دست دلالان و دل پر خون انار «سیاب» / یاقوت سرخ از عیار افتاد

دست دلالان و دل پر خون انار «سیاب» / یاقوت سرخ از عیار افتاد
شناسه خبـر : ۳۵۵۴۳ یکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۸

هر سال همزمان با فصل برداشت انار در بزرگ‌ترین انارستان متمرکز ایران، دلالان وارد میدان می‌شوند تا دسترنج باغداران را به حراج ببرند، نبود صنایع تبدیلی خود، مشکلات را دوچندان کرده است.

برای رسیدن به بزرگترین انارستان لرستان باید خود را به دست جاده‌ها سپرد تا ۵۰ کیلومتری شهر کوهدشت در استان لرستان؛ جایی که امواج سرخ انار تو را به خود فرا می‌خوانند.

سوار بر پیچ باریک گردنه «سَر آسِن» جاده را پایین می‌رویم و بعد از گذشتن از جاده‌ای باریک، «گراب» را نیز پشت سر می‌گذارم تا پس از چند کیلومتر به تنگه‌ای برسیم که باید آن را دروازه انارستان لرستان نامید، جایی برای لمس زیبایی‌های یاقوت سرخ ایران!

اینجا بزرگترین انارستان استان لرستان چشم‌ها را به خود خیره کرده است؛ درختان اناری که چنان یک دریای سرخ و سبز، بی کرانه‌اند و نگاه نمی‌تواند خود را به انتهایشان برساند؛ فقط می‌ایستی و خیالت را به دل امواج انارستان می‌سپاری؛ تا دلت از خنکای این همه زیبایی اوج بگیرد.

بوی بکر انار نچیده توی هوا می غلطد و گاه خودش را به صورت و مشامت می‌زند تا هوس یاقوت چینی به سرت بزند! یاقوت سرخ ایرانی!

این روزها بوی یاقوت سرخ لرستان با بوی ناامیدی پرورش دهندگان این محصول ناب پیوند خورده است، نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی برای فرآوری انار، ضعف بسته بندی، چوب حراج دلالان بر پیکر انار خوش رنگ لرستان، نداشتن برند و ارزان فروشی این محصول تنها بخشی از مشکلاتی است که انار لرستان را رنج می‌دهد.

چوب حراج دلال‌ها بر دسترنج باغداران

یک باغدار کوهدشتی در سخنانی با بیان اینکه دو هکتار باغ انار دارم، عنوان کرد: بین ۷۰ تا ۷۵ تن انار از هر هکتار باغ، انار برداشت می‌کنم.

وی، بیان داشت: متأسفانه دلال‌ها عمده دسترنج باغداران کوهدشتی را به یغما برده‌اند.

این باغدار کوهدشتی با بیان اینکه ما نمی‌توانیم محصول خود را مستقیم به بازار ارائه دهیم، گفت: یک دلال با قیمت کم انار را از ما می خرد و سود کلان را خودش از فروش محصول ما می‌برد.

نبود صنابع تبدیلی برای یافوت سرخ لرستان

یک باغدار دیگر کوهدشتی، تصریح کرد: صاحب دو هکتار باغ انار هستم که سالانه بین ۸۰ تا ۹۰ تن انار را برداشت می‌کنم.

وی، گفت: معیشت خود و خانواده ام را از طریق این باغ انار سالانه تأمین می‌کنم.

این باغدار کوهدشتی با انتقاد از نبود صنابع تبدیلی برای محصول انار در شهرستان کوهدشت، گفت: این امر موجب شده که خود زنان روستا اقدام به گرفتن رب انار و… با زحمت فراوان کنند.

پیش بینی برداشت ۶۰ هزار تن انار

آدینه وند رئیس جهاد کشاورزی کوهدشت نیز در این رابطه، اظهار داشت: برداشت انار از سطح دو هزار هکتار از باغات منطقه «کوهنانی» آغاز شده است.

وی، گفت: هزار و ۶۰۰ هکتار باغات متمرکز انار در منطقه «زیر تنگ سیاب» کاشت می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی کوهدشت، افزود: متوسط عملکرد برداشت انار، ۴۰ تا ۴۵ تن در هر هکتار است.

آدینه وند، افزود: امسال پیش بینی می‌شود که حدود ۶۰ هزار تن انار از سطح باغات منطقه برداشت شود.

گشتی در باغات انار سیاب کوهدشتی می زنیم، در میان چهره‌های بومی که آشنایی شأن را با ما فریاد می‌زنند؛ تهرانی‌ها، اصفهانی‌ها و ساوه ای های بسیاری در انارستان دیده می‌شوند که به طلب یاقوت سرخ ایرانی به لرستان آمده‌اند و من با خود می‌اندیشم این روزها که در حراج بازارها نام انار ساوه را می شنوم باید در میانشان دنبال یاقوت باغات لرستان باشم.

 
 
مهر

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir