شاد پشت قله‌های مناطق عشایری لرستان متوقف شد

 شاد پشت قله‌های مناطق عشایری لرستان متوقف شد
شناسه خبـر : ۳۵۵۲۸ یکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۶

سال‌های گذشته که خبری از یکه تازی ویروس کرونا نبود،دانش‌آموزان مناطق عشایری با بهره گیری از مختصر امکانات آموزشی می توانستند با دغدغه کمتری به تحصیل بپردازند و اما اکنون توقف شبکه شاد در پشت قله‌های بلند آموزش برای این قشر از جامعه را سخت کرده است.

به گزارش موج خبر، ایجاد عدالت آموزشی و بهره مندی یکسان دانش آموزان کشور از مزایا و امکانات آموزشی همواره دغدغه مسوولان، فعالان اجتماعی و فرهنگی  جامعه بوده است اما اکنون با تاخت و تاز بی وقفه ویروس ناخوانده کرونا که بحث سلامت دانش آموزان در اولویت تمام مسایل قرار گرفته و خانوداه ها امنیت و سلامت دانش آموزان را اولویت زندگی خود می دانند ایجاد عدالت آموزشی برای همه دانش آموزان به ویژه دانش آموزان محروم و مناطق عشایری مسافتی طولانی تر از فاصله های این دانش آموزان را تا مراکز آموزشی با امکانات لازم می پیماید.

در حالیکه در بیشتر نقاط کشور دانش آموزان مناطق دورافتاده و عشایری محروم از آموزش های سرارس و شبکه شاد هستند استان لرستان با دارا بودن مناطق دورافتاده و کوهستانی یکی از استان هایی است که در مناطق عشایری ، دانش آموزان از شبکه شاد محروم بوده و ناچار به ادامه تحصیل از طریق آموزش های حضوری و درسنامه هستند.

در حالیکه حدود پنج هزار و ۶۰۰ دانش آموز عشایری در لرستان تحصیل می کنند اما تعداد زیادی از این دانش آموزان به دلیل عدم دسترسی به اینترنت و گوشی هوشمند از دریافت محتواهای آموزشی در شبکه محروم هستند و در شرایط کنونی یا چشم به راه معلمان برای رسیدن به این مناطق  و آموزش های حضوری با ریسک بالای ابتلا به بیماری هستند و یا با دریافت درسنامه ها سال تحصیلی را سپری می کنند.

امسال در ۱۵ شهریور مدارس شهری ،روستایی وعشایری سال تحصیلی جدید را بر اساس تقسیم بندی مناطق به حالتهای سفید ، زرد و قرمزآغاز کردنداما آنچه که مشخص بود دستخوش شدن حرکت قطار آموزش در مدارس به ویژه مناطق عشایری است که با امکانات خیلی کم این شرایط حاد را سپری می کنند.

اگرچه معلمان و دانش آموزان مناطق شهری و روستایی که کمتر با مشکل اینترنتی روبرو هستند و اکثرا در مناطق قرمز و زرد قرار دارند ، اما درمناطق عشایری با هوای آزاد و ارتباط کمتر با افراد، ابتلا و جمعیت کمتر، به دلیل محرومیت این مناطق از بسیاری از جنبه ها از جمله ، نداشتن آنتن برای موبایل ، نداشتن اینترنت برای برگزاری کلاس مجازی و حتی نداشتن گوشی اندروید برای برنامه های شاد و واتساپ کلاسها  بیشتر به صورت حضوری برگزار می شوند.
با وجود تشدید بیماری کروناو افزایش تعداد مبتلایان به این ویروس که هر روز با ظاهری جدید خود نمایی می کند معلمان و دانش آموزان عشایری لرستان هم از این حکایتها مستثنی نبوده اند، معلمانی که برای تعلیم و تربیت دانش آموزان راه چند ساعته را درجاده و یا آزاد راه ها طی کرده و گاهی بعد از آن مسافت، ساعتی را هم در جاده های خاکی راهپیمایی می کنند تا به مدرسه محل خدمت خود برسند.
برخی از این معلمان به دلیل صرفه جویی در هزینه های سرسام آور از جمله  قطعات خودروها و عوارض آزادراه ناچار به رفت و آمد گروهی هستند و چون چندین معلم حدود ۲ ساعت و شاید بیشتر در فضای تقریبا بسته با وجود زدن ماسک در کنار هم قرار می گیرند چه بسا که در این میان یک نفر ناقل بیماری باشد و حتی با رعایت پروتکلهای بهداشتی ممکن است فرد ناقل مابقی را نیز درگیر ویروس کند.

یک معلم عشایری در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: عدم دسترسی دانش آموزان این مناطق به اینترنت و حتی گوشی هوشمند امکان استفاده از آموزش مجازی را برای دانش آموزان عشایری غیر ممکن کرده اما باید توجه داشت که رفت و آمد معلمان عشایری با این مناطق و حضو.ر در میان دانش آموزان یکی از مهمترین راه های انتقال ویروس به این مناطق و ابتلای دانش اموزان است.

علی حاتمی  با اشاره به برخی مشکلات معلمان عشایری برای رفت و آمد به مناطق دورافتاده و عشایری استان اظهار داشت: امسال با شیوع ویروس کرونا بار مضاعفی بر مسولیت های معلمان عشایری افزوده شده که تحصیل دانش آموزان این مناطق را متثر می کند و طعم محرومیت را دانش اموزان این مناطق بیش از قبل خواهند چشید.

وی با اشاره به اینکه برگزاری کلاس های درس حضوری را در این مناطق منوط به تایید شبکه بهداشت منطقه و رعایت پروتکل های بهداشتی اعلام شده اظهار داشت: متاسفانه در برخی مناطق شبکه بهداشت بازدید سرزده و حضوری از کلاس های درس نداشته است و از طرفی رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی  در کلاسها و کانکس های کوچک چگونه ممکن می شود.

این معلم عشایری  که از ضدعفونی کلاس های عشایری و دسترسی دانش اموزان به مواد ضدعفونی انتقاد کرد ادامه داد:رعایت این مسایل و در دسترس قرار دادن امکانات بهداشتی بیشتر برای این دانش اموزان بسیار ضروری است.
وی با تاکید بر اینکه برخیمعلمان مناطق اعلام کرده اند در طول  یک ماه و نیم سال تحصیلی مرکز بهداشت به بعضی از مدارس یا اصلا سرکشی نکرده و هیچ ماسک و یا دست کشی بین معلمان و دانش آموزان توزیع نشده است ادامه داد: با وجود اینکه بسیاری ازمدارس مناطق از دسترسی به سرویس بهداشتی وآب و یامایع دستشویی محروم هستند،  چگونه می توانند دستها را شسته و نظافت را رعایت کنند.

انتظار می رود که به بهانه جمعیت کم و رفت و آمد کم در میان مناطق عشایری دانش آموزان این مناطق علاوه بر نبود امکانات و محرومیت از استفاده از آموزش های مجازی در میان کلاس های حضوری درگیر دست و پنجه نرم کردن با ویروس کرونا نشوند.

۲۵درصد دانش آموزان لرستان دسترسی به اینترنت ندارند

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان  با بیان اینکه اکنون یک هزار و ۵۰۰ مدرسه استان تحت پوشش شبکه اینترنت نیست گفت: ۲۵ درصد دانش‌آموزان استان در مناطق محروم و دورافتاده به اینترنت دسترسی ندارند.

علیرضا نخعی  اظهار داشت: با تدابیر اتخاذ شده در راستای تدوام آموزش دانش آموزان در مناطق محروم و دورافتاده استان ،آموزش ها در این مناطق از طرق درسنامه و محتوای آموزشی در حال انجام است.

وی با بیان اینکه به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا در استان با مصوبه ستاد استانی مقابله با کرونا تمام مدارس استان مکلف به برگزاری آموزش ها به صورت غیرحضوری هستند و به منظور اجرای عدالت آموزشی و ایجاد شرایط یکسان برای مناطق شهری و روستایی در سطح استان مدارس علاوه بر محتواهای آموزشی سراسری موظف به تهیه و تدوین درسنامه برای دانش آموزان شدند.

نخعی ادامه داد: در مناطق عشایری با و کلاس های دارای جمعیت کم با رعایت پروتکل های بهداشتی اموزش حضوری توسط معلمان و راهبران آموزشی در هفته آینده انجام خواهدشد.

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان با اشاره به تعداد قابل توجه دانش آموزانی که امکان استفاده از گوشی های هوشمند ندارند اظهار داشت: با حضور خیرین در این حوزه یک لیست ۱۰ هزار نفری در کل استان تهیه شده وبه وزارت اعلام شده که در صورت تامین این گوشی های هوشمند در اسرع وقت در اختیار دانش آموزان نیازمند قرار خواهند گرفت.

وی با تاکید بر ضرورت مشارکت خانواده در امر تعلیم و تربیت دانش آموزان در سال تحصیلی جاری ادامه داد: امسال بیش از سال های قبل مشارکت و مطالبه خانواده ها ضروری به نظر می رسد و از اولیا تقاض می شود که فرایند آموزش دانش آموزان را پیگیری و بررسی کنند.

مدارس شبانه‌روزی عشایری لرستان تعطیل شد

رییس اداره آموزش عشایری آموزش و پرورش لرستان گفت: تمام مدارس شبانه‌ روزی و خوابگاهی مناطق عشایری استان تعطیل شده و آموزش‌های غیرحضوری در دستور کار قرار گرفته است.

محمدحسن حسنوند در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: دانش‌آموزانی که امکان استفاده از شبکه آموزش و برنامه شاد را دارند از طریق آموزش مجازی و مابقی، توسط معلمان و راهبران آموزشی و با استفاده از درسنامه، روند تحصیلی را ادامه می دهند.

وی اظهار داشت: با آغاز سالتحصیلی جدید، اولویت آموزش مدارس عشایری استان بر اساس حضور دانش‌آموزان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بود که با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا، آموزش مدارسی که به اینترنت و شبکه شاد دسترسی دارند به صورت غیرحضوری است.

وی با اشاره به آموزش دانش آموزان عشایری بر اساس مصوبات ستاد استانی مقابله با کرونا افزود: آموزش در مدارس کم جمعیت، با تقسیم بندی دانش‌آموزان به تعداد کمتر و رعایت تمام پروتکل های بهداشتی در حال پیگیری است که در صورت لزوم، تمامی مدارس تعطیل و آموزش‌های غیرحضوری از طریق درسنامه و محتوای آموزشی ارایه می‌شود.

حسنوند با تاکید بر اینکه بسیاری از مناطق عشایری لرستان تحت پوشش اینترنت قرار ندارد ادامه داد: درصد بسیار کمی از دانش‌آموزان عشایری استان به اینترنت و آموزش‌های غیرحضوری دسترسی دارند و مابقی، توسط معلمان و راهبران آموزشی با استفاد از لوح فشرده و محتواهای درسی تحت آموزش هستند.

وی تصریح کرد: باتوجه به کمک خیران برای تهیه گوشی هوشمند دانش‌آموزان عشایری لرستان، درخواست تهیه ۱۰۰ دستگاه گوشی به اداره کل آموزش و پرورش استان اعلام شده است.

حسنوند با اشاره به تحصیل پنج هزار و ۶۰۰ دانش آموز در ۴۴۷ مدرسه عشایری لرستان گفت: سالتحصیلی جدید ۱۵۰ میلیون تومان توسط خیرین برای تامین مواد بهداشتی، چادر و پلاستیک برای  این تعداد هزینه شده است.

میزان ابتلا در بین دانش اموزان عشایری لرستان کم است

حسنوند همچنین با تاکید بر تعطیلی خوابگاه ها و مراکز شبانه روزی در مناطق عشایری استان بیان کرد: کلاس های حضوری با مجوز شبکه بهداشت مناطق باید برگزار شود ومابقی دانش آموزان عشایری نیز با استفاده از سی دی و محتواهای آموزشی تحصیل می کنند.

حسنوند ادامه داد: وضعیت ابتلا در بین دانش آموزان مناطق عشایری بسیار کمتر است که در مناطق عشایری شهرستان کوهدشت نسبت به سایر مناطق ابتلا بیشتر گزار شده است.

وی عنوان کرد: میزان ابتلای دانش آموزان عشایری در مناطق پشت کوه، کوه های بختیاری و میانکوه بسیار کم گزارش شده است.

۷۷ درصد دانش‌آموزان لرستان تحت پوشش شبکه شاد هستند

 معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش لرستان نیز گفت: اکنون ۲۵۱ هزار و ۴۶۰ دانش آموز معادل ۷۷ درصد جمعیت دانش‌آموزانی استان تحت پوشش شبکه شاد هستند.

رقیه معتمدی  با بیان اینکه تاکنون اولویت آموزش ها در استان بر آموزش های حضوری بوده است، اظهار داشت: با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا در استان به مدت ۲ هفته تمام کلاس های درس شهرستان ها و مناطق استان بصورت غیرحضوری برگزار می شود.

وی با اشاره به اینکه در برخی مناطق محروم استان زیرساخت های لازم برای آموزش های مجازی وجود ندارد، ادامه داد: با توجه به جمعیت کم دانش اموزان در این مناطق تلاش می شود پس از ۲هفته آموزش غیرحضوری آموزش ها در این مناطق بصورت حضوری ادامه یابد.

اکنون ۳۶۰ هزار دانش آموز در پنج هزار و ۳۰۰ آموزشگاه استان تحصیل می کنند که حدود یک هزار و ۵۰۰ مدرسه استان خارج از پوشش شبکه اینترنت هستند.

لرستان هم اکنون در وضعیت قرمز شیوع کرونا است که چهار شهر الیگودرز، دورود، کوهدشت و پلدختر آن شرایط فوق حاد دارند، خرم‌آباد و بروجرد نیز در وضعیت بحرانی هستند و تمام محدودیت‌های کرونایی تا پاین هفته جاری در این استان تمدید شده است.

 

به پیج اینستاگرامی «موج خبر» بپیوندید
instagram.com/moojekhabar.ir