهد رسید.

جریمه نقدی بیشتر شود

مریم دیگر شهروند لرستانی که خودش و اعضای خانواده اش به این بیماری مبتلا شدند، می گوید: تا زمانیکه فردی به کرونا مبتلا نشود و قرنطینه ۱۴ تا ۲۱ روز را تحمل نکند نمی تواند بفهمد که شرایط چقدر سخت و طاقت فرساست. معتقدم مردم ما اگر محدود نشوند تحت هیچ شرایطی خودشان مسائل را رعایت نمی کنند پس هرچه محدودیت ها بیشتر باشد ممکن است مردم هم بیشتر رعایت کنند.

وی ادامه می دهد: من هم معتقدم که زمان بیشتری برای اعمال محدودیت ها در استان که شرایط بحرانی و حاد دارد، نیاز است و حتی دولتمردان باید جریمه نقدی را بیشتر می کردند تا شاید پول دلیل خوبی برای رعایت نکات بهداشتی از سوی مردمی شود که ساده انگاری کرونا را در ذهن خود می پرورانند.

مریم می گوید: این روزها که موج سوم کرونا تا حد زیادی همه را به صورت خانوادگی درگیر کرده است شاید اگر زودتر محدودیت ایجاد می شد نتایج بهتری گرفته می شد اما می گویند ماهی را هر موقع از آب بگیری تازه است. پس امیدواریم محدودیت ها با رعایت بهتر شهروندان جواب بدهد و یک عمر پشیمانی نصیب دیگران نکنیم.

خادمی استاندار لرستان درباره محدودیت های کرونایی می گوید: محدودیت‌های جدید تردد خودروها از نیمروز دوشنبه ۱۲ آبان تا پایان هفته جاری به منظور کاهش شیوع کرونا در حوزه شهرستان خرم‌آباد اعمال می‌شود. بر اساس تصمیم وزارت کشور این محدودیت ها برای ۲۵ مرکز استان از جمله خرم‌آباد لازم الاجرا است.

وی تصریح کرد: در این راستا از ساعت ۱۲ روز دوشنبه دوازدهم آبان خروج خودروهای شخصی پلاک بومی از خرم‌آباد و  ورود خودروهای شخصی پلاک غیربومی به این شهرستان ممنوع است و پلیس راهنمایی و رانندگی نسبت به اعمال جریمه ۵۰۰ هزار تومانی متخلفین بر اساس کد تعریف شده قبلی، اقدام می‌کند.

وی اظهار داشت:‌ خودروهای عمومی، انتظامی، امدادی، درمانی، خدماتی، حمل کالاها و مواد اساسی مشمول اعمال ممنوعیت های تعیین شده نمی‌شوند و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان نیز موظف است نسبت به انسداد معابر غیر اصلی با هماهنگی پلیس راهور اقدام کنند.

خادمی همچنین اضافه کرد: شرایط شیوع کرونا در خرم‌آباد بحرانی است و فعالیت اصناف سطح سه و چهار (غیرضروری) این شهرستان نیز از چهارشنبه ۱۴ آبان به مدت ۱۰ روز محدود می‌شود. چهار شهرستان الیگودرز، دورود، پلدختر و کوهدشت در وضعیت فوق حاد شیوع کرونا هستند و محدودیت های آنها از جمله تعطیلی بازار همچنان برقرار است.

خادمی گفت: اگرچه اقدامات دولت می‌تواند کمک حال و تسهیل کننده کنترل شیوع کرونا از نظر روانی باشد اما اصل کار و مراعات بر عهده مردم است که باید پروتکل‌ها را به درستی رعایت کنند.

مریم کوشکی دبیر ستاد مبارزه با کرونا دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز می گوید: در مجموع ۱۱۸ هزار و ۳۷ نمونه به آزمایشگاه‌های ارسال شده است. جواب ۱۱۴ هزار و ۶۱۴ نمونه تاکنون داده شده است و تعداد مبتلایان مثبت به کرونا در لرستان ۴۰ هزار و ۸۱۶ مورد است.

وی ادامه می دهد: همچنین تعداد نمونه‌های منفی ۷۳ هزار و ۷۶۹ مورد است و متاسفانه تاکنون ۸۱۳ انسان به علت ابتلای به کرونا در استان جان خود را از دست داده‌اند. این آمار تا پایان روز هشتم آبان ماه است.

اگرچه این محدودیت ها می تواند مانع خوبی برای برخی افراد باشد که خیلی ساده از کنار این ویروس می گذرند و معتقدند کرونا در حد یک شوخی است، اما امیدواریم اغلب مردم بدون محدودیت ها و ممنوعیت ها برای کاهش مرگ و عدم ابتلا به این ویروس کشنده در کشور پیشقدم شوند.

ناگفته نماند که حتی برخی از افراد وجود محدودیت ها را اصلا ضروری نمی دانند و معتقدند باید مردم به گونه ای پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند که بدون هیچ محدودیتی شعار کرونا را شکست می دهیم در کمترین زمان ممکن عملیاتی شود تا میزان مرگ ناشی از کرونا در کشور تک رقمی شود و آمار ابتلای افراد به این ویروس نیز دیگر هشت هزار نباشد.

مهناز بیرانوند| ایرنا 

 

منبع خبر:ایرنا

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir